TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 76 corona. Misbruket er igang, Steg 1 og 2

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #305498  av Fred
 
ure skrev:Angående boring til 4 hull istedet for 5, kan du ikke bare bruke org.felgen eller en bremseskive å legge oppå som mal da... :idea:
Senterhølet i orginal felgen er ikke stort nok, og senterhølet i alufelgene er for stort!
Tenkt tanken!
 #305550  av Roye
 
Fett bygge!! 8)
Alltid moro å se 70- og tidlig 80talls Toyotaer bli triksa opp!

Er det bakaksling fra MKIV-HiAce (1989-1995mod)?
Moro med orginal diffbrems!

Hva er orginal-"innmaten" i den, 18R m/W40 og E-aksling?
(Det står mest sannsynlig på den nederste linja på rammenummer-plata i motor-rommet)
 #305622  av Fred
 
Det står W40 ja, og E-312.
Veit ikke hva det står for jeg, men stemmer sikkert som du sier!

Satt sammen diffen idag, eller ihvertfall sperreklumpen.
La på ei 3mm skive der, så fjæra får mere spenn. Og det ble JÆ....IG stramt. Hehe, håpe det ikke blir for stramt, men det veit jeg ikke på en god stund enda! Er ikke store jobben å sette på ei tynnere skive, så vi får se.

Akselene må kortes inn 7cm totalt. Eller egentlig 8, men greit om hjula fyller ut hjulbua litt mer. Så imorgen skal jeg gjøre et forsøk på å kappe stikkaksler og hylse.
Har også funnet en felg med senterhull 67mm og riktig boltsirkel idag, så der har jeg jo den perfekte mal til å borre opp ny boltsirkel. Mulig jeg rekker det imorgen også, Har sveisa igjen de gamle hullene idag.
 #305623  av Fred
 
Og ja, Bakakselen er fra den typen hiace.
 #305642  av Roye
 
W40 er en 4-trinns W-kasse, veldig mye brukt på 18R-motoren.

E312 er en 7,1" med 3.91 i utveksling.
Toysport diff-guide
Samme aklingen som er på bl.a min RX60 Cressida ;)
 #305817  av Fred
 
Skal vi se... Noe skjer jo.

Fikk kappa stikkaksler og hylse igår, så nå har jeg en haug med deler baki bilen som lukter drit.... Diffolje lukter ikke spesiellt bra...

Bilde

Kappa vekk 3,5cm på hver side. Både aksler og hus.

Fikk slipa vekk sveisen som jeg la på i orginal boltsirkelen til akselen.
Bilde

Og siden jeg var så godt igang, borra jeg like godt opp nye hull...
Bilde

Dette, det er da en hiace aksel med 4X114,3 boltsirkel. Uvanlig.
Hadde ikke større en 10mm bor tilgjengelig, så må finne 13,5 mm før jeg er helt ferdig.

Har en kamerat som skal hjelpe meg med en slags hylse, for å få stikkakslene rette, men den får jeg ikke på en uke :roll:
Litt synd det, men får bare vente så lenge. Dere ser hva jeg mener når jeg får den.


Regner med dere liker bilder, det gjør ihvertfall jeg, så her er et par til....

Klaringa mellom endeledd og felg. Dette er når bilen er heisa opp på bukken, så juger litt. Klaringa er MINDRE når bilen står på bakken.
Bilde

Og her er skiva jeg la imellom på fjæra til diffbremsen. Det ble mye. Muligens for mye....
Bilde

Og Roye, chassinummerplata....
Bilde


Lurer på utvekslinga til hiace jeg.... kanskje dette blir rart å kjøre med! :shock:

Blir spennende å se om jeg får dette til å funke. Synes jeg er greit igang ihvertfall!
 #305822  av Daniel HS
 
Det står ikke på innsatsen her i allefall....

Quoter/retter meg selv...
Daniel HS skrev: Tror dette kan bli et artig prosjekt jeg.. :P
Dette blir et artig prosjekt! :mrgreen:
 #305823  av Fred
 
Tja...
Spørs hva dere sier når jeg eventuellt starter med steg3...
Tror det kan bli mere grin da :twisted:
 #305832  av Daniel HS
 
Fred skrev:Tja...
Spørs hva dere sier når jeg eventuellt starter med steg3...
Tror det kan bli mere grin da :twisted:
Ikke kom å si at du skal kappe den i filler og lage cab eller noe slikt av den? :shock: :P
 #305833  av Fred
 
Vi får se.... Vi får se..................
 #305846  av Kjakan
 
Ikke vær redd for å hore opp denne bilen ihvertfall. Er mange originalfriker på nettforum som maser og tjaser om å holde gamle dynger originale, men samtidig kjører nye biler og ikke gidder å kjøpe seg veteranbil selv...
Tror ikke et sekund på at bilen aldri er vinterkjørt - hvorfor i all verden skulle en fornuftig toyota stv stå i garasjen halve året? :roll:
Blir morsom vinterbil, får håpe varmeapparatet funker bra.
 #305853  av Roye
 
Ser ut til å bli bra dette.

Har du tenkt å bytte ut motor og girkasse etterhvert også, eller??
Den HiAce'en du tok bakakslingen fra, hvis den har bensin-motor (4Y-motor?) kunne du ha tatt girkassa fra den og montert den med en 3SGE (2,0l oftest funnet i MR2 og Celica). Da hadde du hatt power til å dra smultringer på tørr asfalt :) :twisted: .


Foresten, har noen sjeldene old-school felger du kan få kjøpt. Akkurat henta inn fra statene.
 #305891  av Fred
 
Passer den gearkassa på 3sge??
Men uansett, det blir så mye styr med eksosen ut på den sida.. Rattaksel og sånnt. Trokke det er plass!
hadde isåfall brukt 3sgte da, hvis jeg først skulle gjort noe sånnt!
Sjeldne old school felger fra statene ja. Tror nok det er litt i overkant av hva budsjettet tillater!
 #305922  av ure
 
Roye skrev:Ser ut til å bli bra dette.

Har du tenkt å bytte ut motor og girkasse etterhvert også, eller??
Den HiAce'en du tok bakakslingen fra, hvis den har bensin-motor (4Y-motor?) kunne du ha tatt girkassa fra den og montert den med en 3SGE (2,0l oftest funnet i MR2 og Celica). Da hadde du hatt power til å dra smultringer på tørr asfalt :) :twisted: .


Foresten, har noen sjeldene old-school felger du kan få kjøpt. Akkurat henta inn fra statene.
Har du bilder av disse felgene,er muligens interesert i de.