Ja, så var vi igang da
For det første. Felger.... "alle" biler blir penere med et sett med alufelger, stort sett så gjør det minst halvparten av utseende på en bil.
Nå har det seg sånn at jeg fikk tak i noen alufelger av en her på forumet, som jeg da satt på igår. Passa ikke helt. Subba i styrestaget, så først satte jeg på noen 5mm spacere jeg hadde liggende, da gikk det nesten....
Måtte slipe av litt på styrekulene for at det ikke skulle subbe, men nå er det ca 1/8 dels fluefi**e hår om å gjøre at det subber, men er det luft imellom, er det håp!
Uansett, det jeg skal fram til, er at den bilen her, den kler absolutt ikke alufelger!! Ser faktisk helt ille ut spør dere meg!
Men... det får nå være. Steg 1 i boks
Steg 2...
Dette blir et litt større prosjekt.
Nå har det seg sånn, at et slikt et smykke, som kanskje skal... hm... sladdes med neste sommer, den må ha drift på bakhjula. BEGGE bakhjula.
Sveise sperre, er ikke alternativ, hater å kjøre med sveisa differensial, og skal det gjøres noe, så tar jeg den litt lenger enn som så.
Skifte bakaksel må til. Og hva er det mest solide innen bakaksel jeg kan tenke meg, som jeg har kunnskap og grei deletilgang på? HIACE lh112! Skuddsikker aksel. Håper den også er det etter at jeg er ferdig. Akselen er nemlig for brei... Litt usikker på hvor mye, da jeg ikke har målt nøyaktig enda, men er ca 8 cm tror jeg.
Var å henta en brukt aksel idag.
Men, en hiace aksel... Sperra på den er jo rimelig slapp når den får rusla noen hundre tusen...
Så, den må strammes opp.
Demonterte akselen istad, ble litt ivrig, så fikk ikke tatt så mye bilder, men har et par...
Ut med stikkaksler
Ut med selve diffen
Og plutselig var den demontert gitt!
Her er da lamellene som gjør sperrevirkningen.
Disse skal kjøpes nye.
De blanke skivene mellom lamellene, TROR jeg er å få i forskjellig tykkelser. Skal sjekkes på delefilmen imorra, men det blir å bestille det tykkeste som er å få. Mest mulig sperre!
Så var det boltsirkel... Hiacen er 5 bolt, coronan 4...
Kunne kjørt med hiace felger bak, men... nei... Føler det blir litt halvveis!
Slipa rent her, og gjort klar til sveising.
Hullene til hjulboltene her, som er pinnebolter det bare er å slå ut, skal sveises igjen.
Når det er sveisa og slipt, er det "bare" å borre nye 13,5mm store hull, i den vanlige boltsirkelen 4 X 114,3.....
Der kan jeg gå på det første problemet. Må lage en helt nøyaktig mal, så hullene blir riktige. unøyaktighet her, vil gi grei høydekast vil jeg tru. Og den får jeg ikke balansert vekk! Så det må gjøres eksakt.
Innkortingen av akselen må også gjøres meget nøyaktig, eller ihvertfall så nøyaktig jeg kan få det, men det kommer jeg tilbake til. Har en plan.
Men... kom plutselig til å tenke på en ting som jeg absolutt skulle sjekka før jeg begynte her! Det er om Kronhjulet er på samme siden av pinjongen på begge akslene.... Er det ikke det vil jeg få en grei overraskelse når jeg plutselig har 4 gir bakover! Vil vel tro det er ganske standard. Hvis ikke må jo gangretningen på mellomakselen være andre veien på en hiace i forhold til coronan.... Hvis jeg ikke tenker meg fast her nå da? Næ, det er et problem jeg ikke orker tenke mer på nå.
Det var dagens arbeid. Fortsettelse følger...