TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Justerbart senkesett til MR2 MK.2, hva skal man velge?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #295704  av marlboro1310

kjøp justerbare gule koni sport og Eibach senkefjærer, fikk ett helt sinnsykt resultat av dette på min turbomaskin...så det kan jeg virkelig anbefale. Koniene er da barejusterbare i hardhet, fjærene mine senker 25mm.
 #295713  av lasse

Kjører med gule koni selv, men med H&R fjærer, er godt fornøyd med resultatet.
Det som er bakdelen med coilovers er at du ikke kan ha så brede felger foran på disse bilene da selve fjæra går lenger ned på fjærbeinet og det blir endel tykkere pga det.
Så skal du ha noe breiere felger enn 7" foran ville jeg satset på noen skikkelige dempere og kvalitetsfjærer.

Men over til topic: Har hørt mye lovord om KW sine dempere (da ikke på mr2, men på ymse audi osv) K-Sport stiller jeg meg mer kritisk til, det er vel i bunn og grunn de samme demperene som D2? Jeg ville uansett styrt unna, de er liksom litt for billige til å være noe tess spør du meg...
 #295717  av doffy

Jeg hadde k-sport, ikke på en mr2. Var ikke mer enn halveis fornøyd med de. 36 hakk på instillingene på stivhet uten at det egentlig var noen vesentlig forskjell i virkeligheten. :P de fungerer helt greit for all del, men jeg mener man får bedre resultat av koni og skikkelige fjærer. Eneste ulempen er at man ikke kan justere høyden, men det er bare noe man gjør en gang uansett.
 #295728  av tettwatt

Jeg har satt på ksport på min mk1 nå, og synes de fungerer helt utmerket. Jeg merker stor forskjell på justeringene, når de står på maks stivhet beveger bilen seg 1-3cm når jeg dytter den ned, når jeg justerte de til middels (12 hakk mykere enn hardest) kunne jeg dytte den ca 10 cm ned og ble merkbart mykere å kjøre med. Har ikke prøvd på det mykeste enda, men synes ikke de er så sinnsykt harde som noen mener de er. Ikke er de sinnsyke i pris heller :D
Håper jeg ikke tråkker noen på tærne når jeg sier de er helt topp :D
 #295731  av kvassheim

hadde kw type 3 på min, forsåvidt gode, men søppel-patent på låsinga på den ringen du stiller høyden med..
Har tein på celicaen, liker å tro at disse er best :wink:
 #295765  av doffy

man får vel det man betaler for stort sett uansett hva man kjøper 8) Men billigst i forhold til hva som fungerer bra vil jeg påstå at koni er det enkleste og billigste..
 #295788  av sindrejl

k-sport er vel samme ulla som d2, hørt utrolig mye "negativt" om denne gjengen, masse produksjonsfeil

har selv gule koni og er ekstremt fornøyde med de, justerbare på stivhet og faktisk litt justerbare i høyde også. Stiveste innstilling er kun brukbart på bane, mens mykeste er relativt greit på vanlig vei for oss som tåler litt stiv bil
 #295848  av Larsen

sindrejl skrev:k-sport er vel samme ulla som d2, hørt utrolig mye "negativt" om denne gjengen, masse produksjonsfeil

har selv gule koni og er ekstremt fornøyde med de, justerbare på stivhet og faktisk litt justerbare i høyde også. Stiveste innstilling er kun brukbart på bane, mens mykeste er relativt greit på vanlig vei for oss som tåler litt stiv bil
Hvor har du fått at stivere gir mer grep ifra?
 #296928  av BT-GTI

at bilen ikke krenger eks på turn-inn gjør at mer vekt er fordelt på hjulene ergo mer grep. jo laver bilen er jo mer luft passere over bilen og mindre under ergo suges bilen ned og bedre grep også kjent som downforce. dette er basic bil på bane 1 til 1.
 #296966  av Larsen

BT-GTI skrev:at bilen ikke krenger eks på turn-inn gjør at mer vekt er fordelt på hjulene ergo mer grep. jo laver bilen er jo mer luft passere over bilen og mindre under ergo suges bilen ned og bedre grep også kjent som downforce. dette er basic bil på bane 1 til 1.
Vel først så skal det sies at justeringen på koni demperene på ingen måte justere stivheten på hjulopphenget, men heller hastigheten på dempegeneskapene. For å være mer spesifikk, så justerer den "slow rebound". Denne justeringen har mye å si på hvordan bilen kjennes ut over ujevnheter på veien, men også veigrep. Der folk ofte tar feil er at hvis man skrur opp på maks og tror denne så sitter den bedre på veien.

Også kan det nevnes at jeg ikke spurte om hva fordelene til en lavere bil gjør, men som sagt så har du fordelene hvor du minker aerodynamisk motstand (downforce er såpass lite på standard biler at det regnes å ikke ha betydning), samt et lavere CG. Ulempen er da at roll center som er hjulopphengets naturlige punkt å rotere rundt avike fra CG og faktisk øk krengeing. Produsenter av senkesett pleier vanligvis å stive av senkefjærene ekstra mye for å kompensere for den effekten.

Da det kommer til stivhetet i fjærene så skal styrken på fjærene være slik at bilen eller fjærene "bunner" men likevel har maksimalt fjæringslengde å jobbe på.
 #297146  av BT-GTI

du har rett, men du spurte litt dumt noe du ikke pleier, men de fleste setter ikke dempere på maks hardhet, bruker org fjører. men si ved coilovers bruk er det mange som gjør mye feil, man stiller rebound, campervinkel høyde og stivhet feil.
 #297972  av mastertyn

kvassheim skrev:hadde kw type 3 på min, forsåvidt gode, men søppel-patent på låsinga på den ringen du stiller høyden med..
Har tein på celicaen, liker å tro at disse er best :wink:
:D Tein er konge!! Har det selv på min mr2 mk2.