Side 1 av 1

Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:14 jul 2008 23:09
av Master
Nå er jeg lei av å holde fast i rattet med begge hendene når jeg er ute på tur med mr2en.

Har noen et par tips til hvilket understellsoppsett (untatt originalt) som gjør at mr2en kan kjøres med ro slik som en vanlig bil på våre fantastiske veier. (men samtidig ikke være helt usporty..)

Re: Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:14 jul 2008 23:26
av Larsen
Du kan øke casteren på forhjulene. Disse er justerbare på mr2en. Justeringen er slik at jo mer caster jo mer rettningstabil blir bilen. Ulempen er da at den blir tyngre å ratte. Caster er justerbart på mr2. Hvis du vil ha en stabil bil så juster den til 3-5 grader.

Re: Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:17 jul 2008 19:31
av Master
Tenkte mer på hvilke fjærer og dempere osv som er best for våre veier. Men 4-hjulskontrollinstillinger som vil hjelpe med retningsstabilitet mottas med takk :)

Re: Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:17 jul 2008 20:05
av Morten
Larsen skrev:Du kan øke casteren på forhjulene. Disse er justerbare på mr2en. Justeringen er slik at jo mer caster jo mer rettningstabil blir bilen. Ulempen er da at den blir tyngre å ratte. Caster er justerbart på mr2. Hvis du vil ha en stabil bil så juster den til 3-5 grader.
Er kun på det tidlige understellet (90-91) castor er justerbart.

Re: Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:17 jul 2008 20:13
av Morten
Master skrev:Tenkte mer på hvilke fjærer og dempere osv som er best for våre veier. Men 4-hjulskontrollinstillinger som vil hjelpe med retningsstabilitet mottas med takk :)
Hadde Eibach fjører i gamle dager, og var veldig fornøyd med de til veibruk. Progressive fjører, så forholdsvis mykt og komfort ved rolig kjøring på norske veier, samtidig som de oppfører seg som stivere etterhvert som du begynner å kjøre aktivt. Største baksiden er at de kun senker 25mm, noe som var grunne til at de ble bytta ut etterhvert.

Vær obs på at selve dekka og kan utgjøre natt og dag når det kommer til sporing. Hvis du har en kompis i nabolaget med mr2 med annen dekktype (og som ikke har samme problem som deg), så byttelån hjul en dag bare for å sikre deg at det virkelig er fjører og dempere som er problemet. :wink:

Re: Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:18 jul 2008 23:49
av Larsen
Morten skrev:
Larsen skrev:Du kan øke casteren på forhjulene. Disse er justerbare på mr2en. Justeringen er slik at jo mer caster jo mer rettningstabil blir bilen. Ulempen er da at den blir tyngre å ratte. Caster er justerbart på mr2. Hvis du vil ha en stabil bil så juster den til 3-5 grader.
Er kun på det tidlige understellet (90-91) castor er justerbart.
Stemmer det, men de fleste mr2 er på veien i norge er 90-92 da. Et annet triks kan være å snu støtdempertoppene.

Re: Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:19 jul 2008 10:05
av Thomas S
KYB har noen myke dempere, ilag med noen stive fjører kan holde ;) BIlen min var litt for tung så det var litt for myke dempere på min bil :?

Re: Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:31 jan 2009 18:53
av christer
tar oppigjen denne jeg.
noen som har flere erfaringer å komme med?
hvor mye vil bytte av foringer i understelle ha å si?

Re: Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:10 feb 2009 18:52
av marlboro1310
kjører min Mr2 turbo med justerbare gule koni sport dempere i kombinasjon med Eibachfjærer 25mm(?). Dempera er stillt inn på det mykeste, og bilen er kjempebehagelig å kjøre etter normal norsk landevei. Det er heller ingen problemer med fartshumper eller noe ujevn vei..behovet for nyrebelte melder seg da jeg stiller dempera på det hardeste (enkel operasjon i dempertårn) men jeg føler det blir altfor ekstremt. 8)

Re: Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:10 feb 2009 19:21
av christer
marlboro1310 skrev:kjører min Mr2 turbo med justerbare gule koni sport dempere i kombinasjon med Eibachfjærer 25mm(?). Dempera er stillt inn på det mykeste, og bilen er kjempebehagelig å kjøre etter normal norsk landevei. Det er heller ingen problemer med fartshumper eller noe ujevn vei..behovet for nyrebelte melder seg da jeg stiller dempera på det hardeste (enkel operasjon i dempertårn) men jeg føler det blir altfor ekstremt. 8)
kjører faktisk med samme oppsett selv.
men har ikke stilt på hardheten. kanskje jeg skulle gjort det...

men er det noen som har noen erfaringer med å skifte foringer i understelle?

Re: Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:12 feb 2009 18:03
av JK86
sorry om jeg ødelegger topic.(håper det går bra) noen som har noen anbefaling til hvor man kan kjøpe noen dempere til en mr2 gti 92mod. noen som senker men ikke for mye og ikke er for harde for veiene vi har her i landet.

Re: Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:12 feb 2009 18:57
av Supramk3turbo

Re: Best understell (litt senka) for Norske veier

Legg innLagt inn:13 feb 2009 09:09
av JK86
takker masse