TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Rust!

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #296271  av loft
 
Hei, har funnet litt rundt langs dørkarmen nederst på begge sidene. ikke spesielt mye. hvordan skal jeg gå fram for å fjerne dette?

samt så skal jeg ha nye skilter og får ikke av de jeg har, for de har rusta fast!
Prøvd med rustfjerner men de sitter som fy, forslag?
 #296296  av sotevik
 
Prøv med vikelsliper og møbelrens.
 #296765  av Tiendreal
 
hvordan skiltfester har du? kan jo alltids klippe boltene/skruene, selv om det resulterer i mye arbeid etterpå
 #296872  av loft
 
de er skrudd fast med stjerne og "flatjern"skrue.
En kompis sa jeg kunne bruke grisehale. Borre lite hull gjennom skruen og lage gjenger og så skru den ut.
 #297002  av Tiendreal
 
nja, kommer ann på, prøvde det på et par skruer før, men når de er så små brekker den grisehalen fort.
Dynk dem i CRC Röstløser og la det trekke over natta, prøv igjen dagen etterpå.
 #298470  av GhostRider88
 
om det ikke er snakk om mye ved dørkarmene, så ville jeg ha anskaffet meg en lakkpenn med stålbørste. Disse får du hos toyota til din bil. Så ville jeg ha fjernet all løs lakk med børsten og pusset ned til metallet. Så ville jeg ha tørket vekk fett O.l med en rein fille, å påført et lag meg lakk pennen i såret. Ventet 5 minutter og tatt på et strøk til. Dette gjentar du 3-4 ganger til såret er dekket og det ikke er noe synlig metall å se. man trenger ikke grunning når man bruker disse lakk pennene, siden de inneholder grunning og er beregnet på å påføre rett i steinsprut sår som er ned til metallet.
Denne metoden forutsetter at det er snakk om et ganske lite område, som ikke er så mye større enn 3-5cm langt og 2-3cm bredt-

Jeg har gjort dette selv og nå etter 3 år, så er det fortsatt like bra og ikke kommet tilbake.
 #298474  av Daniel HS
 
Angående skruene, dynk dem med rustløser som folk sier. Vanlige skruer (stjernehode og flatt hode) kan være vrien å få løs om de sitter litt. Et tips er er å få tak i en WiseGrip tang (Würth tang/sveisetang, osv, kjært barn har mange navn). Denne kan du "knipe/låse" fast i skruehodet, og du kan da bruke alle kreftene på å få løs skruen, istedenfor å bruke krefter på å holde skrujernet på plass...
 #298610  av GhostRider88
 
Utdrag ifra toyota om hvordan man går frem med lakkstiften;
(slik har jeg gjort det på mindre lakkskader)

Reparasjon av små lakkskader

Steinsprut og riper i lakken kan se uskyldig ut, men de lager gjerne små sår som kan utvikle seg til større lakkskader hvis du ikke gjør noe med dem. Blir det hull i lakken, trenger vann og annen forurensning inn og kan angripe stålet slik at det ruster. Da kan skaden raskt bli stor og kostbar. Småskader kan du lett reparere selv med lakkstift, som du får i bilens originalfarge.
Ta rustskrapen (rød topp) av lakkstiften og skrap forsiktig bort eventuell rust fra området som er skadet. Rist flasken kraftig. Skru av kapselen og flekk over skaden. Er det tolagslakk, vent ca. 45 minutter etter påføring av grunnlakken før du legger et lag med klar lakk utenpå. Bør ikke brukes hvis temperaturen er under 15 grader.
 #299165  av loft
 
takk takk for gode svar!

Fått skiltene klippet av pga skruene var rusta så utrolig fast.
Er det greit å borre nye hull og sette i bolter selv, uten å være redd for å ødelegge noe?