Side 1 av 1
bytte pakninger / overhale toppen på carinaen
Legg innLagt inn:28 jul 2008 23:42
av øxseth
ser ut som jeg må bytte topppakningen på bilen, sitter å vurderer om ejg bare skall kjøpe ett slipesett å overhale toppen mens jeg har motoren fra hverandre.
er det noe jeg bør se etter/gjøre mens jeg har den oppe? hvilket moment skall jeg trekke boltene med?
motoren nykker når jeg kjører på lavt turtall og jevn fart eks 15oo 2000 rpm i 60 km/t eventuelt 3000rpm i 80 km/t. men sviver rent ved høyere hastigheter og ved gasspådrag.
tengte også å slipe ventilene. er det noe jeg må passe på i forbinnelse med ventilene? og montering av toppen?
er en 2.0 carina 95 mod
Re: bytte pakninger / overhale toppen på carinaen
Legg innLagt inn:29 jul 2008 05:58
av |plumbo
gå til nærmeste toyota forhandler der du kjøper slipe sette og be om og få en kopi av rettningen du skrur av toppen og skrup på toppen , moment og hvordan ventil tettningene skal se ut på innsug og eksos . etter det er det egentlig bare og skru
vaks stempler og sånt når du først har det opp og husk og fjerne alle rester av den gammle topppakningen som ligger igjen når du har tatt av toppen din . sikkert noe jeg har glømt... noen andre som har noen innspill
Re: bytte pakninger / overhale toppen på carinaen
Legg innLagt inn:29 jul 2008 08:01
av Supramk3turbo
Vis de eneste symptomene er litt nykking, så ville jeg aldri begynt med å bytte topp pakning...
Re: bytte pakninger / overhale toppen på carinaen
Legg innLagt inn:29 jul 2008 16:24
av øxseth
Supramk3turbo skrev:Vis de eneste symptomene er litt nykking, så ville jeg aldri begynt med å bytte topp pakning...
topp pakningen er gåen, det lekker olje fra toppen
Re: bytte pakninger / overhale toppen på carinaen
Legg innLagt inn:29 jul 2008 17:19
av Supramk3turbo
Okei, da er jeg med

Re: bytte pakninger / overhale toppen på carinaen
Legg innLagt inn:29 jul 2008 21:35
av Fred
3s-fe?
Skal du slipe ventiler, må du justere de også. Shimsjustering hvis jeg ikke tar feil.
Da bør du ha tilgang til mikrometer og shims ihvertfall.
Og bytter såklart oljetettninger når du først har ventilene ute.
Er en ganske så mye større jobb å gjøre dette i forhold til bare å bytte toppakning,
og du bør vite hva du gjør for å få ventil shimsinga riktig første gangen.
Re: bytte pakninger / overhale toppen på carinaen
Legg innLagt inn:30 jul 2008 08:21
av øxseth
Fred skrev:3s-fe?
Skal du slipe ventiler, må du justere de også. Shimsjustering hvis jeg ikke tar feil.
Da bør du ha tilgang til mikrometer og shims ihvertfall.
Og bytter såklart oljetettninger når du først har ventilene ute.
Er en ganske så mye større jobb å gjøre dette i forhold til bare å bytte toppakning,
og du bør vite hva du gjør for å få ventil shimsinga riktig første gangen.
husker ikke hva motoren heter.
følger ikke shimsa og olje tetningene med i slipe settet. trudde du fill med alt til toppen når du kjøpte et slikt sett.
tendte bare å brule ventilslipe pasta og ta slagg o.l. behøver jeg og stille inn shimsa på nytt da??
Re: bytte pakninger / overhale toppen på carinaen
Legg innLagt inn:22 aug 2008 09:41
av junkern
toyota sine slipesett er kun for bytte av alle pakninger og simringer (dvs. toppakning, toppdekselpakning,simring veiv motor/gir,simringveiv yttre,ventiltettninger,mulig tettningspasta og evt andre typer simringer og pakninger. chimsen er ting som må måles uansett for å få dem riktig, hvis ikke kan mye gå galt. alle motorer er forskjellige når det gjeller chimsingen og ingen har noe besemt svar for hva og hvilke shims du trenger til din motor før det er målt.hvis jeg husker riktig skal det være ca 0.05mm klaring fra kam til ventil(shim siden det er den du ser.)måles fra midt på eggen til kammen og ned mot ventilen på alle 16ventilene.er det avik må du måle hvor mye du har og deretter ta ut shimsen for å sjekke str. (står på shimsen som regel eller mål med skyvelære).annbefalles at dette blir gjort på en verksted da det er mye som kan gå galt. og som sagt tidligere er det en helt annen jobb enn bare å bytte toppakning.