TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvordan gjør jeg dette? t20

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #299037  av ludde

Heisann

jeg er stolt eier av en celica st202 og må inrømme at jeg kan lite om bil!!!

Så hvordan gjør jeg dette og hva er det?

Bytte rotor og fordeler, sjekk om det er feilkoder på bilen, Juster TPS sensor, juster tenning osv.

Jeg har holdt på med mopeder, splitting, og alle former for trimming, så jeg har tatt i en fastnøkkel før, men er helt fersk når det gjelder bil!

Men som sagt jeg er veldig lysten på å lære, etter å ha kunnet plukke ut hver eneste bolt i en moped/scooter i noen år til å stå med finger i bakhuet og surre så er det flaut, sugen på kunnskap!

Morten
 #299041  av CelicaTurbo

- Justere tenning: viewtopic.php?t=10567 Gjelder en litt annen motor, men det er helt likt på din motor.
- Bytte fordelerlokk og rotor. I oppskriften ovenfor er det fordeleren du vrir på for å justere tenningen. Lokket på fordeleren sitter med en mindre bolt på hver side av lokket, løsne dem og fordelerlokket kan taes av. Rotoren står da innenfor lokket og er festet med to små skruer. Når du monterer nytt, det er en hakk i rotoren som gjør at den bare passer en vei. Det samme med lokket. Pass på at gummipakningen som står mellom lokket og blokken står korrekt på plass før du setter lokket forsiktig på uten å dytte pakningen skjev. Når lokket er på, det er nummerert hvilke tennpluggledninger som skal hvor, og det står også nummer på tennpluggledningene.
- Sjekke feilkoder: http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/ mener jeg også skal fungerer for deg.
- Justere spjeldsensor/TPS.. ikke rør den med mindre du har en feilkode på den eller har en solid grunn til å tro at den er feil. Marginene er små når man justerer den sensoren, og det er sjeldent det er nødvendig med mindre man har byttet sensor eller rørt sensoren ved en tabbe..
 #299065  av ludde

Har et svært hull i eksosanlegget mitt ser du, og den har begynt å gå dårligere. En kompis ar en e46 320 og før så tok jeg han, men nå ligger vi likt.

Så da lurer jeg på om det er på grunn av det kjempehullet som er før katalysatoren som er årsaken eller at det er noen skrubbete ventiler, plugger ol.

Men takk for svar, det hjalp!