Side 1 av 12
mralps garasje – mr2 turbo / celica cs +mye bilder! :)
Legg innLagt inn:23 aug 2008 20:39
av mralp
Har omsider skaffet digitalkamera, så da var tiden inne for å lage en ”prosjekt”-tråd.
Nå er jeg ingen proff forum-kar, så vi får se om jeg får lagt ut noen bilder etc
Jeg er en entusiast som bruker stort sett det jeg tjener på bil. For 3-4 år siden bygde jeg en ok garasje, skulle selvsagt vært større og hatt bukk/grav, men det ble ok uansett:
01.jpg (1.93 MiB) Vist 8846 ganger
02.jpg (1.91 MiB) Vist 8835 ganger
Der oppbevares mine elsklinger, en 93 mod Mr2 Turbo J-Spec (med ”nogo attåt”), og min 92 mod Celica GT4 Carlos Sainz:
03.jpg (2.83 MiB) Vist 8862 ganger
Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:23 aug 2008 20:47
av mralp
Sistnevnte bil er godt kjent for faste lesere av forumet, den tilhørte Peak før. Bilen har mye snacks, og mer er på vei. Her er litt flere bilder:
04-1.jpg (2.13 MiB) Vist 8832 ganger
04-2.jpg (1.82 MiB) Vist 8827 ganger
04-3.JPG (1.86 MiB) Vist 8832 ganger
04-4.JPG (2.52 MiB) Vist 8854 ganger
04-5.JPG (2.28 MiB) Vist 8836 ganger
Morsom bil å kjøre. Bilen er kjøpt ny i Norge, så her har jeg planer om å få lurt ut noen ekstra ponnier. Håper motor holder godt, den er ”ny” med bla HKS 264 kammer, 1.6mm HG, ventilfjærer og kamhjul, 3” eksos. 3” blikk dp (Aussie kommer), JE-stempel, CATS råder, ARP struds, råde- og veivbolter, med mer.
Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:23 aug 2008 20:54
av mralp
Sommerbilen min er mitt hjertebarn, mr2`n. Jeg har hatt 3 stk mk2`er. Bil er som å bygge hus; det blir ikke rett de første gangene. Denne er endelig spot on slik jeg vil ha den. Her er noen bilder:
05-01.JPG (2.43 MiB) Vist 8838 ganger
05-02.JPG (1.63 MiB) Vist 8831 ganger
05-03.JPG (1.8 MiB) Vist 8831 ganger
05-04.JPG (2.36 MiB) Vist 8844 ganger
Dessverre deler ikke myndighetene min entusiasme, hvilket gir problemer. Vinterprosjektet her blir å plukke ned og sette den tilbake i 100% original stand, da motormodifikasjoner og datasprut på en bil som har vært så kort tid i landet = avskilting.
Jeg må si jeg synes det er noe forbannet tull. Lovverket ble ikke laget for å gå etter entusiaster som jobber med 15 år gamle biler. Dette har ingen ting med miljø eller sikkerhet å gjøre. Det er byråkrati og misbruk av myndighet.
Men man kommer ingen vei med å være sint. På mange måter er jeg glad jeg gikk i baret såpass tidlig i prosjektet, hadde planer i hundretusenklassen for denne.
Jeg ville nok fått store problemer med å motivere meg til å stå opp om morningen, om dette hadde skjedd på en bil jeg hadde brukt f.eks 300k på. Det går jo en linje hvor det ikke lenger er mulig å tilbakestille en bil til original stand.
Det for holde som førstepost! Skal oppdatere med bilder etter hvert som ting skjer. Alle kommentarer velkommen

Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:24 aug 2008 11:45
av Abramz
Du har noe som jeg drømmer om rett å slett

Hvor lenge må vi vente me å få gjort noe me motoren på mr2`en?
Lyst til å få litt mere ut a vden. Har vel ikke nå turbo foreslag?

Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:24 aug 2008 12:17
av Amund
Feit garasje! (og innhold

)
Eit lite tips, vri luftmengdemåleren rett vei igjen. Dei liker ikkje å vere montert den veien der, pga tyngden på "flappen" inni der vil den gi feil verdier.... (been there, done that...)
Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:24 aug 2008 13:35
av Daniel HS
*Sikle sikle*
Når jeg kjøpte CSen min stod det mellom CS og Mr2 Turbo.. Og du har dem begge
Kanonfete biler, gleder meg til å lese mer her...

Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:24 aug 2008 14:49
av Abramz
Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:24 aug 2008 21:51
av jorniolsen
når eg var liten lærte eg at du kan ikkje få i pose og sekk..
eg ser nå at de er fult muli!!!
noen strøkne eksemplar du har stående her...
Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:26 aug 2008 17:55
av mralp
re Amund
Takker for tipset, flyttet batteri bak i bilen så jeg fikk plass til å snu luftmengdemåleren. Ble mye ryddigere også.
Planen er at luftmengdemåleren forsvinner i løpet av vinteren uansett * hint *
06-01.JPG (2.59 MiB) Vist 8843 ganger
re Abramz
Vi får ikke gjort noe lovlig med motor uansett. På biler førstegangsregistrert etter 1989 får vi ikke godkjent sprut. Merk at trøblet er ikke primært avgifter, men skjerpede miljøkrav fra EU. Dermed kan vi vente til dovre faller, det spille ringen rolle. For biler kjøpt ny i Norge (som CS`n min) er de ikke så heite, men på japanske gatebiler har de jo erklært krig...
Kloke modifikasjoner er dermed begrenset til å bytte dp, eksos og montere boostkontroller. Sistnevnte kan du fjerne ved kontroll, og bilen vil lade normalt og gi lovlig effekt/utslipp. Bytter du til svær turbo vil de kreve bremsningspapirer med korrekt turbotrykk. De godtar ikke at trykket er skrudd ned, så her må du punge ut til tollvesenet om man velger en sværing

Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:26 aug 2008 19:23
av Lørnings
Det burde da ikke være noe problem å magre den inn når man har montert datasprut slik at man kommer gjennom en avgasstest? Du også ha katalysator når testen gjennomføres. Men de er vel ikke spesiellt klare for å godkjenne det uansett kanskje..virker som de motarbeider mye på BT for tiden..

Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:26 aug 2008 19:30
av mralp
Re Lørnings:
Litt off topic, men siden spørsmålet kommer opp stadig; Nei.
Pga skjerpede miljøkrav er det blitt svært vanskelig å få datasprut godkjent. For biler etter 1989 er det i praksis nært umulig.
Heldige unntak er f.eks en BMW replika m/sugemotor, hvor du ikke greier å oppdrive en original motorstyring.
Du kan da søke om å bruke en annen motorstyring. For å få det godkjent, må du ta turen til Tyskland (TUV) og få tatt full syklustest med denne motorstyringen, slik at du kan dokumentere avgassene. Dersom avgassmålingen er innenfor grensene, kan du forevise dette på trafikkstasjonen (sammen med all øvrig dokumentasjon), og du kan få skilter på bilen.
For en turbomatet ”gatebil” er døren stengt; Det er åpenbart at gatebiler har behov for fortløpende justering av motorparametere ihht tekniske endringer/bruk/videreutvikling, og en syklustest er derfor verdiløs. Syklustesten vil jo kun undersøke eksisterende map.
Forskriften sier også at du ”ikke enkelt skal kunne endre effekt”, hvilket i praksis ikke bare forbyr en hver form for boostkontroller, men også uoriginale programmerbare motorstyringer.
Jeg har konfontrert BT direkte ang dette etter anmerkninger jeg fikk på min bil; Sprut må fjernes, bilen må tilbakestilles til original stand om man ønsker skilter i Norge.
Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:26 aug 2008 20:41
av Tomera
Se dær ja!
Go' Celica det dær

Meeget pen og strøken garasje du har dær!
Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:27 aug 2008 16:46
av Abramz
Har montert 3"Dp på min. Nå er det enten eksos eller BT det går på.
Er akkurat de moddan jeg har tenkt på å få gjort. Takk for svar

Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:29 aug 2008 18:00
av kvassheim
føler uansett at de skal være litt gode for å se at det er montert et datasprut, så lenge du ikke prøver å få det skrivd i vognkortet.. lage et "EU-kontroll-map" med snille utslipp burde vel kunne gå an?
Re: mralps garasje – mr2 turbo / celica cs
Legg innLagt inn:04 sep 2008 19:29
av mralp
re kvassheim
Jada, går bra helt til du får anmerkning "modifisert motor" på teknisk eller EU
