TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota Celica GT4 (ST 205) i 3D

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #302660  av premo
 
Jeg har akkurat begynt å gjøre research til modelleringen av en GT4 i 3D og tenkte at det kunne være greit å lage en tråd på dette her i forumet for å få ris/ros, hjelp og andre innspill fra folk som kan toyota :) Jeg begynte å studere 3D ved Noroff Instituttet for en måned siden så jeg er absolutt en nybegynner og jeg ser på dette som en øvelse i modellering og senere i teksturering. Målet er til slutt å få en fotorealistisk bilde. Programmet jeg bruker er 3D Studio Max.

Jeg bruker bilder av gamlebilen min samt Tomera sin som referanser, samt ganske enkle plantegninger og mål. Det jeg mangler er gode bilder/tegninger(gjerne med mål) av f.eks. bremser, kalipper, eksosannlegg og lignende deler som er synlig utvendig. Visst prosjektet går bra vil jeg også senere prøve meg på motordeler og mer detaljert interiør. Jeg tar i mot alt av bilder, tegninger, mål og lignende. jeg har de viktigste utvendige mål av bilen men jeg trenger alle mål jeg kan få fatt i, ned til den minste del.

Kom også gjerne med forslag til dekk, felger, styling, takluke/ikke takluke og andre ting. I utgangspunktet vil jeg prøve å lage OZ Ultraleggera-felger siden jeg synes disse passer veldig bra til bilen.

Legger ved et bilde av en av de få 3D-modellene av GT4 jeg har sett på nettet. Bildet er jo fint men jeg synes det er ting spesielt i panser og front som ser litt feil ut(ser litt ut som en hyundai coupe til tider), men det er for å gi en idè om hva jeg prøver å oppnå.

blir sikkert en liten stund til de første bildene kommer, regner også med at det vil gå med noen måneder på dette.

håper på god respons!

roger.
Vedlegg
3D-modell
3D-modell
celicat.jpg (38.57 kiB) Vist 5747 ganger
 #302820  av inzane2012
 
vist du har laget den modellen du har bilde av der må jeg bare si at du ser ikke akkurat som noen nybegynner i mine øyner hvertfall:)
men hva med å lage noen bilder av en mr2 da??
 #302860  av premo
 
Håper ikke det fremsto i teksten at dette var et bilde jeg har laget :) er bare for å vise hva jeg vil pprøve å oppnå.. :) håper å kunne komme med første oppdatering på dette prosektet en de neste dagene. har plantegninger for Lexus IS200/300/Toyota Altezza og kunne tenke meg å gjøre denne også. MR2 har jeg ikke funnet plantegninger for dessverre men skulle en komme over noen så er det ikke umulig.. kunne også tenke meg senere å kunne lage en del forskjellige bodykit o.l til bilene. men first things first.

slenger med et eksemplel på plantegning som kan brukes.
Vedlegg
toyota-celica-gt4blueprints.jpg
toyota-celica-gt4blueprints.jpg (69.17 kiB) Vist 5635 ganger
 #303100  av Kjelliken
 
Da ønsker jeg deg lykke til med prosjektet. Jeg venter i spenning på hva du kommer til og få til.
Har tenkt på litt 3D modelerings kusrs selv hos noroff så litt spennende syntes jeg :wink:

Jeg bruker selv et programm som heter Rhino og ikke 3D MAX.
 #303107  av premo
 
Kjelliken skrev:Da ønsker jeg deg lykke til med prosjektet. Jeg venter i spenning på hva du kommer til og få til.
Har tenkt på litt 3D modelerings kusrs selv hos noroff så litt spennende syntes jeg :wink:

Jeg bruker selv et programm som heter Rhino og ikke 3D MAX.
Takk skal du ha!

Jeg tenkte vel i 3-4 år før jeg begynte på noroff :) er veldig gøy hverfall.. tror ikke overgangen fra rhino til 3d s max hadde blitt så overveldende for deg egentlig..
 #303275  av Kjelliken
 
Regner ikke med det jeg heller. men må kikke litt til og finne ut hva som er best og satse på.

Autocad mer teknisk rettet eler noe i den duren..

Her har du forresten en tegning jeg har laget i Rhino sånn for syns skyld.
Dette en bil jeg designet i 1994 ca. tegnet i 3D rundt 2004. moddet litt i photoshop
Dette en bil jeg designet i 1994 ca. tegnet i 3D rundt 2004. moddet litt i photoshop
Mr Consept witn new wheels 0001.jpg (606.03 kiB) Vist 4694 ganger
 #303420  av premo
 
feit den der da! nå har jeg endelig kommet så smått i gang etter å ikke ha hatt noen tid den siste uken :)

første bildene kommer her. 2-d modellen og plantegninger jeg skal ta utgangspunkt i for videre modellering. skal bearbeides litt mer før jeg begynner å strekke ut formen :)
 #303742  av premo
 
bildene funket visst ikke. prøver igjen. dette er forresten et såkalt cage. og akkurat nå tegner jeg i splines som jeg skal extrudere ut til en grov form av bilen.
Vedlegg
1
1
celica test.jpg (142.03 kiB) Vist 4685 ganger
2
2
celica test2.jpg (172.89 kiB) Vist 4684 ganger
3
3
celica test3.jpg (170.62 kiB) Vist 4686 ganger
 #313873  av premo
 
Det tok sin tid før jeg kom skikkelig i gang med denne pga. store skoleprosjekt og slikt men nå er jeg i gang! Dette er dag to med modellering. Fått opp bilen grovt og klar for å begynne å fremheve detaljer. det siste jeg gjorde når var hjulbuene derfor der de ikke helt riktige ut. Foreløpig ser den vel ut som en ferrari 348 fremme, celica i midten og nissan 300 zx bak :) men dette kommer seg nok når detaljene kommer frem! Håper jeg skal få jobbet litt med denne fremover mot påske men det kommer til å ta tid :)
Vedlegg
celicawirebak.jpg
celicawirebak.jpg (436.15 kiB) Vist 5169 ganger
celicawireframme.jpg
celicawireframme.jpg (543.15 kiB) Vist 5166 ganger
celicawireside.jpg
celicawireside.jpg (425.71 kiB) Vist 5159 ganger
 #313878  av lexusmann
 
Ser veldig bra ut så langt... :wink:
 #313879  av premo
 
takker! etter bare en liten halvtime til med litt mer detaljer så begynner den allerede å ligne enda mer :)
 #314422  av premo
 
har jobbet litt mer med grunnformen nå. begynner å minne om en celica etterhvert. fronten må jobbes mye med enda og det er neste steg.
Vedlegg
celicawirebak2.jpg
celicawirebak2.jpg (631.54 kiB) Vist 5061 ganger
celicawireside2.jpg
celicawireside2.jpg (471.98 kiB) Vist 5058 ganger
celicawireframme2.jpg
celicawireframme2.jpg (878.11 kiB) Vist 5056 ganger
 #315404  av premo
 
jepp den er akkurat det som trengs :) hvor fant du den?
til tråden ellers kan jeg si at jeg ikke har fått jobbet med denne den siste uken pga. andre oppgaver.