Side 1 av 1

Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:01 okt 2008 16:38
av Martin J
Noen som kan si meg forskjellen på en ct20 og en ct26 turbo? :?

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:01 okt 2008 16:46
av Larsen
Ct20b turboen har større kompressor, Større eksos hus. Den ble levert kun med keramisk turbin og aksling, mens kun noen ct26 ble leverte med keramisk. Altå, ct 20b spinner opp fort pga. keramisk innmat, men kan samtidig levere nok luft opp til rødlinja, noe ct26 ikke gjør like bra.

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:03 okt 2008 21:39
av Martin J
Hvilken type sitter orginalt i en ST205?

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:03 okt 2008 22:34
av James
Martin J skrev:Hvilken type sitter orginalt i en ST205?

CT20B

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:06 okt 2008 21:48
av Haugrud
er det noe å hente om en bytter fra ct26 til en ct20b? passer de om hverandre? er til en st185..

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:07 okt 2008 08:30
av Larsen
Haugrud skrev:er det noe å hente om en bytter fra ct26 til en ct20b? passer de om hverandre? er til en st185..
Hvis du har ct26 med stål turbin så er det litt å hente på det, men ikke noe ekstremt. Det som er greit er at de passer om hverandre med veldig lite modifikasjon. Hvis det er den keramiske version så er det for lite å hente på å bytte. Sjekk om det står ceramic på innsugs manifoilen din.

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:09 okt 2008 10:10
av Gt-4-Ever
Får man bedre akselrasjonstid siden ct20-turboen spooler opp fortere? Hva ligger disse turboene på i pris? Gjør det samme nytten om man f.eks monterer downpipe eller vil man likevel merke forskjellen på de to turboene?

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:09 okt 2008 20:19
av Larsen
Gt-4-Ever skrev:Får man bedre akselrasjonstid siden ct20-turboen spooler opp fortere? Hva ligger disse turboene på i pris? Gjør det samme nytten om man f.eks monterer downpipe eller vil man likevel merke forskjellen på de to turboene?
Vil gjette på at aks'en utgjør ganske minimal forskjell fordi maksimal aks skjer i turtalls området hvor wastegaten begrenser trykket uansett. Ct20b turboen gir go litt mer hk pga. mer åpen eksos port, men ikke veldig mye. Det du vil merke er at bilen blir bedre å kjøre fordi den får bedre bunndrag. Downpipe hjelper også på spool-up samt at eksosen flyter litt bedre, så dp har circa samme effekt som bytte av turboen ja. Begge i kombinasjon kan også anbefales...

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:10 okt 2008 10:50
av Gt-4-Ever
Blir uansett å montere downpipe, eksos og luftfilter. Blir turbobytte om originalturboen ryker. Håper ikke det skjer da.

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:13 okt 2008 15:49
av Pål
Hva må en være obs på ved bytte fra ct-26 til ct-20b? Skal gjøre dette i løpet av vinteren, og kunne trengt noen tips :)

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:13 okt 2008 22:53
av Tomera
Pål skrev:Hva må en være obs på ved bytte fra ct-26 til ct-20b? Skal gjøre dette i løpet av vinteren, og kunne trengt noen tips :)
Eneste jeg har erfart, er at støttebrakketten som sitter under turboen og er festa i blokka ikke passer helt overns. Hulle til bolten som går i turboen må borres litt opp på ene siden, så du får inn bolten. Ellers er de plug and play! Anbefaler deg og bestille nye pakninger mellom manifold og turbo, turbo og eksos/dp, samt olje og vanntetninger. Koster minimalt hos Toyota dette.

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:14 okt 2008 00:09
av Pål
Tomera skrev:
Pål skrev:Hva må en være obs på ved bytte fra ct-26 til ct-20b? Skal gjøre dette i løpet av vinteren, og kunne trengt noen tips :)
Eneste jeg har erfart, er at støttebrakketten som sitter under turboen og er festa i blokka ikke passer helt overns. Hulle til bolten som går i turboen må borres litt opp på ene siden, så du får inn bolten. Ellers er de plug and play! Anbefaler deg og bestille nye pakninger mellom manifold og turbo, turbo og eksos/dp, samt olje og vanntetninger. Koster minimalt hos Toyota dette.
OK, takk for tips. Jeg leser at mange lar bare braketten hvile på blokka uten å bolte den fast, går dette bra?

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:14 okt 2008 02:48
av Tomera
Ja skjønner.
Det de mener, er vell og skru braketten fast i blokka, men ikke i turboen, slik at turboen hviler på braketten. Det jeg har gjordt på min. (Kjører oppgradert ct26 i ST205)

Re: Forskjell på turbotype.

Legg innLagt inn:14 okt 2008 18:33
av Pål
Akkurat. Da kan det hende jeg gjør det. Leste vel litt fort på mr2oc.com der hehe :oops: