Luddes celica prosjekt Update 31/05/09
Legg innLagt inn:21 okt 2008 18:35
Siste update er på siste side!
Hei
Slik ser bilen ut til vanlig (har blanke glass i sideblinkerne) :

Her er i hverfall listen over deler/ting som skal gjøres:
Ting som skal gjøres/bestilles:
- stag fra whiteline bak under
- chip fra fensport
- cat replacement
- Bytte foringer til poly
- Borra og slissa skiver
- Ebc redstuff klosser
- Nye hjullagre
- Bærekuler
- Ny væske på det meste
- Pusse rust
- Trekke om stolene
- Bygge bedre anlegg
- ksport coilovers
- Tarnstag 3 pkt. Foran
- Tårnstag bak
- Hks racing grenrør
- Krengestag nede foran
- Bygge bagasjerommet flatt
- pynte litt i motorrommet
Ting som er gjort fra før:
- Catback Eksos fra svendsen som ender i stor loff
- KN filterkit
- trekkt om midtarmlene
- Felger
- Byttet motorolje og filter
- anlegg med 12"vega sub og monoblock
- JDM baklykter
- Blanke blinkers siden
- Hjemmelagde blinkers, blanke i frontfangeren.
- Byttet clutch
- Byttet bremseskjold bak
----------------------------------------14/03/09--------------------------------------------------------------
Kjøpte meg muttertrekker (trykkluft) som skulle være god for 1030 NM. Den klarte jo ikke å løsne bolten til den nederste foringa bak.
Løsningen ble en latmannsarm på muttern og en latmannsarm på bolten forran. Jeg jekket så samtidig på begge latmannsarmene!!! Da løsnet endelig bolten, men den var umulig å få ut.
Så da måtte jeg skjæra av hodet på bolten og prøve å få den ut andre veien. Det gikk...
Fikk så løsnet den samme armen fra karosseriet. Så tok jeg til slutt ut hele bakstillinga for å kunne plassere staget bak. I den prosessen ødela jeg den ene ABS sensoren, men det var en relativt enkel prosesss i
seg selv. Løsnet så festene til bensintanken siden de var i veien. Det er faktisk helt sykt hvor hardt noen av de boltene satt. Mannkraft på latmannsarm hadde ikke sjans, lufttrekker på over 1000NM hadde ikke sjans, måtte jekke på latmannsarmen! Dette førte til at bilen løftet seg en gang!
Eneste som står igjen bak nå er presse ut de to siste foringene og løsne det siste staget fra bakstillinga til karosseriet. Så er det bare å montere
Coilovers ble bestilt fra MTSauto, de tok imot forhåndsbetaling (idiotisk av meg), men klarte ikke å levere så jeg har fått tilbake litt av pengene etter en utrolig masete prosess. Bestilte fra et annet firma i utlandet og coiloverne er her om et par dager.
Har også funnet veldig mye oljegris på min høyre bremsekalipper og området rundt så der man mansjetten byttes. Alle kalipperne skal pusses og lakkeres på nytt.
Er dette ECU? den ligger rett under cd spilleren.

Bilde av restene etter verdens dummeste bolt.


Nytt VS gammelt stag

Bakstillinga


Nye staget montert

----------------------------------------07/02/2009----------------------------------------------------------
Monterte resten av eksosen idag. Fikk også løsnet antikrengestaget bak og foran. Gikk egentlig ganske greit, men tok sin tid. Støttebukkene er 38 cm høye så det er jævli trangt.
Er heldigvis ferdig med det meste under nå. Fikk også monter katalysator erstatteren, men når jeg fikk tatt av orginal eksosen og sett over den så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor jeg kjøpte en ny. Tviler på at det hjelper noe, men vi får se. Fikk også tatt et bilde av chippen så jakten på ecu fortsetter. Fensport har gitt meg noen instrukser på hvordan det skal gjøres, men er det er litt klønete beskrevet. Så over til det store Spørsmålet: Hvordan i alle dager skal man få av de mutterne på den såkalte "rear trailing arm"? For jeg har ikke en kraftig muttertrekker. Har en ubrukelig kompressor fra biltema, men lurer på hvor sterke muttertrekkere man kan få tak i? For disse mutterne er strammet med døden til følge... Fikk forresten polyforingene fra england, er derfor disse boltene må ut! Burde vell strengt tatt byttet bærekule bak samtidig...
BIlder:







Klarer en muttertrekker (ikke kompressor) å løsne disse boltene? har ingen erfaring emd muttertrekkere....

Så et bilde av chippen:

-------------------------------------------------------------1/02/2009------
Forferdelig dag.
Brukt en evighet på å få av headern siden det er vanskelig å komme til. Plukka litt mer på understellet forran og kom fram til at jeg må ha nye mansjetter på drivakslene.
Montere c-one motorplata, ble fint. Men så til dagens store skuffelse: Det viser seg at bilen min har superstrut oppheng, noe jeg aldri hadde trodd.
SÅ da må jeg selge coiloverne, kjøpe nye. Selge bærekulene fra england og kjøpe nye av de også. Surt....
Noen få bilder.


------------------------------------------------------ 26/01/2009------------------------------------
Pusset ned det lille som var av rust. Kjøpt de stagene nye på toyota.
Plukket fra hverandre coiloverne for å rengjøre dem og muligens lakkere opp fjøra da den hadde begynt å ruste.
Fensport bestillingen sendes fra dem på mandag så da blir det bra! Må ta av en demper forran for å sammenligne med den bak.
Slik unngår jeg at bilen fra Epatraktor senking!
Bilde av coilovern plukket ned.

---------------------Update 21/01/09
Da fikk jeg av demperen. Jobber ikke akkurat med lysets hastighet så ting tar litt tid for meg.
Fikk av demperen, men sleit litt med det lille korte staget. Så det må kjøpes nye i morgen.
Demperen var totalrustet i toppen og det har smittet litt over på dempertårnet. Så det må pusses og lakkeres.
Mangler det verkøyet for å stille på fjæra til coiloverne, men får lånt det innen et par dager. Tror jeg skal være veldig nøye ang. lengde på de når jeg monterer.
BIlder:







17/01/2009--------------------------------------------------------------------------------------
Ribbet bilen for interiør, sanket deler og er i ferd med å montere coiloversene og stagene.
Har ikke fått overført penger til fensport, må tydeligvis til banken for å gjøre det. Har bestemt meg for å ikke ha reservehjul, så skal lage bagasjerommet flatt.
Bilder:











- Morten
Hei
Slik ser bilen ut til vanlig (har blanke glass i sideblinkerne) :

Her er i hverfall listen over deler/ting som skal gjøres:
Ting som skal gjøres/bestilles:
- stag fra whiteline bak under
- chip fra fensport
- cat replacement
- Bytte foringer til poly
- Borra og slissa skiver
- Ebc redstuff klosser
- Nye hjullagre
- Bærekuler
- Ny væske på det meste
- Pusse rust
- Trekke om stolene
- Bygge bedre anlegg
- ksport coilovers
- Tarnstag 3 pkt. Foran
- Tårnstag bak
- Hks racing grenrør
- Krengestag nede foran
- Bygge bagasjerommet flatt
- pynte litt i motorrommet
Ting som er gjort fra før:
- Catback Eksos fra svendsen som ender i stor loff
- KN filterkit
- trekkt om midtarmlene
- Felger
- Byttet motorolje og filter
- anlegg med 12"vega sub og monoblock
- JDM baklykter
- Blanke blinkers siden
- Hjemmelagde blinkers, blanke i frontfangeren.
- Byttet clutch
- Byttet bremseskjold bak
----------------------------------------14/03/09--------------------------------------------------------------
Kjøpte meg muttertrekker (trykkluft) som skulle være god for 1030 NM. Den klarte jo ikke å løsne bolten til den nederste foringa bak.
Løsningen ble en latmannsarm på muttern og en latmannsarm på bolten forran. Jeg jekket så samtidig på begge latmannsarmene!!! Da løsnet endelig bolten, men den var umulig å få ut.
Så da måtte jeg skjæra av hodet på bolten og prøve å få den ut andre veien. Det gikk...
Fikk så løsnet den samme armen fra karosseriet. Så tok jeg til slutt ut hele bakstillinga for å kunne plassere staget bak. I den prosessen ødela jeg den ene ABS sensoren, men det var en relativt enkel prosesss i
seg selv. Løsnet så festene til bensintanken siden de var i veien. Det er faktisk helt sykt hvor hardt noen av de boltene satt. Mannkraft på latmannsarm hadde ikke sjans, lufttrekker på over 1000NM hadde ikke sjans, måtte jekke på latmannsarmen! Dette førte til at bilen løftet seg en gang!
Eneste som står igjen bak nå er presse ut de to siste foringene og løsne det siste staget fra bakstillinga til karosseriet. Så er det bare å montere

Coilovers ble bestilt fra MTSauto, de tok imot forhåndsbetaling (idiotisk av meg), men klarte ikke å levere så jeg har fått tilbake litt av pengene etter en utrolig masete prosess. Bestilte fra et annet firma i utlandet og coiloverne er her om et par dager.
Har også funnet veldig mye oljegris på min høyre bremsekalipper og området rundt så der man mansjetten byttes. Alle kalipperne skal pusses og lakkeres på nytt.
Er dette ECU? den ligger rett under cd spilleren.


Bilde av restene etter verdens dummeste bolt.


Nytt VS gammelt stag

Bakstillinga


Nye staget montert

----------------------------------------07/02/2009----------------------------------------------------------
Monterte resten av eksosen idag. Fikk også løsnet antikrengestaget bak og foran. Gikk egentlig ganske greit, men tok sin tid. Støttebukkene er 38 cm høye så det er jævli trangt.
Er heldigvis ferdig med det meste under nå. Fikk også monter katalysator erstatteren, men når jeg fikk tatt av orginal eksosen og sett over den så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor jeg kjøpte en ny. Tviler på at det hjelper noe, men vi får se. Fikk også tatt et bilde av chippen så jakten på ecu fortsetter. Fensport har gitt meg noen instrukser på hvordan det skal gjøres, men er det er litt klønete beskrevet. Så over til det store Spørsmålet: Hvordan i alle dager skal man få av de mutterne på den såkalte "rear trailing arm"? For jeg har ikke en kraftig muttertrekker. Har en ubrukelig kompressor fra biltema, men lurer på hvor sterke muttertrekkere man kan få tak i? For disse mutterne er strammet med døden til følge... Fikk forresten polyforingene fra england, er derfor disse boltene må ut! Burde vell strengt tatt byttet bærekule bak samtidig...
BIlder:







Klarer en muttertrekker (ikke kompressor) å løsne disse boltene? har ingen erfaring emd muttertrekkere....

Så et bilde av chippen:

-------------------------------------------------------------1/02/2009------
Forferdelig dag.
Brukt en evighet på å få av headern siden det er vanskelig å komme til. Plukka litt mer på understellet forran og kom fram til at jeg må ha nye mansjetter på drivakslene.
Montere c-one motorplata, ble fint. Men så til dagens store skuffelse: Det viser seg at bilen min har superstrut oppheng, noe jeg aldri hadde trodd.
SÅ da må jeg selge coiloverne, kjøpe nye. Selge bærekulene fra england og kjøpe nye av de også. Surt....
Noen få bilder.


------------------------------------------------------ 26/01/2009------------------------------------
Pusset ned det lille som var av rust. Kjøpt de stagene nye på toyota.
Plukket fra hverandre coiloverne for å rengjøre dem og muligens lakkere opp fjøra da den hadde begynt å ruste.
Fensport bestillingen sendes fra dem på mandag så da blir det bra! Må ta av en demper forran for å sammenligne med den bak.
Slik unngår jeg at bilen fra Epatraktor senking!
Bilde av coilovern plukket ned.

---------------------Update 21/01/09
Da fikk jeg av demperen. Jobber ikke akkurat med lysets hastighet så ting tar litt tid for meg.
Fikk av demperen, men sleit litt med det lille korte staget. Så det må kjøpes nye i morgen.
Demperen var totalrustet i toppen og det har smittet litt over på dempertårnet. Så det må pusses og lakkeres.
Mangler det verkøyet for å stille på fjæra til coiloverne, men får lånt det innen et par dager. Tror jeg skal være veldig nøye ang. lengde på de når jeg monterer.
BIlder:







17/01/2009--------------------------------------------------------------------------------------
Ribbet bilen for interiør, sanket deler og er i ferd med å montere coiloversene og stagene.
Har ikke fått overført penger til fensport, må tydeligvis til banken for å gjøre det. Har bestemt meg for å ikke ha reservehjul, så skal lage bagasjerommet flatt.
Bilder:











- Morten