Side 1 av 10

Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:31 okt 2008 12:32
av F.Øksnevad
Hei!

Jeg ble rett og slett forelsket da jeg hørte lyden av en JZ motor, spesielt når Tom Ole Svendsen som er dagelig leder i Japan Auto og PowerDrift, kom matende sidelengs i en standar soarer rundt på rudskogen! Men den bilen brant ned for 2 uker siden sammen med 5 andre + hele verkstedet til http://www.JapanAuto.no (se mer info på hjemmesiden hans)
Interessen for drifting er brennende stor og dermed så måtte jeg ha meg en Toyota! Jeg kjøpte bilen min fra japan Auto som er ledende på import av japanske bilen. Mannen stiller med super service og frakta bilen min helt fra Fredrikstad til Sandnes! det er 9 timer med aktiv kjøring for å tilbakelegge 53 mil! Hvilket annet importfirma gjør det?!

Uannsett, dette er den første bilen jeg har kjøpt i mitt 17 år gamle liv. Jeg brenner som sagt for motorsport, så dermed så prioriterte jeg pengene til kjøp av driftebil fremfor en dyr og kjedelig rånebil. ;)

Det som alledere er gjort med bilen:

D2 Coilovere
Stivere stabstag foran og bak
Fjørbeinstag
LSD diff
Andre bremseklosser rundt om
HKS rør og Blitz intercooler
Trust luftfilter
Andre dyser
Koyo radiator
Defi Controll Unit 2
Defi oljetrykk, oljetemp og vanntemp målere
APex'i AVC-R boostcontoler
Blitz turbotimer
Bøttestol
Veltebur


Bilde

Bilde

Bilde

Og etter en vask så ble den rød igjen :D
Bilde

Allerede tilpasset en liten mingming
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Felga er 18" x 10" et:29 med nye 265/35-18 Federal SS 595
Bilde

Bilde

-

STORE takker til Tom Ole på Japan Auto for veldig bra handel + Morten og Geir som også hjalp til :D

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:31 okt 2008 12:38
av onkelvegard
Gratulerer med sinnsyk første bil, er rimmelig beinhardt å bynne med drifte soarer

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:31 okt 2008 12:41
av F.Øksnevad
onkelvegard skrev:Gratulerer med sinnsyk første bil, er rimmelig beinhardt å bynne med drifte soarer

Når man først skal ha så må det jo være litt ordentlig! Det funker jo mye bedre med orginal JZ motor fremfår en SR20.. :) Ville også ha noe som er litt holbart.. så får vi se.. :lol:
Det er jo litt kult med noe andre ikke har også.. men det kommer vell kanskje noen andre med soarer til neste år

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:31 okt 2008 13:10
av tojo
:D Se der ja,gratulerer med rå,pen og cool første bil.
Den så meget bra ut,du blir nok garantert fornøyd. :D
Noen planer vidre for bilen?
lykke til med driftingen. :twisted:

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:31 okt 2008 21:35
av Daniel HS
Fet bil dette her! Tror dette kan bli artig jeg, kommer nok til å følge med her...

Har du noen erfaring fra drifting eller?

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:31 okt 2008 21:42
av hmsilset
Gratulerer med ny bil :P Tror disse bilene er morsomme å drifte med.

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:01 nov 2008 08:48
av AE86 Drifter
Gratulerer med ett flott eksemplar Soarer 8) .Enig at det er noe spesielt med lyden til jz motorene :twisted: .Har fått prøve en mk3 med jz motor og det er en spes opplevelse med lyden og draget som motoren gir :D .
Dette blir bra, kommer til å følge med på prosjekt linken din fremover.

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:01 nov 2008 14:57
av Supramk3turbo
Ja gratulerer så mye, Pen bil :) Gleder oss til neste sesong nå, regner med du blir å se på de fleste store treffene??

Vet du noe om effekt på denne eller?? Var ihvertfall andre dyser, så er vell litt mere en orginalt..

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:01 nov 2008 17:14
av inzane2012
men hva med å kjøpe seg en driftebil du kunne brukt til vanlig da??

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:03 nov 2008 00:05
av F.Øksnevad
Takker for tilbakemeldinger folkens :) Hyggelig å høre..!

Planene videre er å få ut så mye døvekt som muling! Snakka med en japse som var på juli treffet til gatebil og han sa at det eneste negative med den bilen er vell at den er så tung, med tanke på drifting. Bilen veier jo 1580 kg orginalt, men jeg satser på at jeg allerede nå har fått kasta ut en del. Panseret er i carbon så det er henta litt vekt der, begge orginalsetene blir bytta ut med bøttestoler (en orginalstol veier rundt 15-20 kg tror jeg), AC er på god vei ut også.. alt av slanger, radiatorer er borte, det eneste som gjenstår er å få ut compressoren (bare den veier 10kg) men det er vist et eget lite prosjekt i seg selv ifølge en i australia skrev på Soarer Central forumet som også bygger seg soarer til banebruk... Asfaltmattene er ute, men ikke alt. Mangler fortsatt noe som er helt innert under dashen og litt småtterier... Jeg må finne på noe ang. dørene også.. en dør veier tilsammen med hengslene 50kg!!! Hittil har jeg bare tatt av panelene, men jeg har lyst til å lette dem enda mer... skal ta ut ruta og veie den, hvis den er for tung så bytter jeg den ut med lexan eller lignende.. Kanskje jeg også kutter ut alt innmaten + den stolpen som står på tvers inni der..

Etter som jeg har lest på nettet så lader 1JZ-GTE motoren 0.6 bar orginalt. Ifølge boostcontrolleren min så lader min 0.9 nå. Effektmessig er jeg usikker, men der er nok litt mer enn orginalt.. :mrgreen: Nok for meg i første omgang tror jeg.. :lol:
Med tanke på erfaring så er det ikke stort mer enn den dagen på glattkjøringsbanen med traffikskolen forrige uke :lol: så detta kan bli spennende til neste år ;) Har sitti på en god del så jeg har følt på det men ikke noe mer.


Ja.. hvorfor ikke kjøpe seg en driftebil man kunne bruke til vanlig... nei, tror det blir litt dyrt! spesielt for meg som er så ung med tanke på forsikring... og når man i tillegg vil satse litt så funker ikke det... Da blir det begrensninger på hva man kan gjøre når man må tilfredstille 2 "reglemanger", både med tanke på banen og i trafikken, for å si det sånn.. Da er det bedre å kjøpe seg en Toyota HiAce og dra bilen rundt med ;) Dessuten er jo HiAce en kul bil :mrgreen:

Kan noen bekrefte at det jeg har lest på nettet var riktig: 349 kh i motor og 279 hk på hjula orginalt i denne motoren/bilen..?

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:03 nov 2008 00:18
av Daniel HS
Har du sjekket opp i vekten på Carbonpanseret? Har en kompis som har carbon panser på en Subaru Impreza WRX, det veier faktisk 15kg mer enn original panseret!

Men ellers virker dette som gromme greier, som jeg har sagt tidligere, kommer nok til å følge med her ja :)

Og husk at du må ha BE sertefikat for å trekke biltralle bak HiAcen da :wink:

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:03 nov 2008 00:26
av Supramk3turbo
1jz'n har orgianlt 280 hk. Men om du lader 0.9 nå, så skal du ikke se bort ifra at du har ca. 350 hk i motor.

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:03 nov 2008 00:28
av F.Øksnevad
Daniel HS skrev:Har du sjekket opp i vekten på Carbonpanseret? Har en kompis som har carbon panser på en Subaru Impreza WRX, det veier faktisk 15kg mer enn original panseret!

Men ellers virker dette som gromme greier, som jeg har sagt tidligere, kommer nok til å følge med her ja :)

Og husk at du må ha BE sertefikat for å trekke biltralle bak HiAcen da :wink:

Tror panseret veier rundt 8-10 kg... orginalt veier det underkant eller rundt 20 tror jeg... Men jeg vet at panseret jeg har nå er letterer en det som sto på når bilen kom ut fra fabrikken.. ;)
Og ja, BE sertefikatet har jeg allerede fått reservert plass til... Så fort jeg består B så begynner jeg med BE :) Og hvis jeg får det som jeg vil, så kjøper jeg nok en HiAce innen de 5 månedene som kommer nå, før jeg bil 18 :)


Supramk3turbo skrev:1jz'n har orgianlt 280 hk. Men om du lader 0.9 nå, så skal du ikke se bort ifra at du har ca. 350 hk i motor.
Ok... så det er orginalt 280 hk i en 1JZ motor. Jaja, nok for meg i første omgang er det nok... spinner i gata her gjør det værtfall :lol:

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:03 nov 2008 00:36
av F.Øksnevad
5 kg har jeg til nå klart å få ut bare i asfaltmatter og da er ikke det lille som ligger bak i bilen eller det som er bak dashen regnet med, så jeg satser på å få rundt 1 kg til ut! :)
Ang. buret så er det tatt målt og "bestilt"... Så fort jeg får røra så skal bilen ned på skolen hvor det skal sveises på plass slik at det blir kryss på begge sidene av bilen + et rør som går mellom hjulbuene bak hvor også beltene skal bli festet... Etter det så blir det ny rød lakk inni bilen... :) Veldig greit å gå på skade og lakk linja...!


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

De hitt til 5kg mattene
Bilde


hentet en pakke som var kommet i posten... Jeg var også så helig å få et ratt av Joakim Ruud! Takker nok en gang så mye Joakim for rattet! :D
Bilde

Re: Toyota Soarer 1JZ-GTE driftebil

Legg innLagt inn:03 nov 2008 15:35
av FastN
Fett!