TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt mr2mk1

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #348668  av ArildM
 
:Thumbsup: ! :)
Ser ut som at ledningsnettet mitt er ferdig og sendt fra USA nå så da blir det vel enda en 20v bil i norge :)
 #350175  av Arne rebel
 
ArildM: Regner med bilen din er like spent på å føle g-kreftene i svingen som deg etter en lang pause :wink:
Etter å ha brukt den tiden som jeg har fått tildelt av sjefen til å lage hems og rydde alt "kjekt å ha ting" slik at jeg har litt bedre oversikt har jeg endelig kommet igang med å mekke. Tok ut motoren slik at jeg kan bytte over ledningsnett, gear og div til den nye motoren. Brukte 1time og 30min, så jeg har ikke glemt å skur mk1 :lol:
Startet 1336...
Bilde
...og motoren ute 1500.
Bilde
Litt bedre oversikt..
Bilde
Bilde
Her ser dere broderen sitt prosjek, LS1 i en ford. Mk1.8 plassert i et hjørne i påvente av ny front..
Bilde
Litt kappet bort for å få plass til den...
Bilde
 #350188  av Amund
 
Var han endelig lei Cossie motoren altså? hehe :lol:
Godt å sjå at det er sving i deg endå Arne 8)
 #353410  av Arne rebel
 
Update:
Da har jeg fått motoren montert sammen igjen og fått puttet den i bilen igjen. Når jeg startet med renoveringen tenkte jeg at jeg skulle holde en slik høy standard som Erling og div andre her på forumet holder, men fant fort ut at jeg ikke har slike evner :P Motoren hadde preg av å ha stått lenge slik at den var full av størknet avleiring og korusjon på de fleste av delene. Etter demontering vurderte jeg at det ikke var verdt pengene eller tiden å pusse opp motoren, men at det ville være enklere å handle inn en brukt motor som fungerte, men i et svakt øyeblikk tenkte jeg at det var vel ikke så dyrt eller tidkrevende, noe som i ettertid viste seg å være feil....Uansett motoren sviver og lager ikke noen ulyder enda, så at jeg har brukt ca 10000kr på en 4age som verken har blitt sprekere eller grommere får være en erfaring å ha med seg i livet :wink:
Rengjøring og bytting av stempel ringer...
Bilde
Et bilde av ventilfjærere, en pusset ren for rust og en med rust...litt dårlig bilde.
Bilde
Olje underspyling (7ribbet blokk og ekstern oljeretur) gjorde at jeg bestemte meg for å renovere motoren.
Bilde
Polert og kontroll målt veiv (Oslo sylinder service)
Bilde
Planslipt blokk, 0,15mm (Oslo sylinder service)
Bilde
Ny vannpumpe, regreim, strammer samt litt ny lakk...
Bilde

...
 #353411  av Arne rebel
 
Noen av eskene fra Toyota, noe som gjorde alt en del dyrere...
Bilde
Motoren montert i bilen, må bare lakke bagasje lokk fremme og bak før EU godkjenning.
Bilde

Ser også etter å ha fått bilen i solen at jeg burde matte bilen ned igjen og gjøre lakk jobben skikkelig :)
 #353414  av Arne rebel
 
Og et bilde som viser at jeg klarte å montere stemplene riktig vei.
Bilde

En liten skryte liste over deler og arbeid:
-Planslipt blokk
-Polert og kontroll målt veiv
-Kontroll målt topp
-Nye stempelringer
-Ny toppakkning
-Alle pakkninger i toppen er nye
-Nye bolter til topp-blokk
-Ny vannpumpe
-Kontrollmålt og godkjent oljepumpe
-Ny regreim og strammehjul
-Nye rådelager
-Nye veivlager
-Nye tennplugg kabler (Fra Twosrus)
-Nye NGK tennplugger (Fra Twosrus)
-Nytt rotor lokk på fordeler (Fra Twosrus)
-Ny rotor til fordeleren (Fra Twosrus)
-Rep kit for fordeleren (Fra Twosrus)
 #353415  av ArildM
 
Har motor for en stund nå da :)
 #353427  av Morten
 
Ser godt ut dette Arne! :D
 #354815  av Arne rebel
 
Update:

I går kjørte jeg bilen for første gang på veien og etter en stund begynte bilen å jukse og sort eksos veltet ut når jeg økte turtallet. Til slutt stoppet den helt og ville ikke starte igjen. Etter litt feilsøking fant jeg ut at jeg ikke hadde gnist, byttet coil og igniter, men ingen gnist.....sikkert noen dårlige ledninger eller kontakter, men tanken har slått meg om jeg skal gå for MS2 når jeg uansett har en feil i lednigsnettet jeg må fikse :?
 #354832  av Morten
 
Sjekka rotor og fordelerlokk? De blir ofte irra og ekle når ting har stått en stund, så trenger ikke være mer dramatisk enn det. Du kan jo eventuelt også sjekke om du har gnist fra coil ved å nappe ut ledningen fra fordelerlokk siden og holde denne i nærheten av gods mens du kjinner (NB: pass på å beskytte deg så ikke gnisten hopper til deg og gir deg en SAFTIG karamell om du gjør dette :mrgreen: ). Fin måte å bekrefte/avkrefte om det er elektriske eller tennings komponentene som tuller, spesielt siden du allerede har prøvd 2 coiler.
 #355812  av Arne rebel
 
Etter å ha prøvd litt forsiktig feilsøking gikk jeg lei og begynte å skru på v6eren for å slippe å tenke at jeg suger på bilskruing :wink: Etter å ha fått bilene hjem i garagen er det litt lettere å "små skru" enn å reise til verkstedet for å gjøre det...
Bilde
 #355815  av ArildM
 
Uansett hvordan du snur og vender på det er det en rå og unik Mr2 Mk1 samling du har :)
 #358865  av Arne rebel
 
En liten update:
Da ble bilen Eu godkjent 8) Takker xlr8 for hjelp med dyser. Det var en del plynder med dårlig kontakt i el nettet som kom og gikk samt en Tps føler som sluttet å virke som gjorde bilen litt vanskelig å få igang...
 #375187  av Arne rebel
 
En liten update:
Det har ikke skjedd mye med "eubilen" annet enn gleden av å kjøre en bil med karakteristikk enn en kjedelig firma bil. Jeg har brukt bilen så ofte jeg har hatt mulighet til selv om en ikke kan snakke i telefonen pga eksos og hjulstøy eller at fjæringene er litt i hardeste laget for norske veier. Har slitt ut et sett med gateslicks før jeg ble voksen og fikk tak i noen hjul med vanlige dekk. Eneste problemene jeg har hatt er en aksling som har knekt og at bilen går alt for rikt pga ecuen er til en blue topp, men jeg tenkte jeg skulle bygge om til ms2 og edis tenning.
Knekt aksling:
Bilde
Fikk en ekstra jobb når bilen skulle settes inn i garasjen litt forsinket (som vanlig):
Bilde
Noe jeg skal tusle med i vinter...
Bilde
 #375221  av Xlr8
 
hehe. slik gikk de med den "EU" bilen:P
Har en ecu hunn kontakt liggende om du ikke ønsket og kappe opp de orginale ledningsnettet