TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt mr2mk1

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #334020  av Arne rebel
 
Morten & ArildM: Har lett litt rundt på nettet og funnet ut at injektorene har forskjellig ohm og mengde. På denne siden står det en del http://www.billzilla.org/4agstock.htm. Fant også en side der noen har puttet redtop injektorer på en bluetop http://forums.club4ag.com/zerothread?id=54174 som viser jeg bare skal kutte ut resistor boksen på min aw11. Vet noen hvor den sitter? Jeg får se på en bil som en bekjent har som også er en -88/89 mod for å se om hvor alle små slanger og kontakter skal....jeg har også tatt av bunnpannen på redtopen for å bytte med en fra blutopen for å få innløp til oljereturen, men oppdaget at det var kun litt olje igjen i bunn og det var litt rustdannelse i bunnen, håper det ikke er mer rust inni motoren :?
 #334432  av Morten
 
Bruk dysene som hører til ECU'en Arne, det er de mappene i ECU er laget rundt og som vil stemme. Om du setter i større dyser så er alt du vil oppnå at den bruker mer bensin og går dårligere (inntil du mapper om, men da er det jo ikke orginal ecu lengre...). Dette vet jo du som har tukla med megasquirt? :wink:
 #335178  av Arne rebel
 
En liten update...

Etter en stressende uke med lakking (panser og bagasje ble ikke ferdig) og montering av bilen fikk jeg plutselig problemer kvelden før Eu kontroll med motoren som på testturen la igjen en del blå\sort røyk...byttet til 182cc dysene og justerte tenningen, men det ble ikke bedre...så på morgenkvisten ga jeg opp og tenkte det fikk gå som det ville på Eu kontrollen. Det ble en del 2er feil som gikk på co2 og justering av hjulvinkler samt ratt som ikke stod rett. Parkerte bilen og dro på ferie tur med familien, kom tilbake på torsdag kveld med et håp om at den andre motoren jeg hadde stående ville være litt bedre ( lik komp på alle sylindre) og startet med et motorbytte kl2300 og var ferdig 0600 fredag morgen med å bytte motor og sette over løse deler til den gamle motoren...men den hadde råde bank...snakk om flaks. Men dette knekte ikke arnegutt så jeg satte igang med å klargjøre v8eren for kjøring på rudskogen, noe som resulterte i gearkasse havarei etter ca 10 runder. Vil ikke akuratt si min mekke evner har vært suksess denne sesongen :wink:
Bilen parkert etter en skuffende Eu kontroll:
Bilde
Etter noen feriedager med (masete) unger og (sur) kjerring gikk jeg igang med motorbytte:
Bilde
Etter noen timer satt denne motoren i og jeg var like langt:
Bilde
 #335199  av Christian
 
Var moro så lenge det varte da. 8'eren er en lekker motor, selv på grovmap flytter det seg bra 8) Girkassa er nok bare en filleting, skiftegaffel eller noe annet som er litt bøyd...?
 #335201  av mr2pondus
 
Dæven hvor effektiv du er! Gamlebilen er ikke til å kjenne igjen.
Godt det finnes folk som har teft og god lakksprøyte!
 #335210  av Lørnings
 
Var morsomt å se på 8'eren på bane også, selv om bilen så litt nervøs ut til tider :wink: Ja, vi får satse på at det er en bagatell :wink:
 #335339  av Arne rebel
 
mr2pondus: Nå skal det ikke være mye rust igjen på den...fikk skryt etter Eu kontrollen at de aldri hadde hatt en så strøken mr2 inne når det gjaldt understell og undersiden av karosseriet 8)
Christian: Vi får håpe det bare er en bagatell, ellers får jeg bare bytte kasse. Ingen andre som har vært borti at første gear spretter ut og andre gear er umulig å få i, men 3,4,5 og revers fungerer? (overføringene er sjekket)
Lørnings: Stemmer nok at den ser nervøs ut, men det har nok med min litt over-ambiøse kjøre stil, for den er utrolig villig rundt svingene. For å forsvare bilen litt så har den ikke justerte hjulvinkler annet en på øyemål og jeg må slippe opp litt i svingene da olja ikke blir sugd opp ifra bunnpannen (mister oljetrykk og motoren drukner i bensin) så jeg har litt å gjøre før den går optimalt. Kan også tilføye at jeg har 5cm spacere på hver side foran som gjør styringen veldig nervøs...det som er litt trist er at prøveskiltet som stod på under de som står på nå viste 10 august 2008, dvs den har ikke luftet seg på nesten 1år :(
 #335344  av Lørnings
 
Det var ikke ment som kritikk, Arne :wink: Det var bare en generell komentar=) Skvalpeskott i bunnpanna, forstillingskontroll og et skikkelig map, så begynner det vel å hjelpe tenker jeg! :D Første og andre gir sitter jo på samme skiftagaffel/skiftemuffe..så det er vel et tegn på at feilen ligger der i gården kanskje, den stakkars kassa er vel ikke vant til 8'er moment :P
 #335374  av Christian
 
Det er gamlekassa mi, så er rart den ikke røyk for lenge siden :wink: Neida. Jeg tipper skiftegaffelen, pga Arne's noe brutale giringer. Har nesten ikke tid til å clutche engang. :lol:
 #335512  av Arne rebel
 
Lørnings: Jeg tok det ikke som kritikk, kun som en tilbakemelding for å bli bedre...er litt på hugget da jeg føler jeg ikke klarer å vise det potensialet som denne motoren har tross alt har 8)
 #336206  av Arne rebel
 
Jeg har handlet inn deler for å overhalle 4age motoren...
Bilde
...men dere som har litt mer erfaring enn meg i å overhalle motor; har jeg glemt noe her? (Jeg hadde høyt olje trykk, så jeg tror oljepumpen er i orden)

Fant også en fin forklaring på de forskjellige versjonene av 4age motoren:
Bilde
 #340833  av Arne rebel
 
En liten update.
Jeg satte guttungen til litt matnyttig arbeid...lærer mer av å skru enn å spille playstation :wink:
Bilde
Etter en kveld var motoren i deler...
Bilde
Da er det bare å sette igang å rengjøre samt lakke litt...Sitter også og lurer på om jeg skal bytte lager på rådene og veiva nå som jeg har den fra hverandre, selv om de ser bra ut...hva pleier dere som er drevne motorbyggere å gjøre? Orginale toyota lager eller såkalte oppgraderte?
 #340837  av Morten
 
Mener Egon og co pleier å bruke orginalt på alt annet enn råde-lagre, der setter de i litt hardere. Men kommer jo an på hva du gjør ellers også da. Om du skal ha motoren helt orginal ellers holder jo orginale lagre plenty og er god kvalitet (og kort leveringstid) :wink:

Edit: glemte det andre spørsmålet. :lol: Jeg ville bytta de andre lagrene også i samme slengen ja nå når du først har det oppe. (og kanskje honing + stempelfjører samt ventiltetninger og ventiljobb avhengig av budsjett, tilsynelatende tilstand og tolmodighet)
 #348646  av Arne rebel
 
Da har jeg angret meg angående e-bay kjøpet og bestilt komplett pakkningssett til toppen, nye stempel fjærer og bolter til toppen på Toyota Drammen, men venter med lager til stempel og veiv da jeg ikke har fått polert veiva enda. Etter råd fra eksperter, altså ikke meg, så har jeg droppet å høvle topp og blokk da de er rette og i god stand. Olje pumpen skal også være i god stand, noe den også viste den lille tiden den gikk i fjor. Håper motoren holder mange mil etter denne opperasjonen :?
 #348650  av Arne rebel
 
Var en tur innom e-bay og kom over en Ecu til en ae92 gts -91 (89661-12581), samme som min motor kommer ifra. Etter å ha sjekket utgangene på den mot utgangen på en mr2 ecu fant jeg ut at de er like, så nå kan jeg bruke 235cc injektorene uten å drukne motoren. 8) Bare trekke et par ledninger fra oxygen sensoren, så ser det ut til at jeg kanskje får ut de orginale 140hp av den...