TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Restaurering AE86. Montering!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #337365  av apehest
 
Neste år er kanskje litt optimistisk med tanke på penga. Vil unngå å ta snarveier pga pengemangel, så jeg må bare ta tida til hjelp der.
Vi får se hva karrosseksperten mener om taket.
 #337393  av AE86 Drifter
 
apehest skrev:Neste år er kanskje litt optimistisk med tanke på penga. Vil unngå å ta snarveier pga pengemangel, så jeg må bare ta tida til hjelp der.
Vi får se hva karrosseksperten mener om taket.
Ja det var de penga ja, jeg er litt på det stadie om dagen jeg og :? Og det er godt å høre at du ikke kommer til å gjøre billig løsninger på bilen, det er en bra tanke du har der :D

Gleder meg til å se fortsettelsen på prosjektet 8)
 #337443  av Kjelliken
 
Da har du bare resten igjen :D

Stå på har på følelsen denne kommer til og bli Skikkelig strøken når den er ferdig. :wink:
 #343417  av apehest
 
Og endelig er karrosverkstedet på jobben flytta, bare 9 måneder etter planen, så nå går det unna med sveisinga.

Bilde

Her har vi det som var opptil flere hull fra hjulhus og inn i kupeen.


Bilde

Her var et par høl inn i motorrommet. De svidde stripene er fra sømsveisinga av skjøter fra innsida. Ble en del bytting av materiale langs plateskjøtene ettersom noe av det var blitt tæra på.


Bilde

Tilsvarende på andre side, pluss et hull i rammevangen.


Bilde

Sømsveising av innerskjermer mot rammevanger og torpedovegg.


Bilde

Også i A-stolpene var det noe rust. Typisk for flere årganger av corolla. Det ruster bak de tre hullene der og når det blir hull gjennom blir det vann nedover i A-stolpen og inn i kupeen.


Bilde

Gulvet på venstre side. Hadde ønska å få inn profilert stål, men det ble for brysomt. Får se hvordan det slår ut..


Bilde

Venstre kanal bytta mer eller mindre i sin helhet av deler som ikke passer helt, så det ble en del tilpassing som ikke er så pent, men takk gud for de digre bredderne som toyota valgte å sette på den bilen her. Tør påstå at det ser mye verre ut på det bildet her enn det er i virkeligheten. Blir nok bedre på høyresida ettersom jeg har en høyrekanal som hører til en 80 serie corolla.


Flere bilder neste uke, bare jeg husker å ta med kameraet. Blir trolig litt bilder av bytting av venstre bakskjerm og rep av den høyre samt gulv og kanal på høyre.
 #343471  av AE86 Drifter
 
Se her ja godt i gang du da :D Det er godt å se 8)
 #343550  av apehest
 
Som sagt går det unna nå, så her er fler bilder.

Bilde

Baksiden av kanal etc og der det er et hull helt nederst til høyre på B-stolpen skal dørbryteren. Må bare borre de to andre hullene. Tilsvarende på andre siden av bilen.


Bilde

Hjulhus høyre bak. Bedre enn venstresida i det minste.. der er det mye drit..

Bilde

Også bytta stålet rundt festet til setebeltet høyre bak.

Bilde

Gulvet på høyre side. Ser også et lite glimt av plateskjøten på midten av bilen som er sømsveisa.


Bilde

Gnister! Hjulhuset venstre bak er så råttent at det er nesten så det går ann å pelle det ut for hånd, men bare nesten så her er det bare å frese vekk det lille metallet som er igjen.
 #343551  av apehest
 
Nå til den store utfordringen. Høyre bakskjerm er helt ræva og skulle ideelt sett vært bytta i sin helhet. Problemet er at den eneste jeg har klart å oppdrive var i New Zealand, kosta 8000 og kødden ville ikke engang sende den i posten.
Derfor blir det brukt deler av en forskjerm til Trueno. Ett problem er at hjulbuen ikke er helt lik så det blir mye tilpassing, et annet er at denne bilen originalt hadde lister i på hjulbuene og dermed er det en nedsenking i kanten og kanten på hjulhuset er sitter omtrent en cm lengre inn en på 83-85 modeller. Da blir det en stor åpning mellom hjulhus og hjulbue. I og med at jeg titt og ofte klarte å få dekka til å subbe i kanten ønsker jeg å tilpasse kanten på hjulhuset til hjulbuen så jeg får mer å gå på der.

Bilde

Bilde

Hmm, dette var ikke lett å få til riktig.. Må nok se nøye på høyresida for å få dette til å bli bra.


Bilde

Oisann, den er jo like råtten. Får ta å bytte den komplett først da.
Fortsettelse følger utover uka..
 #343723  av apehest
 
Mja. Venstre bakskjerm skal byttes, men først må all dritten rundt fikses. Dvs bakerste del av indre kanal, hjulhus, innerskjerm etc etc etc. Jævlig mye knot med andre ord.


Bilde

Kappa ut litt gulv og hjulhus samt festet til beltet i baksetet.


Bilde

Bygd litt kanal.. Bakskjermen kommer uttapå der igjen. Bakskjermen er til sedan og derfor får jeg ikke brukt det fra 10cm under vinduet og opp, samt bakerste 10cm.


Bilde

Her er det ikke bare å smelle inn en plate og kalle det god fisk..


Bilde

Og alt innafor her må byttes ja..


Bilde

Lage gulvbiten først, sveise den fast og lage hjulhusdeler før det overflødige av gulvbiten blir kappa av og alt sveisa igjen.


Bilde

Bilde

Potte tett, men må ha inn festet til setebeltet.


Bilde

Bilde

Sådär.. Også reparert det store hullet ivangen rundt festet til ene 4link staget.


Bilde

Holder på akkurat nå med å gjøre ferdig hjulhuset. Dempertårnet skal også sømsveises på undersiden, så blir vel det bra.


Bilde

Da er det det til høyre her som står for tur..
 #343750  av lexusmann
 
Ser ut som et voldsomt stykke arbeid dette...ekstremt rust angrepet den der...belønningen(gulroten) må vel bli resultatet til slutt... :wink:
 #343766  av apehest
 
Ja, jeg sitter og rister bare ved tanken på hvor digg det blir å kjøre kjerra igjen og det er mer enn nok til å holde meg gående. :)
 #345173  av apehest
 
Da er vi igang igjen etter julepause.

Akkurat nå ser det slik ut, men det varer ikke lenge.

Bilde
 #345253  av Kjelliken
 
Eg er rett og slett imponert over pågangsmotet her.

Dette står det respekt av, stå på gleder meg til og se denne ferdig. :P
 #345392  av Levin GT
 
Var jaggu mye rust her ja....
Du må være veldig nøye med behandlingen der hvor du har sveiset for ellers vil det begynne å ruste igjen ganske raskt.
Gjør ordentlig reint og bruk en god syregrunning er min anbefaling.
 #345403  av ArildM
 
Her tror jeg mange har gitt opp ja.
Blir spennende å se resultatet når du er ferdig:)
 #355798  av apehest
 
Dårlig med tid siden nyttår. Det er visst sånn at man blir stressa av å bli butikkeier i tillegg til jobb 8-16, så jeg har ikke tatt meg tid til å oppdatere tråden.
Uansett, slik så karossen ut forrige uke.
3 lag grunning. Grunninga skal få synke i noen uker. Grunnen er at 2k grunninga bruker veldig lang tid på å synke inn skikkelig, og hvis jeg lakkerer nå med en gang risikerer jeg at riper under grunninga blir synlig i lakken.
Et par uker med fuging nå så blir det bra.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Lys i enden av tunellen?