Side 1 av 1
nøkking i gt4 cs
Legg innLagt inn:31 mar 2004 14:17
av GT4 CS
noen som vet hva dette kan komme av? Da jeg gir litt gass så virker det som om bilen ikke tenner riktig,ladetrykket står på 0,95 bar dit jeg har justert det. problemet er at dette ikke skjer hver gang. Om jeg drar godt ut i gira med full gass hele veien drar det dritbra. Noen ganger i fart så drar den og like godt,virker da som at jeg må ha litt godt turtall før det skjer ting. Har nylig byttet grenrør og pakninger og sjekket for vacum lekasjer uten og finne det, men har en suselyd bak innsugsgrenrøret. Jeg vet disse problemene i audi sine s biler oftest er luftmasse måleren. Noen som har noen hint, egne erfaringer. Har riktig nokk orginalt luft filter i bilen, har hørt dette holder godt til 1bar ladetrykk, har jeg hørt feil da? Skal bytte tennplugger nå da jeg vet disse er litt fulle av sot pga at jeg kjørte med en deffekt coldstart injection time switch. Så lever i håpet på at pluggbytte med dyserens kan gjøre underverker. Da jeg byttet grenrøret så jeg og at eksosventilene var noe hvite,det kommer jo av for mager bensinblanding. Kan jo og ha kommet pga mitt gammle grenrør som var 2mm høyere i ene enden. Så jeg tar gladelig imot noen ideer eller erfaringer om problemet mitt. Og med det samme jeg er her må jeg få rette en stor takk til de hos toyota som laget en så god vinterbil og drifte med. Selvfølgelig ble drifting kun utført på lukkede veier med grunneiers tilatelse i og med at jeg og trur på julenissen. Til du med den nye gt4 carlos sainz på jesheim, du har gjort et smart valg hilsen stolt carlos sainz eier i ask

Legg innLagt inn:31 mar 2004 15:35
av CelicaTurbo
Jeg har også en suselyd bak innsugningsmanifolden, aner ikke om det er korrekt at den lyden skal være der..
men ellers, du har gjort en del av de tingene som kan forårsake slik napping, hver gang jeg ser dette dukker opp på andre forum så er alltid første forslag nye tennplugger, kabler, fordeler og rotor pga at det som regel er dette som er problemet. Ser ikke ut til at du har byttet noe av dette så da foreslår jeg det først.. særlig fordeler/rotor varer ikke så lenge på disse bilene, og om tennledningene er orginale så kan de også fort være et problem selv om dem i utgangspunktet ser ut til å være i god stand..
om det er noen trøst: jeg har ikke funnet grunnen til min napping, men jeg har heller ikke prøvd alle muligheter enda..
Legg innLagt inn:31 mar 2004 16:11
av GT4 CS
Den suselyden har bak på innsuget har riktignokk vært der siden jeg kjøpte bilen for snart 1 år siden. Virker for meg og som det kan være noen tenningsproblemer av ymse årsaker da det ikke er permanent. Om du starter motoren din og tar handa de bak innsuget og klemmer litt her og der synes jeg faktisk lyden forandrer seg litt. men mulig dette kun er et hørselsbedrag. Tyder ikke på at det er noen lekasjer der med tanke på lukter osv. Ble litt satt ut istad da jeg skulle flytte bilen, med en gang jeg startet motoren så hørtes det ut som om noen blåste i en fløyte. åpna panseret og lokaliserte lyden ifra ommerådet rundt innsuget. da jeg gasset litt så forsvant lyden men kom tilbake ved tomgang igjen. men etter at motor var litt varm ble llyden borte. merkelig. Vet det sitter noen ventiler og vacumslanger under innsuget oxo. Det økonomi lyset i bilen som lyser grønt el orange har og klikket. Ved gass så lyser de likt. Men ved pen gass så lyser kun det grønne. Vet ikke om dette kan komme pga en dårlig vacumslange eller noe? Når det gjelder den saken ang overlading og påfølgene fuel cut har jeg funnet ut av problemet. I de aller fleste tillfeller er det sot rund wastegate ventilen i eksoshuset på turboen, dette skjedde på min pga en defekt føler til coldstart injection system. En annen mulighet er også at når folk har montert en boost controller så kan de ha stilt trykket for høyt, og med en sliten wastegate og eventuelt sot i eksoshuset så gjør ikke wastegate jobben sin bestandig, det kan og føre til overlading og ujevnt ladetrykk. Vet og at fjæra i wastegate huset er noget slapp men en god wastegate klarer fint og lade 1,2bar++ Skal jammen ta og sjekke ut tennpluggkabler selv om de ser helt nye ut samt fordeler og rotor. Har og tenkt og få byttet bensinfilteret mitt selv om dette sitter trangt til. Men hva gjør ikke det i motor rommet i en gt4 hehe.
Legg innLagt inn:31 mar 2004 20:57
av CelicaTurbo
Det er nok bare å bytte en og en del til dritten forsvinner.. men, med " coldstart injection system" mener du da tempsensoren for ECU som ligger på den kjølevanns-"halsen" som går ut fra, ca rett over wastegateklokken? Jeg har tenkt å få denne byttet hos meg også som et forsøk på å rette dette problemet..
ellers kan du gjøre som jeg ble tipset om her på forumet: bruke en slange som stetoskop og plugg ene enden mot øret, og før den andre rundt og lytt etter lekkasjen din, jeg hørte ganske høy susing bak innsugningsmanifolden, men det kom ikke fra ett spesiellt sted som jeg kunne finne ut.. og det er en tomgangsventil inni der som kan lage lyd men om den lager slik lyd aner jeg ikke..
at økonomilyset kan lyse både gult og grønt samtidig tror jeg er vanlig.. min gjør ihvertfall det, og MR2'en min gjorde det.. begge lysene lyser om man gir moderat gass, mens om man gir mer eller mindre gass så lyser bare ett lys.
bensinfilteret får jeg byttet i morgen, lar toyota gjøre det for jeg orker ikke knote med sølete bensinslanger nå
manifolden får jeg sjekket for lekkasjer når jeg bytter turbo håper jeg, skal ihvertfall få byttet bolter og pakning da

Legg innLagt inn:01 apr 2004 08:24
av vegar85
det er klart jeg gjorde er smart valg. bilen min lugget litt ved 3000 omr når den er kald og det var fordelingslokket og rotor. skal bytte plugger nå. er det vanskelig å få av intercooler? jeg må ha av den for å få bytta plugger?? vilke plugger er best.?
Legg innLagt inn:01 apr 2004 10:35
av CelicaTurbo
Du har jo en carlos så litt stress er det nok men jeg har hørt at folk skal klare å vippen den opp uten å måtte tømme den for kjølevann og koble den fra vannslangene.. du må uansett løsne klemmen som ligger rundt slangen fra turbo og slangen til innsuget.. slangebiten som går til turbo kan du nok med fordel løsne begge klemmer på og så vri gummien oppover bort fra turbo, altså føre slangen videre inn på røret til intercooleren.. deretter er det noen bolter som holder saken på plass, løsne dem og det skal være mulig å vippe opp venstresiden av kjøleren og kommer til pluggene..
De fleste bruker NGK BKR7ES plugger på disse bilene, det er tilsvarende standard plugg bare at de er av kobber (mye billigere men varer kortere) og dem er en grad kaldere (grei sikkerhet mot tenningsbank om du kjører med høyere trykk på turboen).
Jeg kjører gruppekjøp av Iridium plugger og bestillingen går i dag eller i morgen:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=2868 Disse pluggene varer vesentlig lengre før bytte trengs, men dem koster også vesentlig mer enn vanlige kobberplugger gjør.. Det billigste er å bruke kobber så lenge du gidder å fjerne kjøleren hver gang

Legg innLagt inn:01 apr 2004 10:42
av vegar85
kan du bestille et sett til meg å???
Legg innLagt inn:01 apr 2004 10:45
av vegar85
Legg innLagt inn:25 apr 2004 22:38
av GT4 CS
Det er veldig enkelt og ta vekk ic på carlosen med tanke på plugg bytte og mye annet. Først løsner du alle de 3 slangeklemmene. Skru ut de 3 festeskruene som holder ic fast i motor. Skru de 4 skruene som holder gummi mellom ic og gass spjeld,sikkrest med tanke på og slippe og ryke gummi. Ta vekk løftekrok for motoren over dynamo. Ta vekk kontaktene ifra ic og slange til overtrykkstanken for kjølevannet. Så er det bare og lirke ic ned mot turbo og dra den av turbo. Pass på eventuel møkk og at slange mellom turbo og ic ikke har mistet noen biter ned i turboen (har lett for og bli litt sprø og hard). Kan være en fordel og ta vekk øvre del av luftfilterboksen. Ic ligger fint vekk ifra toppen nå. Men ved montering så pass på at de 2 slangene under ic ikke har vridd seg slik at du får vannlekasje.
Legg innLagt inn:25 apr 2004 22:43
av kennethx
f.eks sånn:
Legg innLagt inn:26 apr 2004 12:57
av vegar85
takker for svar. jeg har klart å bytte plugger. det var ikke så vanskelig som jeg trodde.