Side 1 av 8

MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:24 nov 2008 09:30
av ReWrite
Sitter nå og ruger på en Alfa Romeo 156 2.0L Selespeed som jeg prøver og selge markedet nå, men det er jammen meg ikke lett..

Men når jeg engang får solgt den så tenkte jeg at MR2 kunne vært en bra arvtaker til Alfaen?

Alfaen er en fantastisk bil på alle måter, motoren gleder seg til og nå 7k rpm, girkassen girer raskt og har akkurat perfekt utveksling for mitt bruk, pluss at den cruiser lett i 150-160 uten større ubehag enn litt vindstøy. Men som med alt italiensk så er de ikke så glade i og bli kjørt 60km +++ om dagen.. :S

Så vil en MR2 fungere til det bruket? Noen sier MR2 har mange problemer, andre sier den er like skuddsikker som en corolla, og velger vel og tro det ligger et sted i mellom?
Men som med alt annet, det kommer helt ann på hvordan man tar vare på den?

Kjører aldri over 3k rpm før motoren har blitt husvarm, bytter olje etter 10k så fremst det lar seg gjøre, og er generelt veldig glad i bilen min! :D

Og hva må man ut med for en fin GTI? Ser det ligger endel rundt 60k, som egentlig er en veldig overkommelig pris? Vet det ikke er servo på de tidlige bilene, men har dette så mye og si?

Takker for alle svar! ^^,

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:24 nov 2008 10:57
av inzane2012
regner med det er MKII modellen du sikter til her :) og jeg kan ikke si noe annet en slå til og skaff deg en mkII, en kjempe morro bil og kjøre som gir deg skikkelige sportsbilfølelse for en billig penge! du finner nok mange fine og bra eksemplar av rev1 og 2 til under og over 100k alt etter hva du er villig til å betale og gjøre selv med bilen. jeg elsker vertfall bilen min(selv om jeg har hatt mye tull med den) er dødsdigg når du er ute på langtur og finner fine svingete veier så du kan kjøre litt mer aktivt og bilen ligger fint på veien, krenger veldig lite selv når den har helt orginalt understell, girkassen har en helt grei utveksling, går til ca 65-70kmt på første, 110 på andre, 160 på tredje, 200 på fjerde og 230 på femte. er veldig gøy med forbikjøringer også, kan ligge i 80 og kjøre forbi uten å gire ned uten særlige problem så lenge veien gir rom for det, ellers kan du lett gire ned til 2. å kjøre forbi på null komma niks :)

ang det med servoen så er vel det en smaks sak, jeg har kjørt uten servoen på min av mystiske årsaker da bilen min tydligvis ikke likte å kjøre ombord på ferjer og bestemte seg for å slå av servoen når jeg skulle det, og merket hvor utrolig deilig det var å ha den tilbake igjen, men ABS er noe jeg heller måtte tenkt meg ekstra godt om å velge bort, jeg bruker bilen min hele året desverre så på vinteren er den veldig grei å ha spes her som jeg bor nå.
MKII er kan vere en ganske morro vinterbil når du har lært deg den å kjenne :) så lykke til med salg og kjøp, og håper du går for en MKII

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:24 nov 2008 11:07
av ReWrite
Takk for fint og utfyllende svar!

Er en Mk2 jeg sikter til ja, disse ligger i veldig varierende prisleie på nettet, men får vel bare dra og titte for og se tilstanden :-)

Er det ikke ABS på rev 1 altså? Det er jo litt dumt, men samtidig ingen krise. Er kun Alfaen jeg har nå som har hatt det, har ellers gått mye i eldre bmw!

Kan skru endel selv på bilen, men har skjønt det slik at mye er veldig utilgjengelig på MR2en, og det skjønner man selvfølgelig når man vet hvor motoren er plassert :)

Men man får byttet plugger, olje, luftfilter og andre små ting greit?

2litern på 156hk bør sparke greit ifra, når man tar betrakning at 2litern i Alfaen har 155hk, og må drasse på 200kilo ekstra klarerer og få frem hornene i min panne.. Ser for meg at MR2 har endel bedre fartsfølelse, og det er jo det som teller egentlig.. Hvor fort man føler at man går!

Antar at eksos, filter og div andre småmods er mest for lyden fremfor effekten, som det er med så mange andre biler? Kanskje 5hk+, men noe mer enn det er vel ofte bare et mirakel?

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:24 nov 2008 13:58
av inzane2012
ja 90mod til tidlig 92 har vel verken airbag eller abs, samt at den har ett litt mer sportslig understell om jeg ikke har tatt helt feil mens den litt senere 92 modellen kom med abs, airbag og ett litt mer forutsigbart understell...

fartsfølelsen er egentlig ganske varierende, du kan fint kjøre i 100-120 uten noe spes fuss eller noe, mens du kan kjøre i 60 på svingete veier å få følelsen av å ligge i 100 :) å bytte plugger og luftfilter og sånt er heller ikke noe stort problem, mens oljefilteret er litt vere å komme til da det stikker ut på baksiden av motoren mot kupeen, og den sitter mellom motoren og eksosmanifoilen om du skjønner, så den kan vere litt kinkig å nå, men slettes ikke noen umulighet da det ser ut til at det ikke er så veldig trangt akkurat der, mens dynamoen kan vere artig å få ut første gangen, da du antaglig må under bilen for å løse den skruen som dynamoen svinger rundt, vist du har ei lang men tynn pipe kan du nå den fra oversiden men er ikke så lett det heller...

trimming av GTi'n er vist ikke så stort her til lands vertfall, vanskelig å få stort mer utav 156hk motoren, mens 174hk motoren er sikkert litt letter å få noen mer hester utav, vanligste er vel å skifte eksos og luftfilter som kan gi noen hester ekstra og kanskje litt mer respons, mens chiping ikke har stort for seg før du går mer drastisk til versk og bytter kammer, manifoild, endrer tenninga og kjører 98oktan osv osv... men den sparker nå ganske gått ifra orginalt og, jeg kjørte fra en kompis med en 05 mod audi 1.8turbo med 190hk i ett lite dragrace :)

har sett at det ligger en del nyere modeller av mkII til salgs for tia nå, bl.a en 96mod, en 95 og ett par 94 mod, men om disse fortsatt er til salgs vet jeg ikke... og uansett hvilken du velger bør du ta en naf test på den samt gå over den skikkelig så du ikke gjør samme feilen som meg og får en alt for dyr med mye feil...

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:24 nov 2008 14:45
av mr2storbrua
Når det gjelder det med servo, så er det ikke noe problem i det hele tatt. Jeg kjører uten, men siden mye av vekta er bak, så merker du det ikke på samme måten som en bil med frontmontert motor. Kan kanskje bli litt tungt dersom du nettopp har vært på trening og skal svinge uten fart. Har ikke prøvd MR2 med servo, men av andre biler jeg har prøvd føler jeg at jeg mister noe av følelsen om hvordan underlaget er, spesielt på vinteren så merker man jo nesten ikke om det er glatt.

Bremsene på MR2 er faktisk veldig gode, siden det er så mye vekt bak, for da kan man ha større bremseeffekt bak uten at de låser seg. Bremseforholdet er vel 55:45 tror jeg. Det ble større bremser fra 93 og oppover.

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:24 nov 2008 15:36
av BamseBrakar
Bare sånn for og kuppe tråden din bittelitt så er min en 90 modell na med abs:P så du får dem med :D
pluss bruker min som dd og funker utmerket. morro bil på vintern :D

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:25 nov 2008 08:16
av inzane2012
vist du søker litt rundt på forumet så finner du det meste av info om di forskjellige revisjonene av MKII og, står mye om bremser og understell her inne :)

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:25 nov 2008 08:32
av hmsilset
Har kjørt mr2 mk2 dagelig i mange år.også om vinteren.Kan rett og slett ikke huske at jeg har hatt noen feil untatt de jeg har ordna selv de siste 9 årene :D Om det er sevo,ac,airbag,abs og hvordan bremser er har aldri brydd meg om.Men om det bryr deg så vil jeg anbefale 92 modell og oppover.

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:25 nov 2008 23:04
av ReWrite
Høres veldig bra ut :)

Hvordan er det med stereo på MR2? Lett og få bygget til noe selv? Bør dunke mer enn nok med en 8" sub bak setet eller lignende?

Har også litt tanker rundt bagasjeplassen, er det nok plass til f.eks 2 helt normale reisebagger? Sånn at jeg og dama faktisk kan komme oss på en helgetur eller 3?
Nå var det bare og få solgt denne bilen min, legger ved en link her så dere kan se hva jeg sliter med og omsette.. En utrolig morsom bil med vanvittig bra utseende, synd at Alfa Romeo sliter med frynsete historikk på service fronten :(

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=21896.0

Takk for alle svar! Tror jeg kan finne meg godt til rette med slike gode entusiaster som dere :)

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:25 nov 2008 23:19
av inzane2012
når det gjelder stereo trenger ikke du å bekymre deg over for liten lyd, rockford har komt med en super sub ferdig i kasse på 10" som passer perfekt bak setene uten å komme kutte eller skjære i noe som helst og den dunker ganske så heftig! har den selv og kan anbefale den! :) er jo ett par stk her inn på forumet som jobber hos bilradiospesiallisten i trondheim som kan si litt mer om den, kontakt enten chris eller @lpher fra forumet :) i dørene står det vel 5 1/4" høytalere orginalt, men er ikke noe stress å få inn 6.5" så lenge du har en liten spacer eller noe sånt :)

og med mindre dama di er sånn som må ha med seg hele klesskapet når hu skal på en 3 dagers tur, så er det nok av bagasjeplass til både korte og litt lengre turer, men da blir det kanskje litt mindre plass til hva enn dere måtte kjøpe med dere på disse turene, men normalt er egentlig ikke bagasjeplassen noe stort problem :)

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:26 nov 2008 00:01
av ReWrite
Blir bare mer og mer solgt på Mr2 mk2 nå.. Har alltid likt den med har alltid tenkt at den er for liten, trenger 5 seter etc etc.. Men kanskje 10% av tilfellene har jeg behov for mer plass, og da velger jeg heller og ha en morsom bil fremfor praktisk.

Praktisk kan man være når man er dau :P

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:26 nov 2008 00:20
av hmsilset
Tar du deg en dag å leser rundt inne på forumet så finner du ut mye om hva du må se etter og ikke se etter.Er mange kupp ute til salgs nå :lol:

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:26 nov 2008 08:28
av inzane2012
hmsilset skrev:Tar du deg en dag å leser rundt inne på forumet så finner du ut mye om hva du må se etter og ikke se etter.Er mange kupp ute til salgs nå :lol:
som han sa, ja la ut noen bilder på småprat tråden etter jeg hadde vert på ikea :) fikk plass til 3 full sånne blå ikea poser, ett lite bord, noen tepper og litt anna nips, i bagasjerommet, og dama tok med seg en sånn lang kvistbuntfaen og ett nattbord frem i kupeen, måtta ta av taket da så den kvistbunten stakk opp :)

viewtopic.php?f=32&t=29523 der ligger det noen bilder :)

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:26 nov 2008 10:43
av marlboro1310
Anbefaler deg å kjøpe en Mr2 turbo når du først skal veien til en MK2 Mr2...begynte med GTi selv, men hadde jeg hatt mulighet idag så hadde jeg definitivt ikke spart så småpengene som ligger imellom en turbo og en GTi, min enkle løsning var å bygge bilen om, i likhet med mange andre her inne og rundt om i det ganske land.
Personlig så synes turbomaskinen var noe helt annet å kjøre og gav alle følelsene som GTien hadde, bare endel forsterket...og draget er noe helt for seg selv.
Så jeg synes du skal lete etter en turbomaskin (iallefall google litt) sånn at du får litt intel :D

(og dette sier jeg IKKE pga at min er tilsalgs.)

Re: MR2 som daily driver?

Legg innLagt inn:26 nov 2008 10:54
av ReWrite
Skulle gjerne hatt en Turbomaskin i den ja, men nå selger jeg min Alfa for samme pris som lånet mitt er på, dermed sitter jeg med null,nada, nix egenkapital :(

Vet ikke hvor lysten Elcon etc er for og gi et 100% lån på en eldre MR2 Turbo? 60-70k til en GTI bruker og gå greit, men må jeg opp på 100k ++ så blir det straks verre..