TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mulig prosjekt: 7A-FTE - Turbo pÃ¥ 7A-FE.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #308449  av AnaXyd

Heisann!

Jeg har lenge siklet etter turbo i min bil. Jeg har ikke lyst til å selge den jeg har, for å kjøpe en GT4, da jeg har dannet meg et nært forhold med bilen. U know! :D Har modda masse på den, og den begynner å se rå ut innvendig.

Som sagt, har jeg lenge lengta etter turbo. Jeg er en ganske fersk sjåfør, men elsker å mekke og få til ting! Også er jeg ikke av den typen som liger bredt i hver eneste sving.. Så eventuelt skal motoren bli pent brukt for det! Ikkenoe hensynsløs grisekjøring.

Jeg var først inne på tanken om å turbokonvertere motoren som står i bilen idag, da omtrent alle på 6gc.net forumet med 7afe har gjort det samme med hell. Det er sikkert over 10stk som har worklogger om dette, og de har faktisk fått opp til 270 hester(!!!)

Men på grunn av så mye styr og klundring med motoren, og muligens vil ting og tang ryke etterhvert (toppakning, råder, stempler.. you know) Så jeg slo ifra meg tanken, og satset på å få tak i en 3S-GTE motor som jeg kunne slenge nedi motorrommet mitt. (motoren som er på GT4 Celicaen) Da får jeg jo en original motor med turbo og alt som er. Men er jo såklart en jobb jeg ikke klarer, da masse skal tilpasses og modifiseres. (Bremser, drivverk osv) Dette vil bli dyrt! Her snakker vi hvertfall en prislapp på minst 40.000kr.

-

Så, snakket jeg med Toyota idag. Jeg spurte hva jeg måtte gjøre for å få en GT4 motor i min bil, men han luftet heller tanken med å turbokonvertere motoren jeg allerede har. Han sa at han hadde gjort det på sin egen Celica han hadde før, og det fungerte ypperlig. Nå skal jeg ta alt dette med en klype salt, så jeg satser ikke på at han jeg snakket med var alltvitende og det var bare å høre på han.

Så nå er jeg inne på tanken med å turbokonvertere 7A-FE motoren min igjen. Litt om motoren:

- Den har gått 187000km
- Pent brukt
- GÃ¥r pent
- Null oljeforbruk
- Akkurat byttet alt av ventiltetninger og stempelringer
- Ny toppakning

Så hva syntes dere? Kom gjerne med synspunkter, egne erfaringer, tips, triks, hint og alt dere måtte finne på å komme med. Hjelp meg på vei til en AT200 som snart skal få turbo! :)
 #308496  av Gt-4-Ever

Hva med en 2zzge? (rett meg om det er feil) T-sport motor i bilen din. 192hk så kan du evt. montere kompressor/turbo etterhvert. Både din bil og t-sporten er forhjulstrekket, så kan jo kanskje være en mulighet. Vet ikke om det lar seg gjøre da siden det er en god del nyere elektronikk og slikt, men det kan kanskje andre svare på. :)
 #308534  av Dennis87

Trur det blir mye jobb med å få en 2zzge i den bilen da det er helt forskjellige biler som ikke har mer til felles enn at de bærer navnet Celica hehe... alt av fester til motor må lages, girkassen passer vell neppe så det blir nok så mye jobb som f.. + at T-sport motorer er ikke akkurat billig, ligger på rundt 35-40k med girkasse.

Det jeg ville gjort er å få tak i 2.0 3S-FE fra GT versjonen av din bil som har 175 hesteren, regner med den ikke er så vanskelig å få til å passe, eller så kan du sette turbo på den motoren du har som sakt.
 #308644  av mr2storbrua

Var vel tilfeldigvis ikke Toyota Arendal du var på? Vet det er en der som satte turbo på sin. Han hadde litt problem med fuelcut, tror det var MAP-sensoren som ikke tålte trykk...
 #308660  av AnaXyd

mr2storbrua skrev:Var vel tilfeldigvis ikke Toyota Arendal du var på? Vet det er en der som satte turbo på sin. Han hadde litt problem med fuelcut, tror det var MAP-sensoren som ikke tålte trykk...
Nei, Toyota Roa var jeg på.. Er tydeligvis flere som har gjort dette! MAP sensoren skal visst oppgraderes til den som er med i GT4 modellen, for at den tåler mer trykk..
 #308661  av Sven

Dennis87 skrev:Det jeg ville gjort er å få tak i 2.0 3S-FE fra GT versjonen av din bil som har 175 hesteren, regner med den ikke er så vanskelig å få til å passe, eller så kan du sette turbo på den motoren du har som sakt.
Du tenker på 3S-GE :wink: (Rev. 3)