Side 1 av 1

Plassering av dump ventil.

Legg innLagt inn:16 jan 2009 22:09
av Supramk3turbo
Hei å hå.

Hvor er det egentlig riktig å plassere dump ventilen, ser noen setter den rett før innsuget, andre har den rett etter turbo.
Har det betydning i det hele tatt??

Re: Plassering av dump ventil.

Legg innLagt inn:16 jan 2009 23:30
av TTM
Det skal vell egentlig ikke ha så mye å si, men den skal helst sitte på kald side. Altså mellom innsug og IC. Da slipper lufta å gå "tilbake" gjennom ic og ut dump ventilen. Det er værtfall det jeg er blitt fortalt. :wink:

Re: Plassering av dump ventil.

Legg innLagt inn:16 jan 2009 23:35
av Supramk3turbo
Okei, ja leste noe greier om det :) Da blir den flytta over på andre siden kommende sessong :)

Re: Plassering av dump ventil.

Legg innLagt inn:17 jan 2009 11:48
av bjornalf
Ha r hørt den skal stå nærmest mulig turbo??? for det står jo mye luft bak dumpen hvis den står på insugs siden å denne vill jo gå rett i turbo å stoppe bladene.... har hørt dette .... skriver det ikke med blod :)

Re: Plassering av dump ventil.

Legg innLagt inn:17 jan 2009 12:40
av Supramk3turbo
Hmm, tja. Helt ærlig så tror jeg ikke det har så mye å si i det hele tatt. Men når den står nærmest innsuget, vil man jo tømme der det er høyest trykk ihvertfall. Der luften møter veggen, så blir jo en hurtigere evakuering i forhold til på andre siden, og luft strømmen går jo også denne veien, så da tømmer man også fortere, som igjen gjør at minst mulig slår tilbake. Muligens :lol:

Re: Plassering av dump ventil.

Legg innLagt inn:17 jan 2009 14:31
av TTM
Sikkert delte meniger om dette. Jeg ser noen har en før IC og en etter.

Det dem begrunner det med der jeg har lest, er at når den står nermest spjeldet, slipper den ut trykket sånn at ingenting går tilbake å "reverserer" turboen, samtidig som det blir stående litt luft igjen bak dumpventilen slik at det blir mindre luft å "fylle" opp for turboen, altså mindre lagg. Jeg er kanskje ikke helt enig i denn forklaringen, men det var en på et amerikansk forum som hevdet dette. :D

Jeg tror egentlig ikke du merker noe forskjell. :wink:

Re: Plassering av dump ventil.

Legg innLagt inn:17 jan 2009 14:37
av Supramk3turbo
Steffmk3 har faktisk borret å laget flens til dumpen i snegle huset på turboen, fungerer bra det også :D Å noen mener det blir bedre respons uten dump i det hele tatt. Så det er jaggu ikke godt å si :lol:

Re: Plassering av dump ventil.

Legg innLagt inn:17 jan 2009 15:27
av TTM
Hehe, nei det skal ikke være enkelt. :lol:
Dumpen er der jo for å spare turboen, og det som skader turboen er "surge", altså når lufta går tilbake og "reverserer" turboen (samtidig som eksosen driver den rett vei).
Dette skjer fordi lufta ikke har noen annen vei å gå når du stenger spjeldet.
Slik jeg ser det, så har det ikke noe å si sånn sett fordi dumpen slipper lufta/trykket ut uansett hvor den står. Etter at den har løyst ut, er det ikke noe trykk igjen, og lufta tvinges ikke ut gjennom turboen uansett hvor den står. Så jeg tror ikke det har noe å si hvor den står. Og om det har noe å si, så er det ubetydelig liten forskjell. :wink:
Kjører man uten dumpventil, så tror jeg nok at det blir litt forskjell med tanke på spool, men ikke mye. Ikke så mye at jeg gidder å ofre turboen min for det. :wink:

Re: Plassering av dump ventil.

Legg innLagt inn:17 jan 2009 18:05
av MrControl
Har alltid vært sagt at den skal stå så nærme spjeldet som overhodet mulig, men jeg tviler på at man merker noe i praksis! jeg har iallfall aldri gjort det..
ikke har jeg merket forskjell på å kjøre med eller dump heller, annet enn lyden:)