Side 1 av 1
Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:18 jan 2009 15:04
av Daniel HS
Kjenner det kan være på tide med ny clutch, noen som har tips til Clutch? Tenkte å kjøpe forsterket/racing clutch til den. Har som mange vet planer om mer effekt, og bilen brukes en del på banekjøring, så vil ha noe som holder og tåler litt herjing. I og med at jeg har firmabil er jeg ikke avhengig av at den er så alt for komfortabel å bruke i rushtraffiken.
Så noen som har noen forslag til fabrikat og type? Så får jeg sjekket opp i litt priser og litt slikt...
En kompis med Impreza GT/WRX anbefalte Exedy som han har på sin, er dette noe å satse på?
Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:19 jan 2009 21:49
av CelicaTurbo4WD
Jeg kan anbefale denne:
http://www.efmotor.no/clutch/dsbhd.html
Den har jeg i min nå og den er grei og kjøre med til daglig, samtidig som at den kliper godt når det trengs.
Exedy er det merket Subaru bruker originalt.
Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:19 jan 2009 22:11
av Daniel HS
CelicaTurbo4WD skrev:Jeg kan anbefale denne: http://www.efmotor.no/clutch/dsbhd.html
Den har jeg i min nå og den er grei og kjøre med til daglig, samtidig som at den kliper godt når det trengs.
Exedy er det merket Subaru bruker originalt.
Hmm, kanskje ikke så dum den der nei... Og den funker til herjing og leking på bane og parkeringsplasser? Vil ha noe som tåler nok, uten problemer, hvis/når jeg vil leke meg...
Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:19 jan 2009 22:47
av CelicaTurbo4WD
jeg har ikke prøvd og herje noe med bråslipping og sånt på tørr asfalt, men den fungerer iallefall mere enn godt nok på min gt4 med dp og 0.9 i trykk. man kjenner på en måte at den kliper veldig godt under kjøring. men man kan fort ende opp med og kvele bilen litt fortere enn med original clutch da den er en del bråere
hadde jeg vært deg ville jeg absolutt gått for denne.
Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:19 jan 2009 22:52
av Daniel HS
Okey, får sjekke litt priser rundtom da... Må uansett legge av noen penger, en ting er hva clutchen koster, men er få som vil ta på seg jobben med å bytte den har jeg funnet ut...

Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:19 jan 2009 22:56
av CelicaTurbo4WD
Kan godt skjønne at ingen vil ta på seg denne jobben ja. Jeg skal iallfall ikke gjøre det flere ganger

Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:21 jan 2009 22:57
av karljent
Låner denne linken litt jeg

Forsterket Clutch til ST200 da? 1.8?
Funker originalen best, eller vil det være lurt og kjøpe kraftigere om man 'bruke' bilen litt?
Noen som vet hvor slikt kan skaffes?
MVH

Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:21 jan 2009 23:06
av Daniel HS
Greit det...
Men noen som kjenner til ACT? Har fått et tilbud på denne til 3675 ink frakt...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ACT-CLUT ... 0118809130
Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:21 jan 2009 23:24
av mr2storbrua
Er ikke ACT de clutchene som er veldig av og på?
Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:21 jan 2009 23:30
av Daniel HS
mr2storbrua skrev:Er ikke ACT de clutchene som er veldig av og på?
Har ingen peiling, kjenner ikke til ACT i det heletatt...
Men er jo litt småkjipt med helt Av/På clutch til vanlig da, litt Av/På er greit liksom... Men skal jo kunne kjøre gjennom sentrum uten å bli bilsyk på veien pga løsing av bilen...

Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:22 jan 2009 00:05
av mr2storbrua
Bare siterer mvpmotorsports på beskrivelsen av RPS Max Clutch with Solid Hub for MR2 Turbo:
This package includes the RPS Turbo Clutch Pressure Plate and the RPS Carbon Claw 6 puck disc (solid hub) disc. This clutch kit can hold up to 510 foot pounds of torque & is 43% stiffer than stock. The Solid Hub disc is a 6-puck design with alternating pucks of carbon & metal. We do not recommend you get the solid hub, pay an extra few dollars and get the sprung hub sold directly below. Why? The same reason we don't recommend ACT 4-puck & 6-puck discs. A sprung hub will make your clutch much more driveable & slippable & is considerably easier on your expensive transmission! If you are looking to hold the most power possible on your MR2 without possibly causing significant, expensive damage to your transmission, then do not get an ACT 4-puck or 6-puck, do not get this clutch, get the RPS Max Clutch with Sprung Hub sold directly below this clutch.
Men den du så på var kanskje helt rund og ikke med pucker?
Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:22 jan 2009 15:58
av CelicaTurbo4WD
Jeg tror også at disse 6 - pucket lamellene uten fjæret senter fra ACT kan bli litt i det mest brutale laget for gatebruk.
sliter veldig på både girkasse/drivverk i tillegg til at det er helt håpløst og bruke i trafikk. når det er snakk om såpass mye arbeid for og skifte den ville jeg gått for noe jeg visste var brukbart, slik som den jeg anbefalte deg. har ingenting overhodet og utsette på den

Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:22 jan 2009 21:08
av Daniel HS
Så ACT er ikke noe å satse på altså...
Eneste kjipe med den fra EF motor er at den ikke var god for mer enn ca 400Nm og 350hk. Husker ikke hva det er i disse originalt, men vet at jeg hadde 251,4 Nm i motor når jeg bremset bilen til 172hk i motor. Og har jo planer om å få litt ekstra hk med tiden. Så vet ikke helt jeg... Fikk et tips om at Sachs clutch muligens kunne tåle litt mer Nm...
Den clutchen som står på nå slurer litt, lå i rundt 90, gav gass og ladet 0,8, så sluuuuret turtallet seg oppover...

Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:22 jan 2009 22:38
av mr2storbrua
Jeg har kjøpt RPS til MR2'en min, den skal visstnok klare over 700 nm. Jeg ga ca 2500,- den gang dollaren var lav. Ligger til $495 nå.Men mvp selger ikke til st-185.
Re: Clutch anbefalinger ST-185?
Legg innLagt inn:22 jan 2009 23:06
av Daniel HS
mr2storbrua skrev:Jeg har kjøpt RPS til MR2'en min, den skal visstnok klare over 700 nm. Jeg ga ca 2500,- den gang dollaren var lav. Ligger til $495 nå.Men mvp selger ikke til st-185.
Hmmm... Back to basics altså...