Side 1 av 1

ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:03 feb 2009 19:07
av toyotapsycho
hva er egentlig forskjellen? motorene og ledningsnettet passer vel ? hvorfor bytta de det ut liksom..sitti hele dagen på jobb å studert detta..

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:03 feb 2009 19:42
av mulle-mek
er en del forskjellige kontakter merket de når jeg monterte turbotimer :x

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:03 feb 2009 20:08
av toyotapsycho
mulle-mek skrev:er en del forskjellige kontakter merket de når jeg monterte turbotimer :x

men er det bare fysiske forskjeller? for de ledningene har vel samme navn?

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:03 feb 2009 20:10
av tojo
Gul 88 vs Grå 89+ECU plugg, i tillegg har 88 bla. HAC sensor.

Forskjellenepå ECU pinout kan du se her:
1988 ECU:
Bilde

1989+ ECU:
Bilde

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:03 feb 2009 21:55
av toyotapsycho
tojo skrev:Gul 88 vs Grå 89+ECU plugg, i tillegg har 88 bla. HAC sensor.

Forskjellenepå ECU pinout kan du se her:
1988 ECU:
Bilde

1989+ ECU:
Bilde

men er en ting jeg ikke helt skjønner.. det med dysene..

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:03 feb 2009 22:12
av tojo
Hva tenker du på ang dysene?

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:04 feb 2009 11:04
av toyotapsycho
tojo skrev:Hva tenker du på ang dysene?

de er jo semi sequential ... mens den ene er 1&4 2&5 3&6 og den andre er 1&6 4&5 2&3.... vil ikke det bli feil hvis en bruker en annen hjerne,, 90modell på 88 og motsatt?

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:04 feb 2009 15:29
av tojo
toyotapsycho skrev:
tojo skrev:Hva tenker du på ang dysene?

de er jo semi sequential ... mens den ene er 1&4 2&5 3&6 og den andre er 1&6 4&5 2&3.... vil ikke det bli feil hvis en bruker en annen hjerne,, 90modell på 88 og motsatt?
Går ikke å bruke f.eks 88 hjerne på 89+ el anlegg,om du så skal må du "parre" el anlegget(halve 88 og halve 89+) er ikke samme kontaktene inn på ECUen++.

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:04 feb 2009 21:02
av toyotapsycho
tojo skrev:
toyotapsycho skrev:
tojo skrev:Hva tenker du på ang dysene?

de er jo semi sequential ... mens den ene er 1&4 2&5 3&6 og den andre er 1&6 4&5 2&3.... vil ikke det bli feil hvis en bruker en annen hjerne,, 90modell på 88 og motsatt?
Går ikke å bruke f.eks 88 hjerne på 89+ el anlegg,om du så skal må du "parre" el anlegget(halve 88 og halve 89+) er ikke samme kontaktene inn på ECUen++.

nei det skjønner jeg da. siden de ikke er fysisk like.. men funksjonene skal være like..får se hva jeg får til her..

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:04 feb 2009 22:14
av tojo
Dysenes åpningstid er basert på motorens turtall,det vil si at ECU får signal hver gang en dyse skal åpne.

7M-GTE har Peak & Hold dyser som har en dysemotstand som en del av tennings systemet.

Så CPS,coil,ecu,dyser har semmenheng.
CPS gir signal til ECU osv

7M-GTE "tennings" rekkefølge på coilene sett fra venstre(3 doble coiler) 1-6xxx3-4xxx2-5
Motorens tenningsrekkefølge 1-5-3-6-2-4

Funksjonene på ECUene er like = gi signaler til dysene i rett tid for å åpne.

Bensin systemet er av typen Bosch AFC (L-Jetronic)

Koblingsskjema for dysene se(side 26) : http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... %20afc.pdf

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:05 feb 2009 13:39
av toyotapsycho
tojo skrev:Dysenes åpningstid er basert på motorens turtall,det vil si at ECU får signal hver gang en dyse skal åpne.

7M-GTE har Peak & Hold dyser som har en dysemotstand som en del av tennings systemet.

Så CPS,coil,ecu,dyser har semmenheng.
CPS gir signal til ECU osv

7M-GTE "tennings" rekkefølge på coilene sett fra venstre(3 doble coiler) 1-6xxx3-4xxx2-5
Motorens tenningsrekkefølge 1-5-3-6-2-4

Funksjonene på ECUene er like = gi signaler til dysene i rett tid for å åpne.

Bensin systemet er av typen Bosch AFC (L-Jetronic)

Koblingsskjema for dysene se(side 26) : http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... %20afc.pdf

så da skal det jo gå med en ecu fra 88, på en 90 mod.. hvis en skifter om på kontaktene, så den passer fysisk og pin.. selv om det hadde vært like greit å kjøpt ett 88 harness..

eller enklere å spørre om man kan burke ett 88 harness+ ecu på en 90 mod :)

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:05 feb 2009 16:07
av tojo
Ja skal være fult mulig å bruke ECUene på begge el nett om man skifter ECU kontaktene.
En liten forskjell, 88 har i tillegg HAC(High altitude compensation) men denne er ikke en nødvendighet.
Den er ikke innbygd i ECU, er en liten duppedings ved siden av(3ledninger fra ECU).

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:05 feb 2009 16:52
av toyotapsycho
takker for gode svar og flotte diagram:) lets plug and pray :)

Re: ledningsnett 87/88 turbo vs 90 turbo

Legg innLagt inn:05 feb 2009 17:01
av tojo
toyotapsycho skrev:takker for gode svar og flotte diagram:) lets plug and pray :)
Lykke til! :D