Side 1 av 1

Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:03 feb 2009 21:48
av Medow
Jeg tok valget og kjøpte en splitter ny Avensis 2007 2,0 D4D Executive høsten 2007 men har vært plaget av en del problemer med den i løpet at de 14 månedene jeg har hatt bilen.
For å nevne noe:
-Høyt oljeforbruk som riktignok har stabilisert seg nå. Det var helt oppe på 4 liter per 6000km (!), nå ligger det på 0,1 liter per 1000km og det er visst normalt, det er den 1. toyotaen jeg har hatt hvor oljeforbruket i det hele tatt har vært et tema. Begynte med en KE70 på slutten av 90-tallet og til og med den var potte tett. Som følge av dette har hele motoren vært demontert og forsterkede stempelfjører har blitt satt inn.
-Bremser foran har vært byttet pga produksjonsfeil på skivene
-Har byttet 3 baklykter pga kondens.
-Den ene lyktespyleren forran datt bare av.
-Xenonlyktene måtte resettes allerede dagen etter bilen ble hentet.

Noen som har tilsvarende erfaringer med samme bil eller har jeg bare fått en mandagsbil?

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:03 feb 2009 21:54
av Supramk3turbo
Ja, har visst vært litt tull på noen av disse. Har en kollega med samme bil som deg, han har vell gjort akkurat det samme som deg. Men foreldrene mine har en 04mod d4d, å den har gått smertefritt, enn så lenge. De kjøpte den jo brukt, så kan jo være at noe er gjort tidligere...

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:03 feb 2009 22:11
av Medow
Supramk3turbo skrev:Ja, har visst vært litt tull på noen av disse. Har en kollega med samme bil som deg, han har vell gjort akkurat det samme som deg. Men foreldrene mine har en 04mod d4d, å den har gått smertefritt, enn så lenge. De kjøpte den jo brukt, så kan jo være at noe er gjort tidligere...
Ja det samme opplevde jeg... Hadde tidligere en 2003 modell 1,8 Sol som jeg kjøpte brukt i 2005 og var jo storfornøyd med den. Det skjedde jo aldri noe og var kun på verksted ved service. Den gangen gikk bilen 35000 i året. Ville derfor ha samme bilen igjen bare med mere utstyr og større motor... kjører vesentlig mindre nå og problemene er jo større.... er ikke helt fornøyd med forhandleren (nevner ikke navn her) heller som hele tiden prøver å "bagatellisere" alt sammen. Den siste komentaren var "vi får gjøre det beste ut av det" og "du får være litt forsiktig med høytrykkspyling på lyktene".
Når det gjelder oljeforbruket så var det kun snakk om i begynnelsen å "fylle på og fylle på" for å se om det stabiliserte seg. Når det hadde skjedd for 3. gang fikk jeg nok og tok kontakt med hovedkontoret for å få fiksa det... da tok det ikke lang tid før forhandleren ringte og hadde satt opp en time (dvs en uke) for reparasjon. Det morsomme oppi alt dette var jo at når jeg skulle hente bilen etter denne store reparasjonen så hadde de glemt å sette på en slange eller noe fra turboen så motoren fikk ikke ladetrykk.... det gikk dårlig det!! og det hørtes ut som en kompressor som blåste vekk løvet forran bilen istedet... hva med å testkjøre den etter hele motoren var demontert.. usikker på om det blir toyota neste gang faktisk...
Forhørte meg forøvrig om innbytte til den nye avensis som kommer i disse dager (som forøvrig skuffet meg litt) men det er jo nesten umulig pga et vannvittig verditap de første årene, selv med alle problemene jeg har hatt.....

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:04 feb 2009 11:37
av apehest
Du har nok fått alle feila du kan bli utsatt for. Hvis du ikke er fornøyd med din lokale forhandler er det ingen skam å prøve en annen forhandler, også når det gjelder garantisaker. Er meninga du skal få den hjelpa du trenger uten å måtte ringe noe hovedkontor. Når det gjelder oljeforbruk _må_ forhandleren ha 3 oljeforbruksmålinger med minst 3000km mellomrom før de kan iverksette utbedring ellers får de problemer med å få kostnadene dekket av toyota, så man trår jo litt varsomt før man setter igang.

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:04 feb 2009 16:28
av ErikG
Når det gjelder oljeforbruk _må_ forhandleren ha 3 oljeforbruksmålinger med minst 3000km mellomrom før de kan iverksette utbedring ellers får de problemer med å få kostnadene dekket av toyota
Det er feil. Det er nå opp til hver forhandler hva de mener er for mye oljeforbruk. En oljeforbrukstest utføres ved at man etterfyller olje opp til maks på peilepinnen, så kjører kunden 3000km for så å komme inn på kontroll, det er alt som må dokumenteres. Har skiftet stempelringer på biler med så lite som 0,2l pr. 1000km. Gamle grensen var vel på 0,5 l pr. 1000km. Men med et forbruk på 0,5l pr. 1000km så er det fort gjort å regne ut at det vil skjære seg. 0,5x15000=7,5l. Når 1AD motoren som sitter i Avensisen skal ha ca 6,4l så er man fort skyldig olje når man kommer på service;)

Hvordan er forbruket ditt nå etter stempelringskift?

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:04 feb 2009 17:44
av apehest
Nå sier du mer enn jeg ville gjort på et åpent forum på nett.
"Det er nå opp til hver forhandler hva de mener er for mye oljeforbruk." kan fort bli til at noen løper til forhandleren og krever at vi gjør en 3 dagers jobb på en motor som bruker 0,05L/1000km fordi han tenker at vi bare må overbevises. Hvis han får avslag blir han en ufornøyd kunde helt uten reell grunn. Det er jo ingen tvil om at samtlige som har et faktisk problem vil få det utbedret.
Blir nesten som når kongen av VW forumet stod på andre sia av disken min og en mekaniker kom og slo vitser om visse etterstramminger av visse bolter på visse biler.

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:04 feb 2009 19:12
av chris
Supramk3turbo skrev:Ja, har visst vært litt tull på noen av disse. Har en kollega med samme bil som deg, han har vell gjort akkurat det samme som deg. Men foreldrene mine har en 04mod d4d, å den har gått smertefritt, enn så lenge. De kjøpte den jo brukt, så kan jo være at noe er gjort tidligere...
Jeg hadde også en 04 modell D4D Executive. Frontlyktene ble byttet en gang pga kondens, og høydesensoren til xenon lyktene tok kveld. Men utover dette var det aldri noe trøbbel med bilen.

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:06 feb 2009 17:40
av Medow
ErikG skrev:
Når det gjelder oljeforbruk _må_ forhandleren ha 3 oljeforbruksmålinger med minst 3000km mellomrom før de kan iverksette utbedring ellers får de problemer med å få kostnadene dekket av toyota
Det er feil. Det er nå opp til hver forhandler hva de mener er for mye oljeforbruk. En oljeforbrukstest utføres ved at man etterfyller olje opp til maks på peilepinnen, så kjører kunden 3000km for så å komme inn på kontroll, det er alt som må dokumenteres. Har skiftet stempelringer på biler med så lite som 0,2l pr. 1000km. Gamle grensen var vel på 0,5 l pr. 1000km. Men med et forbruk på 0,5l pr. 1000km så er det fort gjort å regne ut at det vil skjære seg. 0,5x15000=7,5l. Når 1AD motoren som sitter i Avensisen skal ha ca 6,4l så er man fort skyldig olje når man kommer på service;)

Hvordan er forbruket ditt nå etter stempelringskift?

Oljeforbruket ligger nå rundt 0,1 liter per 1000km og det er visst noe jeg må leve med iflg forhandleren, dvs at peilepinnen går fra max til min i mellom oljeskiftene, så det har jo gått nedover. Men tro meg, jeg følger med på det....

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:06 feb 2009 17:57
av Medow
apehest skrev:Nå sier du mer enn jeg ville gjort på et åpent forum på nett.
"Det er nå opp til hver forhandler hva de mener er for mye oljeforbruk." kan fort bli til at noen løper til forhandleren og krever at vi gjør en 3 dagers jobb på en motor som bruker 0,05L/1000km fordi han tenker at vi bare må overbevises. Hvis han får avslag blir han en ufornøyd kunde helt uten reell grunn. Det er jo ingen tvil om at samtlige som har et faktisk problem vil få det utbedret.
Blir nesten som når kongen av VW forumet stod på andre sia av disken min og en mekaniker kom og slo vitser om visse etterstramminger av visse bolter på visse biler.
Jobber du i Toyota ettersom du skriver "vi gjør en 3 dagers" og er redd for dårlig reklame....? Jeg godtar vel egentlig et oljeforbruk på 0,1l per 1000km, men når det er snakk om 0,66l per 1000km så var det rett og slett ikke bra nok å si at vi ser om det går seg til, og mener jeg med dette forbruket hadde min rett til å kunne kreve reparasjon. Møtte ingen mottakelse for dette hos min forhandler og så det som nødvendig å ta kontakt med hovedkontoret for å få det fiksa. Så neste gang så bytter vi nok forhandler og kanskje merke...

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:06 feb 2009 18:02
av ErikG
Det er en turbomotor og vil alltids bruke noe olje. Bra at den er blitt bra.

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:06 feb 2009 18:07
av Medow
ErikG skrev:Det er en turbomotor og vil alltids bruke noe olje. Bra at den er blitt bra.
Ja men håper at de andre problemene snart slutter og.... akkurat nå er bilen feilfri... Har ikke så veldig peiling på det med motorer og sånn... er det vanlig at motorer med turbo har et visst oljeforbruk? har hørt om oljeforbruk på toyotamotorer uten turbo også...

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:06 feb 2009 19:15
av apehest
Ja jeg jobber i Toyota og jeg er ikke redd for dårlig reklame.
Det jeg mener er at vi skal være forsiktig med hva vi sier, for det er veldig fort gjort å misforstå. F.eks var det en artikkel i riksavisene om at vi skal utbedre en svakhet i beltestrammere på enkelte yaris. Umiddelbart var det telefonstorm hos oss der folk spurte og gravde og enkelte til og med krevde at vi skulle se på bilen deres selv om modellen de har ikke er blant de som har denne svakheten. Alt dette fordi artiklene var uklare på det punktet.

SELVFØLGELIG skulle din utbedres med det oljeforbruket :)
Jeg kjenner jo ikke til når du var hos forhandleren din og spurte om hjelp, men det jeg skrev om 3 målinger var praksis inntil nylig så jeg regnet med at det var derfor de ba deg kjøre videre. Det gikk også litt tid før utredningen av problemet var ferdig og løsningen klar, så det var noen som fikk beskjed om å kjøre videre så lenge.
Når var det du fikk det dårlige svaret hos forhandleren din?
Min egen bil brukte olje en veldig kort tid før den "gikk seg til" og gikk ned på et nivå jeg ikke gidder prøve måle engang.
Ja forbruk på 0.1L/1000km er helt normalt.
Og ja alle skal få den hjelpen de trenger uten å måtte mase eller ta kontakt med andre enn forhandleren, så jeg syns det er synd at du sitter igjen ufornøyd. Og da er det ingen skam å prøve en annen forhandler eller merke. F.eks er jo Skoda Superb en kjempebil spør du meg.

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:06 feb 2009 22:25
av Medow
apehest skrev:Ja jeg jobber i Toyota og jeg er ikke redd for dårlig reklame.
Det jeg mener er at vi skal være forsiktig med hva vi sier, for det er veldig fort gjort å misforstå. F.eks var det en artikkel i riksavisene om at vi skal utbedre en svakhet i beltestrammere på enkelte yaris. Umiddelbart var det telefonstorm hos oss der folk spurte og gravde og enkelte til og med krevde at vi skulle se på bilen deres selv om modellen de har ikke er blant de som har denne svakheten. Alt dette fordi artiklene var uklare på det punktet.

SELVFØLGELIG skulle din utbedres med det oljeforbruket :)
Jeg kjenner jo ikke til når du var hos forhandleren din og spurte om hjelp, men det jeg skrev om 3 målinger var praksis inntil nylig så jeg regnet med at det var derfor de ba deg kjøre videre. Det gikk også litt tid før utredningen av problemet var ferdig og løsningen klar, så det var noen som fikk beskjed om å kjøre videre så lenge.
Når var det du fikk det dårlige svaret hos forhandleren din?
Min egen bil brukte olje en veldig kort tid før den "gikk seg til" og gikk ned på et nivå jeg ikke gidder prøve måle engang.
Ja forbruk på 0.1L/1000km er helt normalt.
Og ja alle skal få den hjelpen de trenger uten å måtte mase eller ta kontakt med andre enn forhandleren, så jeg syns det er synd at du sitter igjen ufornøyd. Og da er det ingen skam å prøve en annen forhandler eller merke. F.eks er jo Skoda Superb en kjempebil spør du meg.
Vi får se hva det blir til. Tviler nok på at det neste jeg kjører er en Skoda Superb selv om det klart at det er veldig mye bil for penga.
"Det dårlige svaret" fikk jeg når jeg var innom for å fylle på olje for 3. gang, og da var jo forbruket fortsatt veldig høyt, men de viste ingen forståelse eller initiativ til å løse problemet. Det var verksmesteren, kundekonsulenten og en til som stod bak disken og nektet å ta inn bilen og jeg gidder ikke stå i en forretning å krangle for å få reparert en åpenbar feil. Jeg kunne jo gått til forbrukerrådet eller andre 3. partsselskaper men ville bare ha det fiksa og tok kontakt med hovedkontoret og da tok det ikke lang tid før de ringte og hadde satt opp tid på verkstedet. Det skal jo ikke være sånn. Tror ikke de er så blide på meg hos forhandleren men synes ikke denne bilen har stått helt til forventningene.
Den beste kommentaren fikk jeg sist da jeg var innom for å få på ny lyktespyler forran (som datt av) og bytte den 3. lykta.... Tok en kjapp prat med salgssjefen om at problemene fortsetter og fikk beskjed om "vi får gjøre det beste ut av det" eller som kundekonsulenten sa da jeg spurte om lyktene var feilprodusert eller noe: "jeg måtte være litt mer forsiktig med høytrykkspyler på lyktene. Noen annen forklaring hadde de ikke". Jeg vasker nok bilen oftere enn gjennomsnittet men til og med min tidligere KE70 tålte høytrykk og jeg benytter ikke noe høyere trykk enn alle andre, så det så jeg på som en dårlig unnskyldning.

Re: Avensis 2,0 D4D Exec

Legg innLagt inn:08 feb 2009 19:02
av Medow
I dag oppstod en ny feil faktisk... Den ene xenonlykta hadde slokna. Skrudda bilen av og på og da lyste det igjen så skal nok følge med litt utover. Spørs nok ikke om forhandleren må avlegges en nytt besøk... hva blir det neste?