TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• RÃ¥d om supra?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #316929  av JJNOR

Heisann!

Er en gutt på 19 år som har kjørt 200sx s13 i et år nå, er knallfornøyd med bilen og blir nok å ha den i et år til eller noe til jeg er helt færdig med den! men til poenget, registrerte meg akkurat på forumet. Er stor fan av Supra, har lest en del på tråden om hva jeg trenger å vite når jeg kjøper Supra osv(tenker på mk4)

Noen her som har kjørt S13 og Supra å har noen sammenligninger?
Hva må jeg ut med for et bra registrert eksemplar(eller et som går an å registrere) med ratt på rettsiden?
Har Supra noen klassiske feil?

Kom gjerne med andre tips å meninger!

Jonas
 #316941  av Shaggylaggy

JJNOR skrev:Heisann!

Er en gutt på 19 år som har kjørt 200sx s13 i et år nå, er knallfornøyd med bilen og blir nok å ha den i et år til eller noe til jeg er helt færdig med den! men til poenget, registrerte meg akkurat på forumet. Er stor fan av Supra, har lest en del på tråden om hva jeg trenger å vite når jeg kjøper Supra osv(tenker på mk4)

Hva må jeg ut med for et bra registrert eksemplar(eller et som går an å registrere) med ratt på rettsiden?

Jonas
Har ikke så mye å komme med når det gjelder mk4... men har kjørt mk3 og s13... vil tørre å påstå at det er mye mer behagelig å kjøre supra. supraen(mk3) er litt tyngre å ratte, men ellers mye bedre:P hehe... er ikke så mye feil med supra mk4 såvidt jeg har skjønt.. men kommer jo an på hvor voldtatt den blir... har ikke hatt noe problemer med understell på mk3'n min enda i allefall. og motor på mk4 skal holde til det meste den.
 #316944  av JJNOR

Shaggylaggy skrev:
JJNOR skrev:Heisann!

Jonas
Har ikke så mye å komme med når det gjelder mk4... men har kjørt mk3 og s13... vil tørre å påstå at det er mye mer behagelig å kjøre supra. supraen(mk3) er litt tyngre å ratte, men ellers mye bedre:P hehe... er ikke så mye feil med supra mk4 såvidt jeg har skjønt.. men kommer jo an på hvor voldtatt den blir... har ikke hatt noe problemer med understell på mk3'n min enda i allefall. og motor på mk4 skal holde til det meste den.

Fantastisk..så om mk3 er bedre en s13 på mange måter ville det kanskje være naturlig om mk4 er enda bedre eller?:P
Har hørt UTROLIG mye skryt om mk4 motoren, og om bilen selv..men er det egentli mange versjoner av mk4? å er prisforskjellene store på de?
 #316951  av Supramk3turbo

Man har vell i grunn 4 forskjellige mk4 tt motorer. J-spec, Euro-spec, US-spec og UK spec'n. NA versjonene er vell ganske like.

Største forskjellen på disse motorene er Kammer og Turbo, ellers er de stort sett ganske like. J-spec'n er den svakeste, keramiske turboer og milde kammer, 280 hester.
De turboene er ikke så veldig glad i mye trykk. J-spec har jo rattet på feil side uansett for din del.

Ellers er det en kanon god motor, ikke noe å si på det.

Mk4 er vell stort sett en veldig feilfri bil, har aldri hørt om noe spesielt egentlig. Er jo ikke akkurat noe high tech utsyrt, så enkel å grei, Grom bil.
Sist redigert av Supramk3turbo den 27 feb 2009 23:12, redigert 1 gang totalt.
 #316952  av avaasdf

Hvis du ikke er mekaniker, eller har noen særlig teknisk kompetanse og skryte av (som meg), tror jeg det er lurt og prøvekjøre en del biler før du bestemmer deg for hvem du vil ha. Jeg prøvekjørte vel i overkant av 10 stykk, og fler av de jeg prøvde som var "strøkene vedlikeholdte sammler eksemplarer" var GODT brukte drifte biler. og var først etter jeg hadde prøvd en del jeg fant en bra en, og dermed skjønte at de andre var slitene.. da fikk jeg i allefall en følelse av sjelen jeg var ute etter :P NAF test er jo også greit.. :)

prismessig tror jeg du kan få en bra turbobil til rundt 150-160.000 men den kan ikke regges. Hvis du vil ha med skillt må du nesten bare se hva de ligger til på finn..

klassiske feil(Som jeg har fått for meg, ikke vitenskaplige fakta) kan ta litt om lakken: er vel rosa dørhåndtak på alle de røde bilene (som ikke er etterlakert) også har fler av de mørke bilene lys grunning som gjør at riper syntes jevlig godt.. Dårlige gummilister rundt dører, spruter litt vann inn i bilen når man vasker den. Også har jeg en varsellampe for åpen bagasjeluke som jeg tror er ganske vanlig, dessuten er orginal
lampene elendige.
 #316956  av JJNOR

Supramk3turbo skrev:Man har vell i grunn 4 forskjellige mk4 tt motorer. J-spec, Euro-spec, US-spec og UK spec'n. NA versjonene er vell ganske like.

Største forskjellen på disse motorene er Kammer og Turbo, eller er de stort sett ganske like. J-spec'n er den svakeste, keramiske turboer og milde kammer, 280 hester.
De turboene er ikke så veldig glad i mye trykk. J-spec har jo rattet på feil side uansett for din del.

Mk4 er vell stort sett en veldig feilfri bil, har aldri hørt om noe spesielt egentlig. Er jo ikke akkurat noe high tech utsyrt, så enkel å grei, Grom bil.
Har heller ikke hørt noe major om feil på supraer, litt rart egentlig, men for å være realistisk så har vel toyota relativt feilfrie motorer ettersom jeg har fått det med meg, har vel ikke vært plaget med noe spessielt med nissan heller utrom speedometeret, eneste jeg kan trekke ned på. Men vet at de har noen andre svakheter som å ikke tåle så mye trim osv.

J-spec, Euro-spec, US-spec og UK spec, har disse twin turbo?? siden du skrev tt foran, og NA er det uten turbo? tenkte at det var noe med bare 1 turbo og eller? hehe..ja om jeg skal kjøpe en vakker dag må jeg nesten ha rattet på "rett" side;-)
 #316957  av JJNOR

avaasdf skrev:Hvis du ikke er mekaniker, eller har noen særlig teknisk kompetanse og skryte av (som meg), tror jeg det er lurt og prøvekjøre en del biler før du bestemmer deg for hvem du vil ha. Jeg prøvekjørte vel i overkant av 10 stykk, og fler av de jeg prøvde som var "strøkene vedlikeholdte sammler eksemplarer" var GODT brukte drifte biler. og var først etter jeg hadde prøvd en del jeg fant en bra en, og dermed skjønte at de andre var slitene.. da fikk jeg i allefall en følelse av sjelen jeg var ute etter :P NAF test er jo også greit.. :)

prismessig tror jeg du kan få en bra turbobil til rundt 150-160.000 men den kan ikke regges. Hvis du vil ha med skillt må du nesten bare se hva de ligger til på finn..

klassiske feil(Som jeg har fått for meg, ikke vitenskaplige fakta) kan ta litt om lakken: er vel rosa dørhåndtak på alle de røde bilene (som ikke er etterlakert) også har fler av de mørke bilene lys grunning som gjør at riper syntes jevlig godt.. Dårlige gummilister rundt dører, spruter litt vann inn i bilen når man vasker den. Også har jeg en varsellampe for åpen bagasjeluke som jeg tror er ganske vanlig, dessuten er orginal
lampene elendige.
I see;-) men har på en måte siktet meg inn på supra nå, synes bilen er..latterlig stilig å har i tilleg en bra motor! interiøre er og utrolig sexy, føles som om du sitter i et, tja, fly eller noe?:P elsker hvordan konsollen/dashn rammer deg inn på en måte..men har desværre ikke fått prøvekjørt en:/ har en 200sx nå å er utrolig fornøyd.

De feilene du nevnte var jo ikke akkurat noen "livsfarlige", er mer redd for motorhavari eller rust for å si det på den måten!
 #316960  av Supramk3turbo

Toyota har nok slitt endel med noen av motorene sine, det er bare ikke så mange som har hørt om det :D

Mange motorer som holder seg veldig bra orginalt ja. Men når man kommer til trimming skal man lete en stund for å finne en så slite sterk motor spm 2jz'n. Er ganske sjukt hvor mye folk har tatt ut på orginal innmat på 2jz-gte'n.

TT er twin turbo ja. NA er naturally aspirated, altså uten turbo.

Finnes ikke supra med singel turbo orginalt, men veldig mange bygger om til singel, eller ettermarkeds twin turbo. Hoved grunnen til det er vell at det orginale twin oppsettet ikke klarer å levere de helt sjuke hk tallene, å de går vell snart ut på dato, altså gammel teknologi. Men fungerer utmerket til 400+ hester.
 #316961  av JJNOR

Supramk3turbo skrev:Toyota har nok slitt endel med noen av motorene sine, det er bare ikke så mange som har hørt om det :D

Mange motorer som holder seg veldig bra orginalt ja. Men når man kommer til trimming skal man lete en stund for å finne en så slite sterk motor spm 2jz'n. Er ganske sjukt hvor mye folk har tatt ut på orginal innmat på 2jz-gte'n.

TT er twin turbo ja. NA er naturally aspirated, altså uten turbo.

Finnes ikke supra med singel turbo orginalt, men veldig mange bygger om til singel, eller ettermarkeds twin turbo. Hoved grunnen til det er vell at det orginale twin oppsettet ikke klarer å levere de helt sjuke hk tallene, å de går vell snart ut på dato, altså gammel teknologi. Men fungerer utmerket til 400+ hester.
Hehe, du får 400hk til å høres så lite ut:P har vel ca 210 og klarer meg utmerket med det, men hadde såklart vært moro med så mye, og mer!
Har lest og sett endel bilder av supra mk4 de siste ukene..er en utrolig rå bil, kanskje den råeste "Gatebilen" fra 90 tallet? og i den prisklassen..noen som vet hva de kostet da de kom ut?
 #316968  av Lørnings

Må huske at supra er en god del tyngre enn 200sx'en da.. Spesiellt med targa.. Så den vil ikke føles like "kvikk", det er ihvertfall min erfaring med tyngre biler kontra lette biler. Til gjengjeld ligger den utrolig stødig og bra på veien. mk3'en var ihvertfall en drøm å kjøre :wink: Ville ikke tro mk4 var noe dårligere :wink:
 #316969  av JJNOR

Lørnings skrev:Må huske at supra er en god del tyngre enn 200sx'en da.. Spesiellt med targa.. Så den vil ikke føles like "kvikk", det er ihvertfall min erfaring med tyngre biler kontra lette biler. Til gjengjeld ligger den utrolig stødig og bra på veien. mk3'en var ihvertfall en drøm å kjøre :wink: Ville ikke tro mk4 var noe dårligere :wink:

Men om supraen har en enormt trimmet motor vil vel den egentlig føles kvikkere en 200sx'en eller? en ting jeg liker med 200'sxn er "go kart" feelingen, er denne i supraen da?:P spiller egentlig ikke så stor rolle har vel bestemt meg for supra som neste bil..tviler på at noen kan overbevise meg, har tenkt en del på skyline eller NSX men, tror ikke d ;-)
 #316974  av TTM

Jeg har hatt s13, og har nå supra tt (mkiv). Syntes s13 er en utrolig morsom bil å kjøre. Er nok litt mere go-cart følelse i en s13 enn i supraen. Supra er jo som sagt en del tyngre, og så er den mye større og.
200sx'n jeg hadde, var trimmet med steg 3 chip, 444cc dyser fmic, større turbo og det andre man trenger til steg 3 oppsettet, og den var veldig kvikk, men supraen blir liksom mere brutal og drar mye hardere. Elsker draget i supraen, og er ikke i tvil om hvilken jeg liker best. Men vet om andre som faktisk har blitt skuffet, pga skyhøye forventninger til supraen, og byttet tilbake til 200sx.
Som nevnt tidliger i tråden, tåler supramotoren mye. Man kan greit hente ut rundt 700 hjulhester på original innmat. (På racefuel) På 98 oktan blir det litt mindre. Jeg benket 511 på hjula på 98 oktan, men vet folk har hentet ut mere. :wink:

Har også kjørt skyline r33 gtr og nsx, men liker supraen mye bedre enn begge de to. Skyline'n jeg kjørte var nok litt "ihjelskrudd" og ga kanskje et litt feil inntrykk, men tror nok uansett det er supra som gjelder for meg. :wink:

Btw, da jeg hadde 200sx'n, kjørte jeg sammen med en kompis som hadde en supra tt med automat, og BPU (Basic Performance Upgrade) og da vi dro på samtidig, dro bilene stort sett helt likt. Sånn bare for å ta en sammenligning. :wink:
 #316988  av @lpher

Supramk3turbo skrev: Man har vell i grunn 4 forskjellige mk4 tt motorer. J-spec, Euro-spec, US-spec og UK spec'n. NA versjonene er vell ganske like.

Største forskjellen på disse motorene er Kammer og Turbo, ellers er de stort sett ganske like. J-spec'n er den svakeste, keramiske turboer og milde kammer, 280 hester.

Det er faktisk bare to uforskjellige utgaver av denne motoren....us/eu/uk-spec er så godt som identiske :)

Supramk3turbo skrev:
Youd be surprised over hvor mye elektronikk og leamikk denne bilen har til være såpass gammel..men du har rett...den har så godt som INGEN kjente feil eller mangler ;)
 #316989  av @lpher

avaasdf skrev: klassiske feil(Som jeg har fått for meg, ikke vitenskaplige fakta) kan ta litt om lakken: er vel rosa dørhåndtak på alle de røde bilene (som ikke er etterlakert) også har fler av de mørke bilene lys grunning som gjør at riper syntes jevlig godt.. Dårlige gummilister rundt dører, spruter litt vann inn i bilen når man vasker den. Også har jeg en varsellampe for åpen bagasjeluke som jeg tror er ganske vanlig, dessuten er orginal
lampene elendige.
Alt det du beskriver er kan kategoriseres som normal slitasje evt. tidligere eieres vedlikeholds interval. Dørlistene er ikke dårlige om de blir smurt jevnlig...Men OM de ikke blir det...går de i stykker ja. Bryter på bagasjeluke (og dører) er slitasjedel (Spør audi/vw eiere ;))
 #316990  av 200sx RB power

Eg har hatt ein s13 sjølv. Orginal motoren benka 340hk å den gjekk ganske så bra, men det heile endte i rådebank(som er eit typisk problem med desse motorane). Så eg sette i ein RB25DET fra ein 97 GTS-T å trimma denne opp til 378,5hk på bakhjula, eit ekte leiketøy!! MEN, skal eg sammenligne den med supraen, så er nok eg mest fornøyd med MK4`en som eg har i dag. Det er eit utrulig godt drag fra bånn av når du har TT å den ligger godt på vegen, men har ikkje heilt den go cart følelsen som TTM seier. Men supraen er bedre på dei fleste andre områda. Min er og til salgs ut dagen i dag, viss det skulle være av interesse :wink: viewtopic.php?f=68&t=30340
Vedlegg
n632636549_179436_2679.jpg
n632636549_179436_2679.jpg (79.65 kiB) Vist 383 ganger
n632636549_179444_4540.jpg
n632636549_179444_4540.jpg (98.15 kiB) Vist 382 ganger