Side 1 av 1

Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:27 mar 2009 12:10
av ReWrite
Har en 91 mod MR2, med helt standard bremser.

Den rister veldig under hard nedbremsing, og jeg mistenker at gliderne på flere av caliperne er ødelagte?

Når jeg først skal rote rundt med bremsene så kan man like greit bytte skiver og klosser, kanskje caliperne også.. alt etter hvor dårlig stand disse er.

Men her er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre, skal jeg kjøre videre med standard 91 bremser, da med oppgraderte skiver og klosser? Skal jeg kaste masse penger på og opppgradere til 92+?
Og hvor får jeg tak i eventuell oppgraderings kit til 92+? Er stålomspunnende bremselinjer verdt det?

Ser også etter erfaringer på klosser og skiver, og om det er noe vits med slissa skiver overhode?
Jeg bruker bilen daglig, så må ha noe som tar litt på kalde bremser..

Takker for alle innspill og erfaringer på dette punktet. :D

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:27 mar 2009 15:15
av inzane2012
ReWrite skrev:Har en 91 mod MR2, med helt standard bremser.

Den rister veldig under hard nedbremsing, og jeg mistenker at gliderne på flere av caliperne er ødelagte?

Når jeg først skal rote rundt med bremsene så kan man like greit bytte skiver og klosser, kanskje caliperne også.. alt etter hvor dårlig stand disse er.

Men her er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre, skal jeg kjøre videre med standard 91 bremser, da med oppgraderte skiver og klosser? Skal jeg kaste masse penger på og opppgradere til 92+?
Og hvor får jeg tak i eventuell oppgraderings kit til 92+? Er stålomspunnende bremselinjer verdt det?

Ser også etter erfaringer på klosser og skiver, og om det er noe vits med slissa skiver overhode?
Jeg bruker bilen daglig, så må ha noe som tar litt på kalde bremser..

Takker for alle innspill og erfaringer på dette punktet. :D
vist du skal oppgradere til 92+ bremsene så må du ikke glømme at du ikke kan bruke mindre felger en 15" :)
92+ bremsene er jo hakket større så dem burde jo bremse bedre(får sikkert kjeft nå) jeg syns vertfall mine er helt supre, og det er med vanlige klosser og skiver... slissa og borra skiver er vel kanskje mest for syns skyld med mindre du har litt mer gamp under motoren da det orginale oppsettet er rimelig bra på mr2, var vel en post her på forumet der det var lista opp litt bremselengder på forskjellige biler fra 100-0, der mr2 slo biler som ferrari enzo og en lambo, var vel bare lotus elise som hadde bedre...

så du må nesten tenke litt på hva du bruker bilen til, jeg syns vertfall orginal bremsene mine funker mer enn godt nok for meg, men vist du har planer om kanskje å kjøre litt på bane og sånt kan det kanskje vere litt lurt å bytte til noen litt mer varmebestandige klosser og slissa skiver da dem har bedre ventilering :P

håper dette hjelpte deg litt...

PS: ang stålomspunnede bremseslanger så sies det her at du skal få bedre følelse med bremsene da slangen ikke utvider seg så mye når du bremser...

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:27 mar 2009 15:42
av mr2storbrua
Slissa skiver hjelper for å "kutte" et lite lag av bremseklossen slik at du hele tiden får fersk materiale å bremse med. Borrede skiver hjelper for å fjerne avgasser som oppstår under bremsing.

Holder for øvrig på å oppgradere bremsene selv, har handlet inn "nye" calipere (93+), og har også bestilt EBC yellowstuff klosser og EBC turbogroove-skiver. Skivene er borra og slissa, men EBC selger også skiver som kun er borra/slissa og som kun er ventilerte. Yellowstuff er klosser som skal tåle både gate og banekjøring, som regel er svakheten ved klosser til banekjøring at de fungerer dårlig når de er kalde, men yellowstuff skal visstnok være gode også ved første oppbremsning. Men jeg har ikke testet enda selv, så jeg bare viderefører det jeg har lest rundt om på nettet.

Det at rattet begynner å riste under nedbremsning er mest sannsynslig at skivene er skeive, noe som skjer etter at du har kjørt hardt og de ikke får nok ventilasjon. Da vil det hjelpe med større skiver, fordi da blir det mer stål å fordele varmen på.

Stålomspunnede bremseslanger vil hjelpe på såkalt "fading", altså dersom pedalen blir lettere å trykke inn, og at du kan trykke den lenger inn. Det kan også være en fordel å bytte bremsevæske, siden den kan ha kokt en del ganger og det kan ha kommet kondens i den. Dette vil også gi fading. Bremsevæsken som er i bilen nå er mest sannsynlig en dot3-bremsevæske, da kan du oppgradere til dot4- eller dot5-bremsevæske som er mer varmebestandig. Dot5 er den beste, men da må du mest sannsynlig bytte slanger og rør, fordi den etser igjennom. Jeg skal selv over på dot4-væske nå.

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:27 mar 2009 17:38
av inzane2012
kan og nevne at skiver som er borret rett gjennom har en litt større sjangse for å få sprekker pga hullene svekker skivene, så du kan gå for slottede skiver, der det bare er borret litt ned i metallet, men ikke tvers gjennom...

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:27 mar 2009 17:47
av lasse
Om du har råd, så gå for 92+ oppsett, kjører med 92+ turbogroove skiver og yellowstuff klosser, klossene biter greit på kalde bremser, men blir GROMME når dem får litt varme.

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:27 mar 2009 17:56
av pkgrette
vill bare si at borra og slissa skiver er for at ikke bremsene skal bli så varme at det skjere i klossen vill jeg ikke si noe på jeg har kjørt med slissa nå snart et år og jeg kjøre aktivft med den bilen jeg har det på vær dag og den spiser ikke klosser derimot kjøper du racing klosser spiser den opp skiva ganske fort. hehe testa det å.

dette er brembo klosser og skiver.

mitt råd er som bilmekaniker er blir bremsene dine så varme at dem fader altså bremseveska koker, når du kjører. kjøp litt oppgraderte bremser men det er ofte dekka som mest å si på stopplengden i vanlige fartsgrenser. men du merker forskjell på at slissa bremser bedre

som med 92+ turbogroove skiver og yellowstuff klosser,

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:27 mar 2009 18:50
av JK86
bare for orden sin skyld. hvor skaffes opgradert bremse sett billigst henn?

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:28 mar 2009 00:11
av ReWrite
Ja, har sett rundt og kommer vel på rundt 6-7k minimum for og oppgradere til 92+ bremser.. Har enda ikke funnet noen som selger komplette kits?

Har bestemt meg for slissa skiver uansett, mest pga utseende for og være ærlig. Men litt forfengelig må man være :D

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:28 mar 2009 11:43
av castman
Hvorfor bilen rister under hard nedbremsing er nok pga at skivene har slått seg.. sikkert kjørt bremsene godt varme for deretter begynt å vaske bilen? ååå vips så har du kast i skivene;)

Rask temperatur endring i metaller er ikke bra....

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:29 mar 2009 04:30
av NoM3rzy
Hei.
Har samme problem som deg(men har 93mod turbo bremser)
Jeg har nå bestilt meg Wilwood bremser fra USA(324mm skiver m/4stempla kalipere) endte opp billigere enn å kjøpe alt
nytt fra Toyota(da orginale turbo bremser)
Så nå venter jeg bare på att de skal komme(tar sin tid derifra :P )
Men gleder meg. :P

Men har 93*mod frem kalippere og skiver som ikke er så veldig ille.
har ikke sett på sliderne forran enda(da det er bak som er hoved problemet)
men kan godt sende deg en pm om de skulle være hele og om du er inntrisert i å kjøpe.
kan sikkert bli enige om en grei pris.

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:29 mar 2009 09:46
av lasse
NoM3rzy skrev:Hei.
Har samme problem som deg(men har 93mod turbo bremser)
Jeg har nå bestilt meg Wilwood bremser fra USA(324mm skiver m/4stempla kalipere) endte opp billigere enn å kjøpe alt
nytt fra Toyota(da orginale turbo bremser)
Så nå venter jeg bare på att de skal komme(tar sin tid derifra :P )
Men gleder meg. :P

Men har 93*mod frem kalippere og skiver som ikke er så veldig ille.
har ikke sett på sliderne forran enda(da det er bak som er hoved problemet)
men kan godt sende deg en pm om de skulle være hele og om du er inntrisert i å kjøpe.
kan sikkert bli enige om en grei pris.

OT, men hvor bestilte du bremsene fra? Og hvor mye måtte du ut med?

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:29 mar 2009 09:53
av ReWrite
NoM3rzy skrev:Hei.
Har samme problem som deg(men har 93mod turbo bremser)
Jeg har nå bestilt meg Wilwood bremser fra USA(324mm skiver m/4stempla kalipere) endte opp billigere enn å kjøpe alt
nytt fra Toyota(da orginale turbo bremser)
Så nå venter jeg bare på att de skal komme(tar sin tid derifra :P )
Men gleder meg. :P

Men har 93*mod frem kalippere og skiver som ikke er så veldig ille.
har ikke sett på sliderne forran enda(da det er bak som er hoved problemet)
men kan godt sende deg en pm om de skulle være hele og om du er inntrisert i å kjøpe.
kan sikkert bli enige om en grei pris.
Gjør det! Er veldig interessert!

Er de Willwood bremsene kun til foran?

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:31 mar 2009 18:24
av ReWrite
Har vært på Eu-Kontroll idag og fikk 5x2er feil på bakbremsene, og høyre bakbrems var helt skutt. Og på vei hjem fra EU-Kontroll (utrolig nok) så slet jeg klossen ned til metallet så nå skriker det noe jævlig.

Må få fikset dette asap, siden bilen ikke nå er kjørbar. Så da leter jeg etter rep-kit til caliperne bak pluss skiver og klosser. Mekonomen hadde bare deler til 92+ modellene, og toyota hadde en leveringstid på 1 uke+ her i Asker & Bærum fikk jeg beskjed om. Så da lurer jeg på hvor jeg kan skaffe dette fort?

Alle forslag belønnes med en stor takk! :D

Re: Bremser - Hvilken vei skal jeg gå?

Legg innLagt inn:03 apr 2009 23:06
av JK86
skal du bare ha tilnærmet original deler så dra på bil extra i drammen(åssiden) han som driver det har mr2 turbo sjøl og gir gode rabatter til folk med samme bil og lidenskap. han har nok dette som lagervare