Side 1 av 1

Motorbytte MR2 MK2, fra 2.gen. til 3.gen. 3SGE

Legg innLagt inn:11 apr 2009 22:46
av Roye
I morgen begynner jeg med å bytte motor i brutterns SW20.
Det er en 1993 2.0l GTI som får en 3.gen. motor fra en Celica ST202 så jeg trenger alt av tips å råd dere har å meddele.

En ting som jeg har lurt mye på, er det lettere å ta ut motoren ovenfra eller slippe ned hele bakstillinga og heve bilen over motoren for å så dra ut bakstillinga med motor/ girkasse?


Bilder kommer etterhvert.

Re: Motorbytte MR2 MK2, fra 2.gen. til 3.gen. 3SGE

Legg innLagt inn:11 apr 2009 23:18
av Helgeland
det vanligste er jo og senke motoren.. om du gjør det med eller uten bakstillinga er vel det samme... ahr aldri gjort dette men sett masse bilder.. når det ble skiftet register og alt på min senket vi motoren med hele bakstillinga på:P

er det 3sgte som skal i eller er det 3sge?

Re: Motorbytte MR2 MK2, fra 2.gen. til 3.gen. 3SGE

Legg innLagt inn:12 apr 2009 12:00
av Morten
Slippe ned med hele bakstillinga som du sier er det enkleste og raskeste. Et par tips jeg kommer på i farta som kanskje kan hjelpe på flyten:

La høyre og venstre motorfeste stå igjen i bilen, ikke tulle med senterbolten på de. Løsne de nedenfra (på venstre er det en bolt oppe også), du vil trenge lang 14mm pipe + noen forlengere for å komme til på høyre siden nedenfra på de to mutterene der. Husk og å løsne brakettene over motorfestet på den siden før du slipper ned. Ved å la disse festene stå i karrosseriet er det hundre ganger enklere å få ting til å line opp ved montering igjen, og sparer deg for endel knot der. Clutch slave sylinderen (2x12mm, løsnes ovenfra etter fremre motorfestet med brakett er demontert) er grei å løsne og bare stripse opp fremover under bilen mens du holder på, du sparer deg i såfall for lufting av denne i etterkant.

Er det komplett 3.gen 3sge inkl ledningsnett, ecu, ignitor++++ du har som skal i?

Re: Motorbytte MR2 MK2, fra 2.gen. til 3.gen. 3SGE

Legg innLagt inn:12 apr 2009 19:38
av Roye
Takker for tips!

Det er en 3.gen 3sge fra Celica ST202, i følge selger av motoren. Med motoren fulgte det med 2 ECU'er (viewtopic.php?f=50&t=31631), 2 bunnpanner derav en turbopanne ifl. selger, 2 svinghjul (automat og manuel), dynamo, ledningsnett oppkoblet til motoren, coil(?) ellers ser det rimelig greit ut bortsett fra at den mangler eksosmanifold og at den ECU'en som passer til ledningsnettet er den som har 26/16/12 pins og ble tidligere vurdert som 4age silvertop-ECU...
Blir vel bare nødt til å ta de tingene som mangler eller virker usikkert etterhvert som det blir aktuelt.


Begynte dagen rimelig optimistisk og fikk skrudd av motordeksel, bagasjelokk og sidepanelene rundt motordekslet. Deretter kon-filter.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Ganske så mye å si om plassen i garasjen :lol: Traaangt :oops: :D

Så dermed at det sto igjen en boks som jeg tolker som en resonansboks e.l. til det gamle fuftfiltret. Denne tok litt plass så jeg ville fjerne den. Ble hindret av at den var festet under også, rett ovenfor luftinntaket v.b. Ikke lett å få tak i denne altså.

Bilde


Ved å prøve forskjellige løsninger på å få ut skruen/ mutteren, kom jeg over at det var masse vann :x :x på gulvet under høytaleren og vips så ble motorbyttet utsatt og prosjekt "nytt gulvteppe og tetningslister" påbegynt inntil videre.

Bilde

Bilde

Bilde


Er vel ikke så ukjent problem dette på T-tak men hadde håpet at det ikke var så mye :shock:


Hvor lønner det seg å kjøpe nytt gulvteppe og tetninglister til T-taket?

Re: Motorbytte MR2 MK2, fra 2.gen. til 3.gen. 3SGE

Legg innLagt inn:19 apr 2009 20:23
av Roye
Da var teppene tatt ut for rens.
Var en del mugg.

Bilde

Bilde

Bilde

Re: Motorbytte MR2 MK2, fra 2.gen. til 3.gen. 3SGE

Legg innLagt inn:10 sep 2009 00:47
av Roye
Yup.
Mye er gjort og lite er skrevet...

Har for lengst tatt ut motoren og hatt en laaangt sommerferie :)
Begynte å plukke fra hverandre org.-motoren for å se hva som passet på 3.gen-motoren og etter å ha blitt ferdig i dag med skruing og sammenligning, viser det seg at svært lite passer fra 2.gen og over på 3.gen.

Det vil si blant annet:
Grenrør/ eksosmanifold, 3.gen har breiere porter som sitter nærmere hverandre.
Downtube/ 2-1-røret, mye større rør på 3.gen.
Oljefilterinnsatsen som kjølevannet går igjennom, festet med 6mm skruer rundt og ikke i senter-"bolten" som filtret sitter i.
Utløp fra vannpumpe og termostathus, større og annen innfestning.
Bunnpanne, borti mot samme mønster men boltene sitter annerledes og nye hull må borres og gjenges.
Register-lokk og deksel, dette hadde vi ikke trengt å ta fra 2.gen men forskjell er det :) .
... ellers er hele toppen med fordeler, innsprut-syst. m.m helt forskjellig.

Det eneste som passer over er motorfester på sidene, svinghjul, girkasse med deksler og starter. Dynamo braketter må sannsyneligvis modifiseres noe.

Så hvis dere skal bytte fra 2.gen til 3.gen 3SGE, sørg for at den kommer fra MR2 og at alt er med :) , det gjorde ikke vi :oops: . Dessuten er motoren en JDM Celica ST202 med automat og ledningsnett måtte derfor også modifiseres. 2.gen ville ikke ha passet uten mye klipping.

Så da blir det 3SGTE-rearcut når man har fått spart seg opp litt penger! :D
Alle tips, spesielt vedr. BT-godkjenning, tas i mot med stooor takk ;)


(Salg av motorer og deler vurderes, send PM hvis du trenger noe. Har mye)