Side 1 av 2
Sette på senkefjærer
Legg innLagt inn:15 apr 2004 20:20
av kake
Har 4 stk TTE senkefjærer jeg skulle ha satt på mk2'en min nå, men har ingen erfaring med en slik jobb fra før. Er det spesielle ting som er viktig å huske på ? Har tittet littegrann i verkstedmanualen som jo var greit omfattende, og det virker som om alle bolter skal strammes med moment. Hvor viktig er det? Har ikke tilgang på momentnøkkel her og nå. Har heller ingen fjærklemmer, er man nødt til å ha det ?
Må fjærbenet helt fysisk bort fra bilen bare for å bytte fjærene? Må vel demontere bremseslange og ABS-sensor da ? Får man av fjæra uten å ta av den bolten på "toppen" av støtdemperen? Skal kun bytte fjærer, ikke dempere!

Legg innLagt inn:15 apr 2004 20:24
av turboman
Heisann
Bytta selv fjærer for ca 1 måned siden, og det var veldig greit.
Fulgte instruksjonene her :
http://www.turbomr2.com/MR2/HowTo/Suspe ... trut-1.HTM
Veldig bra instrukser, med bilder og allting..
Selv trengte jeg ikke fjærklemmer, men å være 2 mann er kanskje en fordel.. Kan være litt vanskelig å få øverste fjærskål til å passe i sporet til demperen...(en som presser, og en som skrur...).... Du skjønner hva jeg mener når du har demontert...
Bare spør om du lurer på mer.... sikkert mange her inne som har gjort det før deg..

Legg innLagt inn:15 apr 2004 21:07
av kake
Takk for fin guide, jeg printet den ut, totalt 29 sider
Hadde du momentnøkkel? Og, hvor lang tid brukte du på jobben? Dere var to hele tiden?
Legg innLagt inn:15 apr 2004 22:14
av turboman
Hadde momentnøkkel, men... går helt sikkert like bra uten.
Går fint å gjøre det alene og, men det er best om man er 2 kanskje. Eller bare bruke fjærklemmer. De koster ikke mye på f.eks Biltema.
Tok bak på en kveld, og foran kvelden etter. Eneste jeg sleit med, var de korte stabstagene, som er skrudd fast i demperbenet. Når du skal løsne disse, må de holdes igjen med en unbrako-nøkkel. På min så ødela jeg hullet til unbrakonøkkelen, og måtte kjøpe nytt stabstag..(måtte skjære av det gamle).
Bruk stålbørsten på gjengene, og spray litt før du begynner, kanskje..
Ellers en veldig kurant jobb!
Legg innLagt inn:15 apr 2004 23:01
av Master
Det er en veldig kurant jobb. Men pass på at ikke de gamle fjærene spretter avgårde og treffer deg midt i fleisen når du skrur av.. mine senkefjærer gjorde ikke det da jeg nettopp skiftet dempere, men mulig originalfjærene står mer i spenn. Jeg ville sjekka demperne før jeg skrudde sammen igjen. Mine var så gåene at du aner ikke

kunne bare løfte demperstanga opp og ned lett som ei fjær!
når det gjelder bremseslangen er det bare å fjærne den klipsen med ei tang for så å skjære deg innover midt i metallet med f.eks en dremel slik at du får bøyd ut metallet på begge sidene (som holder bremseslangeskjøten). Så slipper du å styre med å lufte bremsene hvis du skjønner?
Legg innLagt inn:16 apr 2004 11:43
av CelicaTurbo
Master sitt tips angående braketten for bremseslangene er bra, jeg forstår ikke hvorfor Toyota gjorde det så unødvendig vanskelig men en liten modifikasjon på braketten gjør det hele mye enklere, bare sørg for å ikke miste klipset
Ellers, forsiktig når du løsner toppfestet på demperen ja. Du må bruke fjærklemmer her for det er seriøst mye spenn på orginalfjørene, nok til at du kan miste fingrene hvis du holder feil når når demperskålen i toppen løsner. Det du gjør er at du løsner demperen med de to boltene nede, får bremseslangen ut av braketten sin. Deretter løsner du den store bolten som står på toppen av demperen, men kun løsne den såvidt. Deretter fjerner du de tre boltene som holder toppfestet fast i karosseriet (tilgjengelig fra under panser og under motorlokk), da kan du løfte ut hele dempersatsen med fjær og alt. spenn det fast i en skrustikke (du klemmer skrustikken der hvor demperen er festet i hjulnavet, men plasser boltene imellom slik at du ikke klemmer sammen de to platene). Fest fjærklemmene skikkelig og skru dem stramt nok til at fjæren står helt løst i dempersatsen. Da kan du skru ut den bolten som står på toppen av demperen, den som du løsnet mens stasen stod fast i bilen. Trekk av øvre demperskål og fjær. Løsne fjærklemmene fra orginalfjær. Installasjon er det motsatte. Det er mulig du også må bruke fjærklemmer på senkefjærene, men det er mye lettere her. Det er lurt å kjøpe nye gummimansjetter for øvre og nedre demperskål. Husk at øvre demperskål skal stå korrekt i forhold til demperen så merk denne før du fjerner den i første omgang slik at du setter den korrekt på igjen etterpå

Når da hele stasen er skrudd sammen i skrustikken og nye fjæren står korrekt i dempersatsen så er det bare å løfte hele stasen opp i hjulbuen igjen, skru inn de tre boltene på toppen. De to boltene nederst på demperen. Feste bremseslangen i braketten, og ikke minst husk å stramme bolten på toppen av demperen til sist..
tror det var alt

Legg innLagt inn:16 apr 2004 16:15
av kake
Takk for meget bra svar alle sammen!, da må jeg ta en tur på biltema eller slikt i løpet av helga og få kjøpt fjærklemmer og skrustikke + noe småtteri. Eneste som jeg tror kan by på problemer da er det som turboman sa, holde igjen festene til stabstaget med umbrako, og om jeg må ta av ABS sensoren, var fort gjort å ødelegge den iflg den guiden.
Legg innLagt inn:16 apr 2004 16:32
av jumbo
Lykke til
Sliter med å bestemme meg for fjærer / dempere jeg

Legg innLagt inn:16 apr 2004 16:34
av CelicaTurbo
ABS-sensoren skal ikke ut så ikke rør den.. den står i hjulnavet den og er ikke i nærheten av demperen egentlig. Med mindre Toyota har gjort noe meget sært på MR2'en da, jeg har bare gjort dette på Celicaen men kan ikke huske at det var noe som helst forskjellig.
Ellers kan det være vanskelig å løsne krengestaget ja.. bruk løsende olje og børst med stålbørste.. kanskje varme også er en ide men forsiktig med hvor du retter flammen i så tilfelle

Vær 100% sikker på at umbrakoen står skikkelig i høler før du drar i fastnøkkelen. Når det skal være sakt så fikk ikke jeg av noen av mine og endte med å sage dem av og kjøpe nye til 350-400,- stykket

Legg innLagt inn:16 apr 2004 16:58
av Gøran
Angående ABS så er det ikke sensoren som er "problemet". Du må bare passe på slik at ikke ledninga ryker for den tåler ingen ting!!! Den er vanligvis festet med en liten skru i innerskjærmen. Løsne den slik at du får litt mer slakke på ledninga. Lykke til

Legg innLagt inn:16 apr 2004 18:15
av Master
fikk av armen til stabstaget uten å bruke noe som helst slags umbraco-nøkkel. bare satt på fastnøkkel og løsna:p
Legg innLagt inn:16 apr 2004 20:13
av turboman
Det som skjedde med mitt stabstag, var at jeg fikk løsnet mutteren litt. Og så satte den seg fast, og jeg ødela umbrako-hullet. Sikkert mutteren som satte seg fast i noe møkk, så god rengjøring først er nok cluet!
men, du kan jo løsne stabstaget i den andre enden. Så du har egentlig 2 sjanser pr hjul...
Ble en sinnsyk klunkelyd etter at alt var ferdig, pga den mutteren som jeg fikk løsnet bare litt.. Dermed hadde det blitt slark i leddet.. Skaffet meg endel hodebry, så derfor jeg skriver dette så andre ikke opplever det samme..
Legg innLagt inn:24 apr 2004 16:51
av kake
Driver av og bytter nå, men sliter litt...
Har tatt av det ene fjærbeinet foran og har det i skrustikka, har klemt sammen fjærene, men jeg får ikke av topp-bolten. Når jeg skrur på den skrur jeg hele dritten rundt, inkl. fjærene. Noen som har tips ? Jeg løsnet litt på bolten mens den sto på bilen også, men da også gikk hele dritten rundt! Vet ikke hva jeg skal gjøre!
Måtte forresten ta av bremsekallipperen også, da mutterne til fjærbeinet satt på samme side (fikk ikke noe latmansarm inn der, og får ikke løsnet bolten uten å ta muttern først). På alle de andre 3 fjerbeina sitter de på motsatt side, så der klarer jeg det uten å ta av kalipper.
Legg innLagt inn:24 apr 2004 17:31
av turboman
Om du har slike sveise-tenger (eller visegrips-tenger), så kan du feste en slik en på "øverste fjærringen", samt øverste fjærskål.
Det samme kan du gjøre på fjærens nederste ring. Da sitter fjæren fast i skålene, så det ikke vrir seg.
Funker ikke det, kan du prøve å lirke en tang mellom fjæra, og innpå selv støtdemperen. Ta tak så langt opp du kommer, helst helt under øverste fjærskåla. Skru av mutteren, samtidig som du holder igjen demperen så den ikke vrir seg..
Håper noe av dette var til nytte. Lykke til.
Legg innLagt inn:24 apr 2004 17:37
av Master
hvis du ikke vil skade demperen så setter du ei svær rørtang på den gummimansjetten som sitter rundt demperstanga og klemmer til mens du skrur av bolten oppå.Klem så høyt opp som mulig siden demperstanga ikke går inn i demperen så langt oppe. husk å spray med gjennomtrengende olje på bolten først, så går det lettere. Slå bolten løs støtvis. Det hjalp for meg.