Side 1 av 1

Problemer med startmotor (?)

Legg innLagt inn:20 apr 2009 21:58
av mk1 black limited
Skulle fyre MR2'en etter vinteren i dag, men det gikk ikke gitt... Dvs., jeg fikk dratt den i gang på gir, da gikk den helt fint (brum, brum! 8) ).

Men starteren drar ikke rundt - hører lav summing uten at noe går rundt, det er lys i instrumenter (dimmes lett når jeg prøver å starte bilen) og så et høyere klikk når jeg slår av tenninga igjen. Det virker ikke som om dette har noe med batteriet å gjøre, har prøvd med startkabler uten at dette ga noen forskjell.

Kan det være at starteren har 'satt' seg? Den har ikke vært startet siden i fjor høst. Triks som å slå på starteren med hammer eller lignende er kanskje like gangbare fremdeles?

Har prøvd med startkabler og annet batteri, samt brukt en startkabel direkte fra minuspol til gods uten at det blir noen forskjell.

Noen som har en startmotor slengende jeg kan få kjøpt (hvis det er det som er galt da...:-D)?

Re: Problemer med startmotor (?)

Legg innLagt inn:20 apr 2009 23:25
av TrustNo1
Jeg er ingen ekspert på startere, men det sitter vel ett slags relee (innslaget?) på denne som gir strøm til den når du vrir på nøkkelen. Kan jo ha blitt noe dårlig kontakt her så den ikke får strøm. Kanskje prøve å spraye den med sånn "verktøy på boks" eller noe?

Re: Problemer med startmotor (?)

Legg innLagt inn:21 apr 2009 05:29
av Amund
Ville prøvd slegge-trikset først, dersom det ikkje fungerer spørs det om den har grodd fast ja..
Lurer på om eg ikkje har den gamle starteren til originalmotoren min liggende endå, hmmm

Re: Problemer med startmotor (?)

Legg innLagt inn:25 apr 2009 11:55
av mk1 black limited
It's alive... :twisted:

I forgårs gjorde jeg følgende:

1. Demonterte 90 Ah-batteriet fra E39en som var nytt i fjor og lirket inn i MR2en, stadig samme problem
2. Slå på starter med hammer, intet resultat
3. Ut med starter (etter å ha fjernet div. deksler og fått plenty av dritt i øya)
4. Koblet starter til batteriet med startkabler og en liten ekstrakabel og med foten på starteren fikk jeg avkreftet at det var noe galt med den - den slo både inn og gikk rundt. Hmmm...
5. Inn med starter igjen, vri på nøkkel....brum, brum!

Konklusjon:

a) Starteren hadde satt seg og løsnet under de-/remontering
b) Dårlig kontakt til pluss

Jaja, problemet løst! :D