TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hva kommer dette av? Camber vinkel? eller noe annet?

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #324221  av FireWalk
 
Sliter med at bilen spiser dekk på innsiden bak. Varer ikke lenge i det hele tatt. Skjønner ikke helt dynamikken bak dette med hjulstillinger. Har aldri satt meg inn i det, så har ingen forutsetning for å få stilt det selv heller. Har vært på hjulstillingskontorll flere ganger før. Det er bra en stund, men virker som om det ikke skal mange hullene i veien til før det blir dårlig igjen..

Slik ser dekket ut:

Hva kommer dette av? hva må stilles på for å unngå dette? dette dekket kunne sikkert vart 10 ganger så lenge om det hadde blitt slitt jevnt over. På andre siden ser det jo nesten nytt ut..

Skulle gjerne likt å vite litt mer om hvordan hjulvinkler påvirker slitasjen. Luft trykk osv..
02052009530.jpg
02052009530.jpg (148.4 kiB) Vist 6260 ganger
Sist redigert av FireWalk den 14 mai 2009 15:05, redigert 1 gang totalt.
 #324231  av Haugrud
 
Det der er feil camber..ser ut som det er for negativ camber..hadde det vært "trapping" på dekket, altså at det er veldig slitt på ene siden og det slitasjen fortsetter innover dekket, så er det feil spissing..har du feil lufttrykk så er det som regel midt på dekket eller på begge sidene på dekket at det blir slitt..så vil tro at det en firhjulskontroll er en god ide å ta..kna ikke altfor mye om det her jeg heller, men er nå det her jeg har lært :)
 #324233  av FireWalk
 
Hvordan stiller man camber da? Drev og kikka under man klarte ikke se at det var noe justeringsmulighet. Altså hvor mye hjulene skræver sant? Spissinga er jo enkel å justere, er jo bare å justere på den armen i bak-kant. Men så ingen justeringsmulighet utover det..

Hvordan vil dekket slites med for lite luft i forhold til med for mye luft?
 #324235  av Mr_Storbrua
 
For lite luft sliter på kantene, og for mye luft sliter på midten.. Er ikke sikker på åssen bakstillinga ser ut, Men om den er som foran med selve spindelen skrudd med 2 skruer på fjærbeinet så kan de 2 boltene byttes til noen som er litt tynnere, så man kan justere i bunnen av selve fjærbeinet.. Om du skjønte noe av det.. Hjulet må jo da ut i toppen..

Siden du har hatt bilen på kontroll, å regner med justert inn riktig, å det forandrer seg etter noen hull i veien kan det jo virke som om noe er løst baki der.. Skal ganske kraftige hull til for å slå det ut av stilling..
 #324258  av FireWalk
 
Haugrud skrev:Du får for eksempel kjøpt camber justering kit på fensort til bilen din :) og det er som strobua sier, at den justeres på fjærbeinet..
Må jeg ha kit for å få justert dette? Er det ikke justerbart orginalt? eller vil et kit gi større justeringsvidde?
 #324260  av Haugrud
 
du får justert bittelitt, men ikke så mye at det er vits i å gjøre det..får liksom bare justert noen få minutter..med en justeringskit så har du større justeringsvidde..mener det er +/- 1.5 grader du kan justere med de boltene og det er gankse mye..
 #324284  av lexusmann
 
Vil tro det er like greit å få et verksted til å gjøre dette, enn å vente på no' greier fra utlandet i lange tider....vet ikke hvor skru dyktig du er selv da, selvfølgelig... :wink:
 #324289  av Haugrud
 
Han trenger fortsatt de boltene selv om et verksted skal gjøre det :P men må på verksted for å få tatt firhjulskontrollen ja. :) fensport selger whiteline sine bolter.
 #324290  av FireWalk
 
Overhaler lett motoren selv. Men når det gjelder hjulstilling er jeg litt grønn. Trodde det var Toe som fikk den til å slite mer på innsiden, om den da altså peker for mye utover? Camber kan jo vel være riktig, også sliter den på innsiden pga toe er feil. Satt og kikket på Crash bolter, men noe sier meg at de vil bli out of spec ganske fort.. når man kjører i høler og det som værre er.. ?

Nå er jo bilen min senket også.. så det vil vel kanskje påvirke en del.

Hvordan vil spacere påvirke dette? Har spacere liggende, men måtte ta de av midlertidig pga dekkene tar borti skjermkanten nå. Bilen skal snart bygges om så da blir skjermene lenger ut, og da kommer spacerene på igjen. Så hadde vært greit å vite hvordan spacere påvirker hjulstillingen her, med tanke på de (få tydeligvis) justeringsmulighetene som er.
 #324294  av lexusmann
 
Haugrud skrev:Han trenger fortsatt de boltene selv om et verksted skal gjøre det :P men må på verksted for å få tatt firhjulskontrollen ja. :) fensport selger whiteline sine bolter.
Ah, da har jeg lært noe i dag også... :lol:
 #324295  av Haugrud
 
Altså, både feil camber og feil spissing kan gi slitasje på innside..men har du feil camber så blir slitasjen bare på "ett sted" på dekket, fordi camberen er så feil at hjulet bare bruker ene siden på dekket, dekket blir altså bare slitt på ett sted og ikke på hele slitebanen fordi dekket står og ruller kun på den ene siden som står på asfalten..du ser egentlig hva jeg mener på bildet du har lagt ut..camber er helling utover eller innover iforhold til til kingbolten..er litt vanskelig å forklare det her, skulle gjerne ha vist deg, men blir litt vanskelig her..feil spissing gir også slitasje på innside/utside, men det ser annerledes ut enn ved feil camber..ved feil spissing så trapper dekket, altså slites over en større del av dekket, slites mest ytterst og blir gradvis mindre slitasje innover på dekket, dette fordi dekket blir "dyttet" forover på asfalten om du skjønner hva jeg mener. Så for meg så ser det ut som at du har feil camber utifra det jeg ser på bildet du har lagt ut...har du sjekket bilen din for slark?
 #324307  av FireWalk
 
Slark? I hva da? Misstenker at jeg må ta en skikkelig hjulstillingskontroll igjen når jeg får på nye dekk nå. Har også oppdaget noen knettelyder i styringen. Men er ikke sikker på hva det kommer av enda.Så mulig det er noe slarke der, men dette er jo på bakhjula. Fremhjula er helt fine.