TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hva kommer dette av? Camber vinkel? eller noe annet?

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #324433  av FireWalk
 
Haugrud skrev:Er ingen vits å justere vinkler om du har slark i forstilling/bakstilling...slark i foringer, kuler o.l....
Er ikke sikker på om det er slark. Tenkte å få tatt en test på bilen så får jeg vite om noe er galt i så fall. Hva er det typisk som påfører slark på bakstillingen foruten foringer da? for de så jo intakt ut. Men kan jo være litt slark likevel.

SKulle jo forøvrig tro at om man justerte camberet så vil det jo gi en uttelling selv om der er slark.. bare å overkompensere litt da i så fall og ta hensyn til slarket intil det er fikset ? er jo ikke vits i å sette på 2 nye dekk også varer de 3 uker...
 #324562  av Haugrud
 
Nei, ingen vits å justere noe vinkler om du har slark..det vil de også si på verkstedet du leverer den på og de vil også sjekke om du har slark i for-/bakstilling..du kan jo justere på øyemål men det blir ikke bra..grunnen til at du ikke kan justere når du har slark er at du aldri vil få riktige vinkler uansett hvor mye du justerer siden bakstilling/forstilling "flytter" på seg pga slark'en..du kan jo alltids få den innenfor målene på når du justerer, men dette vil ikke være de faktiske og riktige målene og hele firhjulskontrollen er bortkasta..typisk slark bak er i spissingstag, bærebro-foringer, traversforinger, og evt camber-stag (vet ikke om det er det på din) og casterstag..er jo alltids flere ting det kan være slark, men dette varierer fra bil til bil..
 #325205  av marlboro1310
 
slik så mine bakdekk ut for noen år siden, kjørte noen mil...så kom kordene ut. Feilen var døde HR senkefjærer, døde dempere og en camber som var totalt på villspor. Dette utbedret seg totalt etter at konidempera m eibachfjær ble montert, og 4hjulskontroll ble tatt.
 #325465  av lasse
 
Hadde samme problemet i fjor da jeg kjørte med maks camber bak, men det er rettet opp nå og nye dekk er på plass.
Jeg kjører med crash bolter jeg kjøpte på toyota, fungerer veldig bra, om man strammer alt godt nok så skal det nok mye til før ting blir slått ut av stilling, men kan vel være greit å ikke sikte på hullene heller da :wink:
 #325772  av Haugrud
 
Fikk mine whiteline camber bolter idag, og de er ikke tynnere enn orginalt, men har en eksentrisk del på bolten som gjør at hjulet ikke blir slått ut av stilling og som også fungerer som justering :)
 #325782  av FireWalk
 
Haugrud skrev:Fikk mine whiteline camber bolter idag, og de er ikke tynnere enn orginalt, men har en eksentrisk del på bolten som gjør at hjulet ikke blir slått ut av stilling og som også fungerer som justering :)
Hvordan fungerer disse da? samme som crash boltene? trodde det bare var slik at det var tynnere innerdiameter på dem slik at man kan justere camber litt inn og ut for så å teite til igjen.. ?..
 #325835  av Haugrud
 
Nei, er kanskje noe tynnere, men fungerer slik at når du roterer den skruen som har eksentrisk hode så flyttes hjulet ut eller inn i overkant av dekket...meget enkelt å justere med :)
 #325836  av FireWalk
 
Haugrud skrev:Nei, er kanskje noe tynnere, men fungerer slik at når du roterer den skruen som har eksentrisk hode så flyttes hjulet ut eller inn i overkant av dekket...meget enkelt å justere med :)
hvor selger de slike da? høres jo nesten litt bedre ut enn crash bolter.. ?
 #333563  av Zepticon
 
Bilde
Vil tro du har for mye negativ camber til vanlig kjøring. Dersom du pisker den mye på bane er negativ camber bra siden dette vil gi mye bedre grep i svinger, men sliter veldig på dekkene som du ser siden du kjører bare på 20% av dekkoverflaten.

Fra Eibach:
While some negative camber aids in improving traction and road adhesion, too much can result in peculiar handling and accelerated tire wear.
Er vell ikke veldig mye instillingsmuligheter for dette fra fabrikk. Dem har målt og stillt inn etter hvordan de orginale fjærbeina er regner jeg med.
Dersom du har senka mye er vell det beste å kjøpe noen Camber Plates fra feks
Cusco. Spørsmålet er bare om dem leverer til bakfjærene også.

http://www.horsepowerfreaks.com/perform ... ber_Plates
 #333566  av hmsilset
 
marlboro1310 skrev:slik så mine bakdekk ut for noen år siden, kjørte noen mil...så kom kordene ut. Feilen var døde HR senkefjærer, døde dempere og en camber som var totalt på villspor. Dette utbedret seg totalt etter at konidempera m eibachfjær ble montert, og 4hjulskontroll ble tatt.
Har kjørt med sprengt demper på venstresida bake i 2 år jeg, men sliter ikke skjevt fordi.De eicbach fjærene er skikkelig bra da :)