Side 1 av 2
Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:26 mai 2009 10:10
av Ninjamannen78
Heisann, skal registrere en 93 modell US Supra hardtop, noen som vet hva som trengs for å få den godkjent? Hva som kreves av dokumentasjon? Har registrert euro Supra før, det var vel en del enklere. Har hørt det er vanskelig å få skilt på US supra også nå, hva er det egentlig som er problemet? Alle innspill mottas med takk

Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:27 mai 2009 20:39
av Bøhle
Det vanlige med at den må være dønn orginal
Det eneste du må gjøre er å enten tette igjen markeringslysene bak, eller å ta ut pæra og lakkere dem, det gjorde jeg. det er like greit å gjøre med engang så slipper du omvisning. Husk den orginale titlen også (vognkortet)
Ellers så skrev jeg ut så å si alt av dokumentasjon om supra, (hk,vekt,bredde, lengde osv) som du finner på
www.mkiv.com
Dette var ihvertfall nok til å få min på skilt nå i mars

Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:28 mai 2009 00:29
av Nikko Supra
Hvordan er det med litt modding etter registrering da? Blir det noe problem da med feks eu-kontroll eller noe annet?
Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:28 mai 2009 07:40
av Ninjamannen78
Bøhle registerte du på vanlig måte eller på 1-15 regelen?
Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:28 mai 2009 08:01
av MrControl
alle us supraer blir regga på § 1-15. mao må bilen være original.
Jeg vurderte lenge og hente inn us selv, men etter å ha sjekket opp litt i dette og hvor strenge dem var rundt dette så ble det euro spec på meg istedenfor.
BT tar visst og bilder av bilen når den kommer inn for å ha dokumentasjon på hvordan den var i org stand
Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:28 mai 2009 11:15
av Ninjamannen78
Jeg trodde det var slutt med 1-15 regelen etter 1.05.2009?
Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:28 mai 2009 17:25
av Bøhle
På 1-15.
Men, hvis det er over for 1-15 så er det over for import av biler fra usa.
Jerg har hørt mye om det der, så jeg fikk hvertfall stressa meg til skilt tidligere "tilfelle", men trudde ikke det blei noe?
Det er vel igrunn bare å ringe BT da

Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:28 mai 2009 19:03
av 2fast4u
Ninjamannen78 skrev:Jeg trodde det var slutt med 1-15 regelen etter 1.05.2009?
Amcar klarte å vidererføre denne regelen, så denne gjelder enda, foreløpig frem til i begynnelsen av 2010.
Deretter er det vel usikkert hvordan det blir.
Og som andre her også sier, bilen som skal registreres må være 100% orginal som fra fabrikk.
De fleste US-registreringer jeg kjenner til blir dokumentert med bilder som arkiveres hos BT.
Registrering på unntaksbestemmelsen § 1-15 (amcarregelen) – dersom bilen er original.
For å slippe fremlegging av dokumentasjon når det gjelder bilbelter, lys, støy, bremser osv. er altså alternativet å registrere 1971
modell og nyere under § 1-15 som krever at bilen er i original utførelse og at det fremlegges registreringsdokumentasjon fra EU
/ EØS-land eller USA. Men husk at det også her er krav til at bilen er original! Ombygd bil kan ikke benytte de forenklede
godkjenningsreglene etter § 1-15 i Kjøretøyforskriften da det her kreves at bilen er original som levert fra fabrikk.
Hvordan registrerer man en 1971-modell eller nyere bil som ikke er original stand / ikke tilnærmet original stand.
Hvis bilen er ombygd / ikke i tilnærmet original stand betraktes den ikke som motorhistorisk- og bevaringsverdig motorvogn og
kommer heller ikke inn under § 1-15 (amcarregelen). Dermed finnes det ingen unntaksbestemmelser ved førstegangsregistrering
av en uoriginal bil 1971-modell og nyere. En slik uoriginal bil skal derfor registreres under de regulære bestemmelsene. Bilen må
da tilfredsstille norske tekniske krav som gjaldt i det året da den var ny. Dette innebærer som ovennevnt krav til bilbelter, andre
farger på lysutstyr, støykrav fra 1972, varmkjøringskrav på bremser fra 1972, avgasskrav fra 1974 osv. Slik dokumentasjon er i
praksis særdeles vanskelig å skaffe til veie.

Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:28 mai 2009 19:59
av Nikko Supra
Hvordan er det med litt modding etter registrering da? Blir det noe problem da med feks eu-kontroll eller noe annet?
Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:28 mai 2009 23:46
av 2fast4u
nikolai skrev:Hvordan er det med litt modding etter registrering da? Blir det noe problem da med feks eu-kontroll eller noe annet?
US-biler registrert etter denne regelen får en anmerkning i vognkort, men det er jo ikke alle som utfører PKK som kjenner til alt av regler, så muligheten til å slippe igjennom en kontroll er stor.
BT kan også gjøre feil, en kollega av meg tok inn en bil som kun er produsert for USA, registrert på unntaksregelen, og har i ettertid fått godkjent (og innskrevet i vognkort) ganske store endringer i bilens høyde og bredde, samt en masse annet ettermontert utstyr. Så muligheten er jo der.

Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:29 mai 2009 07:30
av Ninjamannen78
Ok, så da blir det registrering etter 1-15 regel da.. Men hvordan vet BT at bilen fremstår som org? på min bil f.eks, må jeg sette på 93 lykter? Fjerne FMIC? Org hjul og eksos er jo fort å sette på.
Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:29 mai 2009 10:08
av ArildM
OT: Hurra, det bekrefter da at Corollaen min kan ha så mye frieksos som den vil akkurat nå, og at det da blir rakarør når ny eksos skal "bygges"

Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:29 mai 2009 11:06
av Bøhle
Lyktene tviler jeg på, kommer egentlig ann på hvem du møter.
Fmic burde du også bytte ut til org for å være sikker, samme med hjul og eksos.
Men husk markeringslysa bak da

Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:29 mai 2009 17:28
av 2fast4u
Ninjamannen78 skrev:Ok, så da blir det registrering etter 1-15 regel da.. Men hvordan vet BT at bilen fremstår som org? på min bil f.eks, må jeg sette på 93 lykter? Fjerne FMIC? Org hjul og eksos er jo fort å sette på.
Som man tolker denne unntaksbestemmelsen så trenger du ikke å dokumentere lys, belter, bremser osv.
Så bilen skal bli godkjent slik den var da den ble godkjent første gang i USA.
Her har Amcar gjort en kjempejobb og fått til noe som ingen andre bilorg. kommer i nærheten av engang.
Som denne bilen jeg nevnte tidligere her, kun produsert for salg i USA, finnes ikke E-merkete lykter til sånne, men godkjent slik den er.

Re: Registrering av US Supra MKiv
Legg innLagt inn:01 jun 2009 01:29
av avaasdf
Jeg ble spurt om dette på tekninsk kontroll på e6 for 2 uker siden!
Men min er ikke på 1.15 og det meste er orginalt så det gikk greit. De "så" også etter turbo i NA biler, og turboer som så uorginale ut i TT'er. Strenge som f og hadde en del peiling virka det som.
pappa ble avskilta litt senere fordi gass konverteringa på Dodgen hans ikke var nevnt i vognkort..