TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Innpress pÃ¥ felg til Supra MKIV

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #328071  av tommis
 
Jeg lurer på å bestille meg noen nye felger til 94' Supra MKIV.
Felgene er 18x8,5 forran, og 18x10 bak. De leveres i boltsirkel 5x114,3 som Supra'n skal ha.
Men det ser ut som den de bare leveres med inpress på; ET20/30. Hva betyr egentlig dette? Og kan jeg kjøre med de?
 #328170  av 2fast4u
 

Innpress eller ET er 50mm på MkIV


ET angis i mm .... ET30 = 30mm.

ET 0 vil si at det ikke er innpress og at felgsenteret sitter midt i felgens bredde. Dersom felgen har ET50, vil felgsenteret flyttes utover 50mm fra midt på felgbredden.

PÃ¥ en 10" felg med ET50 er felgsenteret 5" - 2" (ca 50mm) = 3" fra ytre felgkant (ved vulsten). Eller 7" fra indre felgkant om du vil. Ved ET 0 er felgsenteret 5" fra ytre og indre felgkant.

Bilde - Bilde

Vet ikke hvor nøye du er med godkjenning og slikt, men regler for endring av sporvidde finner du i kjøretøyforskriften,
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-1994 ... .html#13-1 Se $13-1 punkt 6
Du kan endre sporvidde med 15 mm (7,5mm pr felg) uten noe mer om og men, men endringer med mer enn 15mm må godkjennes hos BT og er ikke alltid like enkelt da disse krever dokumentasjon fra bilprodusent eller importør. Noe som ikke er så enkelt for oss med Toyota.

På det du spør om, så skal det gå å bruke 10" bak med ET30, flere som bruker det, men du må sannsynligvis bearbeide falsen i hjulhuset litt hvis du skal bruke 265 dekk eller større.

Kjører selv 18" med 8,5 foran og 10" bak, Radni med TevoSupra har vel 12" bak og ET32mm så vidt jeg husker.

:wink:
 #328207  av MrControl
 
Jeg kjører med 19x10 og 9" fremme med innpress 38 om jeg ikke tar helt feil, og jeg vil inne anbefale og ha lavere innpress enn dette.

hjulbuen fylles helt ut hos meg, og grunnen til lavere innpress er jo for å få plass til breiere felg, men når du fint får plass med høyere innpress så ville jeg gjort det
 #328227  av tommis
 
Bra forklaring :)

"du må sannsynligvis bearbeide falsen i hjulhuset"
-Altså valse hjulbuen litt? Tenkte kanskje å kjøpe 285/35-18 dekk å ha bak. Etter som det jeg har lest ut av dette så vil det bli ganske bra, gjør ikke noen om det subber litt.