magnesmurf skrev: Nevnt litt om både 2gr og 1mz motor, utslipp, vekt effekt osv på disse.
2gr er den motoren jeg egentlig ønsker. Den motoren har langt mer dreiemoment og hk enn 3sgte. Det er vel strengt tatt der problemet ligger, i tillegg til at mazda nok er mer behjelplige med godkjenningspapirer enn det toyota er..
I en tråd på noe og 90-sider er det vanskelig å vite hvor det starter:) Og det som står etter treffet har jeg lest.
Mazda gir ut absolutt 0 papirer. Så det måtte jeg klare meg uten. Det var faktisk det første jeg skrev i søknaden at Mazda nektet å gi ut papirer, siden slikt ikke ga penger inn.
Jeg har søkt om en effektøkning på 25%. Heldigvis kunne jeg dokumentere at andre Miata/MX-5 er godkjennt ombygget med 25% økning (dog fra 116hk, ikke fra 130hk slik min orginalt er). Dette var en turbobil.
Jeg dokumenterte også at 2. generasjon var levert med turbo og lignende effekt/moment som min plan.
SÃ¥ fikk jeg et skriv fra "Flyin Miata" der de gikk god for chassi, og bekreftet at 1. og 2. gen er veldig like.
Jeg dokumenterte at vekt på motor er lik (V6 er faktisk lettere enn orginalmotorn, alu vs jern hjelper).
Så dokumenterte jeg at bremseskiver på Miata er større enn på donorbil, og at bremseklosser har større areal.
Utslipp er dokumentert da donorbil er norsk.
Totalt 20 sider med tekst, og 15 vedlegg med bilder, utregninger og brosjyrer. Struktur er også viktig, og gjøre det ryddig og oversiktlig. Først intro og forklaring på hvorfor, så en oppsummering av hva søknaden inneholder og hvilke punkter den dekker. Så tok jeg steg for steg alle underpunkter: Effekt, utslipp, understell, drivline, bremser. Til slutt en oppsummering igjen av alle alternativene jeg hadde drøftet, med en matrise som viser mulighetene jeg har foreslått, hvilke jeg ønsker å gjøre, og hvilke dem kan pålegge meg å gjøre. Så en sluttekst der jeg viser til lovverket og hvilke paragrafer som gjelder (den som gir mulighet for at trafikkstasjonen kan utvise skjønn) , og nevner lovverket om kit-cars osv.
Jeg ville skrevet en søknad der begge motorene er med som alternativer. De som jobber med dette er bilinteresserte folk, men man må gjøre det lett for dem å si ja. Moderasjon og realisme hjelper på. "Søknad om ombygging til 2JZ med 1000 hester" er koko prosjekt. Ombygging til en V6 med 280 hester når bilen orginalt ble levert med 260 i japan er ikke det.