Side 1 av 1

Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:07 jul 2009 17:07
av NoM3rzy
Hei.

som topic sier, så lurer jeg på hvor mye jeg kan få i en 2.gen 3s-gte motor om jeg:

Bytter til:
- Smidd inmat(råder, stempler, forsterkete lager)
- 1,4mm stål topp pakkning
- AEM motorstyring
- 255 l/h bensin pumpe
- Dyser er jeg usikker på hva jeg må ha :P
- 272* kammer inn / ut
- Noen tips til turbo og manifold???
evt noe mer

Har lyst til å få ut rundt 450hk eller no i nærheten.

Noen som har erfaringer eller tips?

Takk på forhånd.

send gjerne mail supra_life@hotmail.com

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:07 jul 2009 18:42
av mralp
Du går tom for suppe like rundt 300 hp på gen2 fuelrail/dyser, så du må legge til ny fuelrail og dyser til listen ihvertfall. 450hp i en mr2 er vilt, og jeg lurer litt på om du vet hva du faktisk sikter etter (jeg klarte knapt å finne feste til 350).

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:07 jul 2009 22:51
av celica_st185
På 450hp er det vel liten vits i 272kammer, 264 eller 256 skal holde godt det +at du får mer kjørbar motor.

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:07 jul 2009 23:43
av NoM3rzy
oki. nei, har en "kompis" eller bekjent som har dratt ut 517hk i sin(usikker på om det er i 2.gen eller 3.gen 3sgte motor.

men skal ha bilen litt kjør bar + att det skal være grise gøy:P

tenkte å pelle ut motor over sommeren ;) å begynne å demontere og bygge ny motor..

noenb tips til dyser jeg bør bruke? 850ccm eller?? har ikke peil på dyser og slik...

kan mer om dekk og understell enn motor egentli.. og liker helst å kjøre.. og skru ting som ryker:P men har svært liten kjennskap til hva som passer sammen for å få ting holdbart og få det til å funke:P

kom med en evt liste av hva som bør byttes å endres og slik.

takker for alle tips og hint og sånn =)

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:08 jul 2009 05:12
av Amund
Eg har innsugmanifold ombygd med Supra mk3 turbo spjeldhus, (60mm mot originalt 54mm), og top-feed fuelrail med 680 dyser liggende :roll: (pluss litt anna knask)

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:08 jul 2009 15:15
av NoM3rzy
Mye skal enn ha for det da??? send en pm om du ikke poster det her:P
mulig ett bilde av dette, åssen det ser ut så jeg kan lage meg ett bilde av dette og hvordan det vill bli seendes ut =)

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:08 jul 2009 16:06
av FireWalk
det blir fort veldig dyrt om man skal opp mot og over 400 hk i en mr2. Da må i bunn og grunn alt byttes. Har gjort dette selv og har vel brukt rundt 200000 kr på det nå. Trodde jeg skulle slippe unna med 1/4 av prisen, men det har bare ballet på seg. Her er noen av de tingene jeg har byttet og som jeg vil anbefale iallefall: datasprut, dyser, fuelrail, justerbar progresiv bensintrykksregulator, større bensinpumpe. Større diameter bensin slanger, gt30 turbo med ekstern wastegate, 3 eller 4" eksos anlegg. Ny intercooler, vann/metanol innsprut kit, dis tenningsystem med doble coiler osv. Ny innsugsmanefold og spjeldhus, bredbåndslambda kit. Elektronisk boostcontroller, mls topp pakning, racing ventilfjærer, nye stempler, råder, lager osv. Cm 6 puck racing clutch, hks 264 kammer, justerbare kamdrev. Hi flow oljepumpe (som taler høyere turtall), arp bolter til toppen, nytt innsug, og sist men ikke minst en skikkelig innjustering på dyno. Sikkert mye jeg har glemt men det er det viktigste som jeg kommer på i farten..

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:08 jul 2009 18:12
av NoM3rzy
1 stk. Head Stud Kit 3SGTE - ARP - ( / )
Topplokk bolter
12 kant Kr 1974,- 1,579.20 ex. mva

--------------------------------------------------------------------------------

1 stk. 3S-GTE Rods - ZSR - ( / )
H-Beam råder til 3S-GTE
Kr 2990,- 2392,- ex. mva

--------------------------------------------------------------------------------

1 stk. Walbro Inline - - ( / )
255 l/hr high flow pump.
External med kit. Kr 1595,- 1276,- ex. mva

--------------------------------------------------------------------------------

1 stk. Walbro drop-in tank 341 - - ( / )
255 l/hr pumpe kit
For oppgradering av din orginale pumpe. Kr 1099,- 879.20 ex. mva

--------------------------------------------------------------------------------

1 stk. Catch tank Bensin - - ( / )
2 liters tank i aluminium. Kr 1190,- 952,- ex. mva

--------------------------------------------------------------------------------

1 stk. Medium filter - - ( / )
Medium filter med utbyttbar filter element
-6 AN overganger følger med. Kr 550,- 440,- ex. mva

--------------------------------------------------------------------------------

1 stk. AEM - - ( / )
Vi leverer AEM engine management til de fleste biler.
Kontakt
Priser fra 11999.- Kr 11990,- 9592,- ex. mva

--------------------------------------------------------------------------------

1 stk. 60-1 P-Trim T4 - Garrett - ( / )
550hk turbo
Kr 8490,- 6792,- ex. mva

--------------------------------------------------------------------------------

1 stk. V60 Super Size - TiAL - (Farge: / Blå)
60mm! ekstern wastegate
Kr 4950,- 3960,- ex. mva

--------------------------------------------------------------------------------

1 stk. Toppakning 3SGTE - TRD - ( / )
3SGTE 1.4mm stål pakning Kr 1590,- 1272,- ex. mva

--------------------------------------------------------------------------------

1 stk. Sandwich plate - - (Type: / Toyota)
Sandiwch plate med uttak til sensorer
1/8" NPT uttak.
Kr 235,- 188,- ex. mva

--------------------------------------------------------------------------------

1 stk. Precision 750hp IC - - ( / )
31.50L x 10.30H x 3.50D
750-hp Intercooler
2.75" Inlet/Outlet Kr 4253,- 3,402.40 ex. mva

Totalt kr 40906,-
--------------------------------------------------------------------------------

Dette er det jeg har finni hit til.

Har Eksos(3"DP m/cat back + 2x 4,5" utblås, wideband lambada, clutch(exedy racing intill 800hk) men regner med å måtte bytte gir kasse også og jeg har planer om å bruke an koblinger på bensin, olje og kjøle systemet. da jeg kjenner eieren av http://www.fittingsofnorway.no/

men kom gjerne med innvendinger.

Men tar imont de tipsene jeg kan få og evt løseninger.

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:08 jul 2009 23:25
av marlboro1310
:shock: skal du konkurrere med Markus?

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:08 jul 2009 23:38
av NoM3rzy
Vist du tenker på han som har den kammeleon MR2'n? Markus Lundberg? han har hovedsakli bygget om mr2'n min fra GTI til Turbo :P men hadde ikke tenkt å konkurere med han nei, men har lyst til å ha litt effekt :P lyst på mer i mr2'n min enn jeg hadde i Turbo golfen min :P haha

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:09 jul 2009 00:02
av marlboro1310
hehh....wicked, Golf ja...heller en MR2 med 300hk enn en Golf med 300... :wink:

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:09 jul 2009 12:29
av NoM3rzy
marlboro1310 skrev:hehh....wicked, Golf ja...heller en MR2 med 300hk enn en Golf med 300... :wink:
but jeg hadde 340hk på hjula i min mk3 golf:P 2.0 16v Turbo(Bygget av Jonus) for de som er kjent i gatebil miljøet :P
i den var det dårlig med feste under 100km/t, men over det akset den veldig bra den uken jeg hadde den føre motoren raste :P

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:09 jul 2009 12:47
av FireWalk
Ikke for å være gledesdreper eller noe, men tror nok du må belage deg på langt mer enn 40.000 for å trimme opp mot 400-450 hk. Etter at jeg brukte 50.000 kom jeg opp på akkurat 300 hk på hjula. Det var med nytt bensinsystem,datasprut og turbo kit (som forøvrig koster ca 20.000 alene, med moms og frakt fra usa. Garret GT30 71R), Trenger vel ikke å beskrive hvor skuffet jeg ble.

Mange som tror at det bare er å smekke på en større turbo og øke trykket så er man der. Men så enkelt er det desverre ikke. Det kan sikkert Markus også skrive under på. og hvor mye penger har vel ikke han brukt på å nå 450 hk?

Om du vil ha litt mer info kan du jo lese prosjekt tråden min. Der er vel det meste tatt med. Da får du iakllefall en pekepin på en av måtene det kan gjøres på. :) så slipper du kanskje å gå i noen av fellene jeg har gått i, så sparer du deg noen titusen. :p

Brukte rundt 60.000 kr bare på datasprut, montering av dette samt dyno justering av bilen.

Den største feilen man gjør er den at man tenker at jeg trenger den og den delen. Så summerer man opp delene og tenker at dette blir jo ikke så ille likevel. Det man glemmer av er at ofte finner man ut at diverse deler ikke fungerer helt bra sammen, også må man prøve noe annet. Noe tar kvelden og man må kjøpe nytt, man mapper bilen og finner så ut at man skal sette på noe annet som forandrer motorens VE, så må man mappe på nytt igjen, og det er jo 1000 kr timen på dynoen.

F.eks så har jeg jo måttet kjøpe ny bredbåndslambda 3 ganger og modul 2 ganger. Så istedet for å bruke 2000 kr som estimert på bredbåndslamda så er jeg nå oppe i 6000 bare på den ene tingen. :)

Når snøballen først begynner å rulle så fyker tusenlappene fortere enn du klarer å telle dem. hehe..

Her er noen av mine anslag for min egen motor, prisene er med frakt og moms på det som måtte være bestilt fra utlandet:

komplett bensin system: ca 10.000 kr
turbo kit: ca 20.000 kr
data sprut. ca 11000 kr
(bare der er vi oppe i 40.000 kr)
DIS Tenning system: ca 4000 kr
eksos anlegg: ca 6-7000 kr
hks evc: 3000 kr
bredbåndslambda: 2000 kr
diverse målere og holdere: 4000
turbo timer: 1500
HKS kammer + drev: ca 6000++
hi flow oljepumpe: ca 3500
arp bolter: ca 1800
mls topp pakning ca 1800
råder, lager, stempel osv ca 10.000 kr (om man tar det billigste)
ventilfjærer, ventiler, tetninger osv til topp: ca 4000
innsugsmanefold (det orginale kan ikke brukes når man skal over 350 hk pga ujevn fordeling av luft: ca 6000 kr
throtle body: ca 1500 kr
intercooler: ca 3-4000 kr?
spal vifte til ic: 1000 kr?
oljekjøler kit: ca 3000-4000 kr
6 puck Clutch: ca 4000 kr
vann metanol innsprut kit: ca 2000 kr
Trigger kit: 2000 kr
Nytt innsugsrør og filter: ca 1500 ?
Fjerning av TVIS og nye plater, ca 1000 kr

i tilegg kommer jo catch tank og slikt dilldall, samt alt mulig av bolter, an koblinger, slanger, pakninger, ledninger og annet materiell som jeg personlig iallefall har brukt tusenvis av kr på.

Dyno justering kommer på minimum 7000 kr iallefall. og skal du ha launch control osv så koster jo det en del ekstra og. :)

For min del kommer arbeid i tilegg på noe av arbeidet av mer elektrisk art, som montering av datasprut og trigger hjul osv. Dette beløper seg til rundt 50.000 kr totalt.
passerer man 400 hk bør man jo oppgradere understellet også slik at det tåler effekten. :)

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:09 jul 2009 13:23
av NoM3rzy
FireWalk skrev:Ikke for å være gledesdreper eller noe, men tror nok du må belage deg på langt mer enn 40.000 for å trimme opp mot 400-450 hk. Etter at jeg brukte 50.000 kom jeg opp på akkurat 300 hk på hjula. Det var med nytt bensinsystem,datasprut og turbo kit (som forøvrig koster ca 20.000 alene, med moms og frakt fra usa. Garret GT30 71R), Trenger vel ikke å beskrive hvor skuffet jeg ble.

Mange som tror at det bare er å smekke på en større turbo og øke trykket så er man der. Men så enkelt er det desverre ikke. Det kan sikkert Markus også skrive under på. og hvor mye penger har vel ikke han brukt på å nå 450 hk?

Om du vil ha litt mer info kan du jo lese prosjekt tråden min. Der er vel det meste tatt med. Da får du iakllefall en pekepin på en av måtene det kan gjøres på. :) så slipper du kanskje å gå i noen av fellene jeg har gått i, så sparer du deg noen titusen. :p

Brukte rundt 60.000 kr bare på datasprut, montering av dette samt dyno justering av bilen.

Den største feilen man gjør er den at man tenker at jeg trenger den og den delen. Så summerer man opp delene og tenker at dette blir jo ikke så ille likevel. Det man glemmer av er at ofte finner man ut at diverse deler ikke fungerer helt bra sammen, også må man prøve noe annet. Noe tar kvelden og man må kjøpe nytt, man mapper bilen og finner så ut at man skal sette på noe annet som forandrer motorens VE, så må man mappe på nytt igjen, og det er jo 1000 kr timen på dynoen.

F.eks så har jeg jo måttet kjøpe ny bredbåndslambda 3 ganger og modul 2 ganger. Så istedet for å bruke 2000 kr som estimert på bredbåndslamda så er jeg nå oppe i 6000 bare på den ene tingen. :)

Når snøballen først begynner å rulle så fyker tusenlappene fortere enn du klarer å telle dem. hehe..

Her er noen av mine anslag for min egen motor, prisene er med frakt og moms på det som måtte være bestilt fra utlandet:

komplett bensin system: ca 10.000 kr
turbo kit: ca 20.000 kr
data sprut. ca 11000 kr
(bare der er vi oppe i 40.000 kr)
DIS Tenning system: ca 4000 kr
eksos anlegg: ca 6-7000 kr
hks evc: 3000 kr
bredbåndslambda: 2000 kr
diverse målere og holdere: 4000
turbo timer: 1500
HKS kammer + drev: ca 6000++
hi flow oljepumpe: ca 3500
arp bolter: ca 1800
mls topp pakning ca 1800
råder, lager, stempel osv ca 10.000 kr (om man tar det billigste)
ventilfjærer, ventiler, tetninger osv til topp: ca 4000
innsugsmanefold (det orginale kan ikke brukes når man skal over 350 hk pga ujevn fordeling av luft: ca 6000 kr
throtle body: ca 1500 kr
intercooler: ca 3-4000 kr?
spal vifte til ic: 1000 kr?
oljekjøler kit: ca 3000-4000 kr
6 puck Clutch: ca 4000 kr
vann metanol innsprut kit: ca 2000 kr
Trigger kit: 2000 kr
Nytt innsugsrør og filter: ca 1500 ?
Fjerning av TVIS og nye plater, ca 1000 kr

i tilegg kommer jo catch tank og slikt dilldall, samt alt mulig av bolter, an koblinger, slanger, pakninger, ledninger og annet materiell som jeg personlig iallefall har brukt tusenvis av kr på.

Dyno justering kommer på minimum 7000 kr iallefall. og skal du ha launch control osv så koster jo det en del ekstra og. :)

For min del kommer arbeid i tilegg på noe av arbeidet av mer elektrisk art, som montering av datasprut og trigger hjul osv. Dette beløper seg til rundt 50.000 kr totalt.
passerer man 400 hk bør man jo oppgradere understellet også slik at det tåler effekten. :)
Når du legger det opp på den måten så ser man jo att pengene går fort, men derfor jeg spørr, så ikke jeg går i fella mange andre har gjort.
Jeg har mye av delene som er på lista de, som bl. eksos, olje catch, defi målere og understellet mitt er nok godt nok ;)

Re: Hvor mye HK vill enn få om man...?

Legg innLagt inn:09 jul 2009 14:49
av inzane2012
kan og anbefale deg å lese hele prosjekt tråden til mr2turbo her inne, mye bra lesestoff der, samt masser av bilder og du vil sikkert få mye tips der og

viewtopic.php?t=4221