TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • sliping av nylakkert panser?!

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #333309  av EXS
 
kan dette gjøres på et sort matt panser som ikke skal ha klarlakk? så at det ble noe appelsinhud når jeg var ferdig
 #333327  av ArildM
 
Tror det blir passe blankt om du sliper det ;)
 #333356  av Mr_Storbrua
 
Er ikke noe problem å slipe så lenge lakken er tørr. Men om du tenker å slipe for så å polere opp igjen så blir panseret blankt. Men du kan bare slipe det ned, å lakke det igjen. Om det var det du mente.
 #333372  av EXS
 
prøvde og slipe det ned og lakke det opp igjen og fikk samme resultat :(

vuderer nå og legge klarlakk på det, men er det da slik at jeg våtsliper lakken OG SÅ legger på klarlakk eller skal lakken slipes etter klarlakken er lagt på ?
 #333381  av EXS
 
da var klarlakk lagt på, noen som vet hvor lenge lesonal 420 lakk må herde før det kan mattes ned og poleres?
 #333435  av Mr_Storbrua
 
er vel 30 min i 60 grader objekttemperatur. Vet at de sa sikkens superior måtte ha 60 grader for å starte herdeprosessen. Å de er noe alla det samme. Men ville nok hvertfall latt det stå ett døgn før jeg hadde gjort noe.
 #333458  av EXS
 
ok :)

hva slags polering bør man bruke etter man har mattet over? kan en bruke vanlig turtle wax eller må man ha noe spesial voks som lar lakken puste
 #333531  av 9ls
 
sikkens superior tørker på 22 grader om den får stå lenge nok.jeg har lufttørka bilen min når jeg monterte glassfiber fangere. sto over natta,så kunne støv og sig taes uten problemer etterpå. sto vell i ca 18 timer.
 #333610  av Mr_Storbrua
 
Når du sliper ned ett panser for å polere opp igjen så må man bruke en god å grov rubbing, og maskin. Å så en finere rubbing, å avslutte med en maskinpolish. Dette varierer jo litt fra merke til merke, ,jeg bruker 3M på jobb, helt greit å jobbe med. Sliper først med p1200 papir (tørt) og avslutter med p3000 (vått) trizact fra 3M. Ikke mye som skal til for å rubbe opp igjen da. Da begynner jeg å rubbe med 3M fast cut. Husker ikke i farten den neste heter. Men avslutter med 3M maskinpolish.

Bare spørre om det er noe mer du lurer på. Jobber btw på toyota arendal..
 #333616  av EXS
 
så visst jeg forstår deg rett


først:
matte med 1200 papir tørt, også våtslipe med 3000 papir også rubbe med maskin og til slutt polere med maskin?

kommer nok innom og slår av en prat visst ting skjærer seg med pussinga ;)

blir første gang jeg gjør etterarbeid på lakk :P
 #333623  av Mr_Storbrua
 
Ja, jeg bruker maskin til å slipe med også. Så ville anbefale å slipe med maskin.

Bare å stikke innom :)
 #333624  av EXS
 
går det og slipe for hånd, har nemlig ikke polerings maskin, eller kan jeg bruke en justerbar drill med pad på?
 #333625  av Mr_Storbrua
 
Skal vel gå an å slipe for hånd, bare være lett på hånda, å ikke trykke hardt ned.. For å rubbe det opp igjen må du nok ha en poleringsmaskin.
 #333631  av EXS
 
Takk for gode råd :)

er det foresten en slik el lignende en du mener jeg må ha
Bilde


nå skal jeg først lakke opp frontfangeren igjen så blir det pussing på panser :D
 #333683  av Mr_Storbrua
 
ja, den så ikke så dum ut den.