TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • sliping av nylakkert panser?!

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #333712  av EXS
 
kan jeg bruke en eksenter sliper til og slipe ned panseret med? hva slags rpm bør jeg i tilfelle ligge på?
 #333797  av Giske
 
Har det blitt til at du skal slipe ned appelsinhud i klarlakken på panseret?

Tror isåfall det lønner seg å vente et par uker, sånn at klarlakken er skikkelig herdet. Sånn jeg har forstått det, skal man gjerne vente en liten stund etter lakkering med å polere o.l, fordi lakken fortsatt kan være litt myk.

Og når det kommer til poleringsmaskin, er det beste en maskin med justerbart turtall, og som tåler at du legger press på den uten å miste turtall ;-)

Om du skal ha poleringsprodukter, er disse sidene fine; www.scandicshine.no (scholl har veldig gode poleringsprodukter) og www.godkjemi.no har jo 3m produkter som ble nevnt tidligere i tråden :-)
 #333804  av EXS
 
ok, kansje ikke så dumt og være litt tålmodig når det kommer til herding av lakk :)


kjøpte rubbing fra 3m,men har ikke funnet noen grei polish enda
 #333809  av Giske
 
EXS skrev:ok, kansje ikke så dumt og være litt tålmodig når det kommer til herding av lakk :)


kjøpte rubbing fra 3m,men har ikke funnet noen grei polish enda
Polishen til scholl er veldig bra! tror det skal holde med scholl S3+(denne er grov og skal brukes først) og scholl s30(finere polish som får frem glansen, samme med s40) eller s40. Samt at du bør ha et par poleringsputer(her er også scholl bra) og en bakplate til poleringsmaskinen. På min bil holdt det med en blå og en orange poleringspute for å få bort swirls, men mulig du bør prøve ullpad for å få bort de værste ripene, kan sjekke opp litt:)

Men når du polerer, kan det hende at du blir nødt til å gjøre det et par ganger for å unngå kjørespor osv.. Men du ordner det nok tenker jeg;-) men husk at hvis det ikke blir bra, og du tenker på å legge klarlakk utenpå igjen, pass på at du ikke lakker over klarlakk med småriper, det synes gjennom;-) og da får du det ikke bort igjen!:-p

PS: Når du polerer med maskin er det viktig å alltid ha den i bevegelse, sånn at du ikke brenner lakken.. mulig du visst det fra før, men er kjekt å vite, hehe.
 #333860  av Mr_Storbrua
 
Giske skrev:
men husk at hvis det ikke blir bra, og du tenker på å legge klarlakk utenpå igjen, pass på at du ikke lakker over klarlakk med småriper, det synes gjennom;-) og da får du det ikke bort igjen!:-p
Ikke helt enig her. Man kan lakke over små riper, så lenge de bare ligger i klarlakken. Er jo "små riper" man lager når man sliper. Å det er ikke no problem å lakke kun med klarlakk. Er selvfølgelig viktig at der ikke ligger no dritt i ripene.. det blir synlig. Men på ett sort panser er ikke det noe problem egentlig. Bare husk å vaske veldig godt med silikonfjerner etter at du har rubba, om du skal lakke igjen. For å få vekk alle fettstoffene etter rubbing og polering.

Du kan bare slipe på det panseret nå, det skal være nok herdet. Grunnen til at de sier du ikke skal polere på nylakka er fordi klarlakken ikke er ferdig med å gasse, å når man polerer tetter man "porene" i klarlakken, som den puster gjennom, å da kommer ikke de gassene ut. Å de skal ut uansett..Så da blir det krøll :)
 #333864  av Giske
 
Mr_Storbrua skrev:
Giske skrev:
men husk at hvis det ikke blir bra, og du tenker på å legge klarlakk utenpå igjen, pass på at du ikke lakker over klarlakk med småriper, det synes gjennom;-) og da får du det ikke bort igjen!:-p
Ikke helt enig her. Man kan lakke over små riper, så lenge de bare ligger i klarlakken. Er jo "små riper" man lager når man sliper. Å det er ikke no problem å lakke kun med klarlakk. Er selvfølgelig viktig at der ikke ligger no dritt i ripene.. det blir synlig. Men på ett sort panser er ikke det noe problem egentlig. Bare husk å vaske veldig godt med silikonfjerner etter at du har rubba, om du skal lakke igjen. For å få vekk alle fettstoffene etter rubbing og polering.

Du kan bare slipe på det panseret nå, det skal være nok herdet. Grunnen til at de sier du ikke skal polere på nylakka er fordi klarlakken ikke er ferdig med å gasse, å når man polerer tetter man "porene" i klarlakken, som den puster gjennom, å da kommer ikke de gassene ut. Å de skal ut uansett..Så da blir det krøll :)
Vet ikke helt jeg altså, har hørt om flere tilfeller hvor folk skal prøve å fjerne swirls i klarlakken, men får dem ikke bort. Da er grunnen til at de ikke får dem bort, det at de ligger i et annet lag med lakk. Så det er jo tydeligvis noe i det. Men det kan godt ha noe å gjøre med det at det kan ligge smuss i ripene, dårlig forarbeid før klarlakk osv :-)

Det ang polering og lakk visste jeg faktisk ikke, så da har jeg lært noe nytt i dag også :)
 #333867  av jacquelin
 
Er det så lurt og vits i å rubbe og polere før klarlakkering? Jeg ville enten fjernet sliperiper med rubbing og polering, eller slipt vekk sliperiper med fint slipepapir før klarlakk. Lakken skal jo tross alt henge fast i noe også. :) Og riper synes mye bedre på mørke farger enn lyse. :)

Og i forhold til riper under, kan det kanskje hjelpe å slipe med kloss og fint papir for å flate ut liksom. Så rubbe og polere opp igjen. :)
 #333939  av EXS
 
hva er det som forutsaker at jeg får masse krater i klarlakken når jeg legger den på?

sinnsykt irriterende, nok en dag med pussing og ekstra arbeid :twisted:
 #333941  av jacquelin
 
Hvis det er det jeg tror du mener, så kommer det av at slipemaskinen ikke ligger helt flatt nedpå flaten. Det er lettere å unngå og fikse med slipekloss. :)
 #334007  av Mr_Storbrua
 
EXS skrev:hva er det som forutsaker at jeg får masse krater i klarlakken når jeg legger den på?

sinnsykt irriterende, nok en dag med pussing og ekstra arbeid :twisted:
Er vanskelig å si uten å ha sett det, men om du har mulighet så kan du jo stikke innom toyota på mandag, så kan jeg se på det..

Bare spør etter Andreas..
 #334019  av 2r-e-rik
 
EXS skrev:hva er det som forutsaker at jeg får masse krater i klarlakken når jeg legger den på?

sinnsykt irriterende, nok en dag med pussing og ekstra arbeid :twisted:
du har polert panseret før lakkering?

vis du har brukt en polish som inneholder silikon så har du problemet der.
 #334052  av EXS
 
nei det var frontfangeren jeg fikk den feilen på, ikke polert...

ser ut som masse små prikker som det ikke vil legge seg klarlakk i samme hvor mange lag jeg prøvde og legge på , så ut som disse "kraterene" frastøtte seg lakken.
 #334058  av 2fast4u
 
Virker som det er silikonslipp du har fått, dårlig rengjort !
Prøv å slipe slett med 1000 og vann til fordypninger går i null og legg på ny klarlakk.
Vask godt med silikonfjærner før du lakker igjen.

:wink: