Side 1 av 2

Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:22 jul 2009 12:11
av SarsLars
Hei, kjøpte min mr2 i våres og har dessverre hatt litt problemer siden kjøp. Dynamo, reg reim, tenning, felger, men nok om det.

Det som skjedde, jeg var på ferie, og når jeg ga på på en slette, så jeg blå, grå røyk komme ut bak. Dette gir seg etter rund 3-4m og kommer ikke tilbake før jeg starter motoren kald senere. Det er ca 2 uker siden jeg så den første røyken og det er stort sett borte nå som jeg har kommet hjem. Jeg har ikke kjørt noe siden jeg kom hjem, men bilen fusker på lavt turtall og drar ikke skikkelig oppover. Jeg er kjempe forsiktig med å sjekke olje før start hver gang og den bruker jo en del olje.


Bilen skal inn på Toyota 31 juli hvor den skal ta en komp test. Har lest litt rundt at det kan være stempel ringer, men fusker den av den grunn?

Burde jeg be om pris på jobb hvis dem finner ut? Hva er en god pris på bytte av stempelringer og ta topppakning i samme slengen? Noen som har erfaringer fra samme problem?

det er en 90mod gti.

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:22 jul 2009 13:10
av lasse
Det med blårøyk og fusking behøver jo ikke å ha sammenheng, med en gang jeg hører fusking så tenker jeg tenning, er plugger, rotor og fordelerlokk i ok stand? Kan jo også være en vakumlekkasje et sted også.
Har også lest ett sted at ventiltettningene kan være en årsak til blårøyk.

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:22 jul 2009 14:05
av SarsLars
Rotor og fordelerlokk er byttet kun et par måneder før jeg kjøpte bilen. Det med røyken kom nesten samtidig som den begynte å fuske litt på lavt turtall og jeg vil ikke si den "dunker" men det kommer no lyder når den er på tomgang, men det forsvinner vedlitt turtall. Den stopper ikke på tomgang, men hvis jg skal kjøre han det hende den stopper hvis den er kald.
Når jeg kjører kan det nesten høres ut som det er hull i eksosen, men har ikke sett noe.

Hva annet kan dette være symptomer på?

Den skal uansett inn på Toyta, men er veldig nygjerrig på hva det vil kose, 5-10-15k.

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:22 jul 2009 16:41
av hmsilset
kan jo være en liten feil også.Prøvd dette? http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:22 jul 2009 18:15
av SarsLars
Skal prøve det der, greit å se om det er noen av de der. Allikevel vil jeg tro det er en lekasje et eller annet sted slik at kompresjonen ikke er riktig. Har ingen skumle ulyder og bilen går "greit". Ettersom han bruker en del olje, ser det likevel ut som jeg må bytte ringer, toppaking og bunnpakning.

Noen som vet noe cs pris på dette på verksted? Jeg vet komplett pakningssett koster rundt 3k.

og hvor mange timer er normalt aa bruke paa en slik jobb?

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:22 jul 2009 18:52
av TR-Toyota
Hei.

å foreta en slik overhaling blir nok dyrt på et verksted.

Et par ting du kan sjekke;

sjekk frostvæske ekspansjonstanken å se etter olje - noe som kan være tegn på toppakning.
Skru av lokket til oljepåfilling å se etter "gugge" rundt påfylling / lokk - som også KAN være tegn på toppakning.

for å finne ut om ventiltetninger er gåen kan du finne deg en litt lengre nedoverbakke - og legge bilen i et litt over normalt turtall og MOTORBREMS, når du har kommet mot slutten av bakken å gjort dette ei stund - trykker du gassen i bånn - ryker det veldig blått da - er det et tegn på mulig slitte ventiltetninger.

Disse bilene har også blitt kjørt forholdsvis hardt, og denne oljeforbruket ditt er TROLIG stempelringer som gjør, avhengig av hvor mye olje den bruker, så kan ringene være så slitt av kompen blir dårligere enn normalt.

Siden du sier motoren bruker en del olje - så er det derfor det ryker blått - blårøyk i eksos betyr olje i forbrenning/eksos.

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:22 jul 2009 18:55
av TR-Toyota
PS; Hvis du først vurderer å foreta en slik komplett overhaling og demontering av motoren - bør du vurdere å bytte lagerskåler, både ramme og rådelager.


SarsLars skrev:Skal prøve det der, greit å se om det er noen av de der. Allikevel vil jeg tro det er en lekasje et eller annet sted slik at kompresjonen ikke er riktig. Har ingen skumle ulyder og bilen går "greit". Ettersom han bruker en del olje, ser det likevel ut som jeg må bytte ringer, toppaking og bunnpakning.

Noen som vet noe cs pris på dette på verksted? Jeg vet komplett pakningssett koster rundt 3k.

og hvor mange timer er normalt aa bruke paa en slik jobb?

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:22 jul 2009 20:31
av inzane2012
er det sånn at det føles ut som motoren nesten ikke drar når den er kald før du gir litt ekstra gass og da kjennes det nesten ut som en bilen har hengt i en strikk som plutselig sleit??

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:23 jul 2009 21:17
av SarsLars
Takk for alle svar!

T-R Toyota:
Takk for flotte tips og tilbakemelding. Et spørsmål til deg der, kan den røykingen være grunnen til at den fusker og ikke drar ordentlig? Evt da de stempelringene?

BIlen starter og går jevnt og trutt på tungang selv om han er kald. Hvis jeg gir litt gass og slipper brått kveles den.

Det har på en eller annen måte sluttet å komme røyk, den bare fusker og drar ikke skikkelig lengre.

Skal sjekke det du sa om frostvekse o.l i morgen. Uansett må jeg gjøre dette på verksted og føler meg litt dum, må få om en mulig en pris der.ettersom jeg ikke klarer å gjøre så mye selv. Ingen her som vil ta på seg en slik jobb i telemark?:) Jeg er villig til å betale godt for at dette skal bli i orden. Skal snart på skole, så gjerne i orden før da.


Diagnose testen fant jeg ikke noe på. Bilen er nok kjørt hardt fra før, det er det ingen tvil om.

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:23 jul 2009 21:48
av celica_st185
Det enkleste hvis det viser seg at motoren er "oppbrukt" kan jo være å bare bytte motor? Er nok endel av disse motorene å få tak i vil jeg tro :)

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:24 jul 2009 02:51
av SarsLars
Får ikke håpe det, isåfall har jeg en mr2 til salgs.

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:24 jul 2009 11:49
av TR-Toyota
Hvis du vet hva som er problemet med den motoren som står i bilen nå, hvorfor ikke fikse dette, og overhale den, alt alt er tipp topp, kontra å kjøpe en ny motor" godt brukt" så risikerer man at denne også har en brukbart oljeforbruk?

Hvis stempelringer er så slitt at kompen blir såpass dårlig, så må isåfall oljeforbruket ditt være helt ekstremt?

virker som du har mest problemer med fusk på høyere turtall, men virker mer normal på lave turtall - kan være så enkelt at bilen ikke får nok drivstoff, tett luftfilter, dårlig/defekte oksygensensor (men da bruker ofte varsellamper og lyse) luftmassemåler (også her er det vanlig at varsellamper vil lyse)....

personlig siden den ryker ville jeg sjekket etter "olje" i frostvæske, bare å lyse nedi å se hvordan det ser ut, evt om der er veldig lite frostvæske (eller tomt) KAN dette tyde på forbruk av frostvæske. er toppakning defekt vil ikke bilen fungere optimalt.

evt begynne i en enkelt ende og utelukke småting som luftfilter, skru opp tennplugger å se at disse ser "grei" ut, lyse nedi hullet hvor du skrudde ut tennplugger, og se om der ligger vann/frostvæske på stempeltopper etc..

Helt klart kan det være at det er en stor ting - men likeså kan det være en filleting som gjør at bilen fusker. - oljeforbruket derimot er ganske trolig stempelringer - men personlig skulle jeg tatt en slik jobb hadde jeg tatt de ekstra par tusenlappene og byttet ventiltetninger, rådelager og rammelager også + toppakning - da har man "gardert" seg mot ganske mye, og trolig fått bukt med en del av oljeforbruket også.

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:26 jul 2009 14:29
av SarsLars
Den skal somsagt inn på verksted førstkommende fredag medfølgende komptest. Da får jeg antakeligvis en diagnose på problemet.

Oljeforbruket kan regnes som ekstremt, en liter på 30mil, er ganske ekstremt. Samt ser jeg en go del oljesvetting, men ingen dryppende lekasjer.
Jeg har maks 20k å bruke på å reparere bilen, mere enn det kan jeg ikke bruke før skolestart.

Tar de tipsa dine om å bytte andre ting også som rådelager osv. Skal ha en tett dialog med verkstedet med tanke på pris og timer. Vil gjerne ha en fast pris, når de finner ut hva som er problemet og hva jeg vil bytte ved siden av.

Jeg kommer til å oppdatere denne etter at den har vært på verksted.

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:26 jul 2009 23:18
av FireWalk
Det at den fjusker trenger ikke nødvendigvis ha sammenheng med oljeforbruket. Jeg hadde 2 knuste stempel på forige motoren min og bilen gikk fint foruten at den brukte enorme mengder olje :-)

I ditt tilfelle vil jeg tippe på at det er ventil tetningene som må byttes siden du sier det skjer når motoren er kald, og gir seg etter en stund. Ryker det blått når du akkurat starter den og den går på tomgang og? Det er typisk ventiltetning problem. Veldig vanlig på gamle slitte motorer. Sansynligvis er stempelringene også slitt. En overhaling er uansett en god ide på en 20 år gammel motor. :)

Det med at motoren ikke går skikkelig: jeg ville gått over alle tennignskomponenter. Kan også være at reg-reima har glippet og står en tann fei0 f.eksl. Da vil man få dårlig ytelse og fjusking. Diverse givere kan også gi fjusking og dårlig ytelse fra motoren om de er defekte. f.eks Luftmengdemåler, Lambda sonde, IAT sensor osv.

Re: Blå røyk og fusking

Legg innLagt inn:27 jul 2009 11:00
av TR-Toyota
Nå har vel denne bilen / motoren ikke luftmengdemåler ?

Men er ellers enig i ting jeg kanskje ville begynt å sjekke ja.
Det med ventiltetninger er i og for seg både riktig og galt, ettersom det du sier kan stemme, men det ganske store oljeforbruket virker noe stort til kun å være slitte ventiltetninger - da ville det ofte kommet mye blårøyk etter motorbrems og påfølgende gasspådrag også (vanligvis..)