Side 1 av 1

Spørsmål om batteri og DEFA

Legg innLagt inn:20 aug 2009 18:35
av ThorT18
Hei!

Deler dette opp i to temaer!

Bilbatteri:

Har hatt Celican min stående i ro siden Januar. Da jeg skulle starte bilen for noen dager siden, var den tom for strøm. Nytt batteri ble montert i Desember08(av type 12V kjøpt på Esso). Jeg laddet opp batteriet med batterilader over natten, og fikk start på den dagen etter. Bilen er uten skilt for tiden, så får ikke kjørt noe med den. Merket at
bilen er tungstartet for hver gang jeg prøver å starte den. Er det mulig at batteriet er gåent? Har utført noen spenningsmålinger mellom polene på batteriet:

Bil avslått: 11,2V
Bil i gang(like etter å ha startet den): 14,4V
Bil i gang med vippelykter oppe, grøftelys, tåkelys, ac og musikkanlegg på: 13,5V
Bil i gang etter 5min: 11,7 - 12,5V(turtall opp og ned på tomgang..går ca. 1 min så "ruser" tomgangen opp i noen sekunder, så går den ned)
Kun tenning på: Varierer mellom 11,3V og 12,5V

Noen med god peiling som kan si noe ut fra dette? Er alt normalt?


DEFA:

Har lenge hatt et problem med DEFA'n. Styringsenheten inne i cupè har bestandig vært død/mørk skjerm. Åpnet dekslet på styringsenheten og kunne se fire tynne ledninger(rød,grønn,gul,sort og blå). Den sorte og blåe hang løs. Resten var koblet i. Etter et søk på DEFA sine sider, fant jeg at den blå var til tenning, og den sorte
mulig var jording(usikker på om det med jordingen stemte?). Det kunne virke som den svarte og blå var smeltet sammen, men det var vanskelig å bedømme. De hang
litt i hverandre, og det var en slags svart masse som koblet de såvidt sammen. På defa sitt koblingskjema viser bildene at den svarte og blå skal være koblet til styringsenheten
på lik linje som de andre kontaktene. Prøvde å koble de til, men siden ledningen er så tynne, fikk jeg dem aldri til å sitte på plass. Prøvde å holde dem på plass samtidig som jeg skrudde på tenninga. Da fikk jeg lys i styringsenheten. Det ble et liten gnist så jeg valgte å skru av tenningen.

Vil tro at disse to kontaktene da skal stå i enheten som skjemaet på DEFA tilsier, men hvordan i svarte skal jeg få festet de? Er det noe middel e.l jeg kan bruke for å "lime" de fast der de skal være? :?:


Håper på fornuftige svar fra noen som har god peiling :roll: Ble mye tekst, men prøver bare å beskrive alt så detaljert som mulig :wink:

Re: Spørsmål om batteri og DEFA

Legg innLagt inn:20 aug 2009 19:30
av sotevik
Jeg hadde også Defa alarm i Celicaen min.Etter mye plunder,plukka jeg skiten ut og kasta den i søpla.Det siste som skjedde var at alarmen gikk på av seg selv,og var umulig å få slått av igjen.Dette er ikke noe seriøst svar,men har ikke angret en dag på at jeg kastet alarmen.

Re: Spørsmål om batteri og DEFA

Legg innLagt inn:20 aug 2009 22:13
av ThorT18
Skjønner 8) Hjalp meg lite ja.

Re: Spørsmål om batteri og DEFA

Legg innLagt inn:26 aug 2009 00:12
av Larsen
Det kan hende at batteriet har fått et sånt svovelbeleg på elektrodeneav utladningen den har fått. Det kan testes ved å bruke en batterilast tester(finnes sikkert noe bedre navn for det). Hvis det er tilfelle så må batteriet enten skiftes, eller eventuelt bruke spesiallader for å fjerne noe av belegget.