Side 1 av 2

Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:26 aug 2009 11:45
av marlboro1310
hei

skal sette motoren tilbake til original stand før EU kontrollen, siden jeg har Apexi Power FC og ett rimelig agressivt oppsett der er COen min altfor høy.
Jeg har bestilt ny stock Gen3 turbo ECU, her kommer det jeg lurer på...

Vil det bli noen problemer når jeg kopler den til? siden jeg ikke pr dags dato kan regulere turbotrykket pga uoriginal aktuator, lader bilen konstant 1,3 bar. originalt er det vel rundt 0,9bar. Noe jeg tror, er at ladetrykket styres av dataspruten, men jeg er ikke sikker.
TRS som bygde bilen om mener det ikke skal være noen problem, så lenge jeg ikke kjører som en idiot. Hva mener folket her?

legger ved bilder av den aktuatoren som er montert på min bil, og en link til den som er original på gen3 turbo.
http://www.rpmgarage.com/new/detail/?tid=12061

Ladetrykket går vel ikke tilbake til stock når jeg smeller på en original ECU ? er sikkert amatørspm dette, men setter pris på all tilbakemeldig.

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:26 aug 2009 17:55
av CelicaTurbo
Har du målt bilen og fått stadfestet høy CO eller antar du bare at dette er et problem? Det er i prinsippet ingen grunn til at en trimmet bil skal medføre mer CO på de turtallene som testes så fremt motoren er god og varm, så fremt dysene er orginale og så fremt powerfc'en er programmert korrekt. Det er ikke mulig å si fra bildene om det er powerfc'en som styrer turbotrykket, men under eu-kontroll så skal vel motoren bare testes på tomgang og på et spesifikt turtall uten belastning og dermed ikke turbotrykk. Om du vil forsikre deg om at turbotrykket er så lavt som mulig, må du sørge for at slangen som går fra vastegate til turbo er hel og ubrutt (ikke skjøtet på annen slange med t-stykke), og den andre slangen fra wastegate som leder bakover fjernes midlertidig og byttes ut med en slange som er blokkert/blendet.

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:26 aug 2009 18:17
av marlboro1310
Bilen ble målt til 8,7 på coen, god og driftsvarm på tomgang. Den får en veldig fet blanding, det vises ved noe svartróyk. Det tenkiske med turbo og ledninger har jeg lite kunskaper om, jeg har den som er vist på bildet. De som har sett i motorrom sier at turbotrykk ikke kan reguleres her med den aktuatoren, kan nok ta bedre bilder imorgen...

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:26 aug 2009 18:36
av celica_st185
Hvis du gjør som celicaturbo sier og blender den ene slange og har en slange fra trykksiden av turbo og rett inn på klokka, så vil den lade minimum. Hvis dette er for høyt, må du ta av actuatoren og kjøre med wastegaten åpen hele tiden, noe som fører til veldig lavt trykk....

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:26 aug 2009 19:43
av marlboro1310
skal arrangere noen bedre bilder imorgen, så får jeg høre...eller se, er litt usikker på hva jeg skal prioritere når jeg kopler opp den originale ECUen...

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:27 aug 2009 00:14
av Zepticon
Nå veit ikke jeg om jeg bæsjer på leggen, men jeg ser ikke hvordan lavere trykk kan føre til lavere CO?
Er ikke CO et produkt av dårlig forbrennt bensin, noe som igjen er forårsaket av for lite luft under forbrenning? Vil da tro at veien å gå er høyest mulig trykk?

Og igjen, jeg vil også tro at når du setter på orginal ECU, så vil ikke bilen kjøre så rikt? Noe som igjen vil føre til "normale" CO verdier fordi mindre bensin vil gi mindre CO.

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:27 aug 2009 00:50
av marlboro1310
turbotrykket tilbake til original stand var pga at det ikke er sunt for motor og kjøre 1,3bar på standard ECU, mager blanding myye luft, bad idea.
Var mest slik at jeg kunne kjøre med stock ecuen på lav (normalt) trykk hverdagslig, den er dyr i forbruk slik den er nå til all denna småkjøringa.

var ikke mere enn det, men takk for innspillet.

:wink:

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:28 aug 2009 11:22
av marlboro1310
Hvis jeg gjør som du sier her Celicaturbo, hvilken grad av ladetrykk vil jeg ha? bortimot originalt? kommer ikke til wastegaten ordentlig uten en løftebukk...

Er dette teknisk vanskelig å gjennomføre, sånn for en person som ikke gjør annet enn å skifte olje selv? og...må denne aktuatoren jeg har skiftes ut om jeg skal ha originalt ladetrykk?

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:28 aug 2009 12:13
av sleeper
Det er ikke noe problem og få motoren din til go klare co krav med apexin.. ta heller og bruke pengene din på og mappe sprutet riktig så skal den fint klare samme co som en orginal hjerne..
Selv om den er aggresiv på toppen så behøver den ikke være det i bunn..

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:28 aug 2009 12:40
av marlboro1310
Joda jeg er klar over at Apexien kan mappes rimelig presist hvis man legger tid og penger ned i benken. Mitt enbårne problem er at det ikke akurat florerer av personer som mapper Apexi her i nord-norge. Japantuning mappa bilen min i mai, til det oppsettet jeg kjører på nå, hovedproblemet er at bilen går sur på tomgang, derav svært høy CO. og videre bruker bilen en tank bensin på 30 mil blandet kjøring. Det er for mye, derfor vil jeg nå sette den til original stand.

Var for en god uke siden i Tromsø hos http://www.shsperformance.no etter å ha bestilt time til mapping. Det er en kjøretur på 4 timer fra Harstad. Når jeg kom frem sier vedkommende innehaver at han ikke kan hjelpe meg da JEG ikke hadde Commander eller Datalogit...
Ble jo selvfølgelig svært provosert av denne typen kundebehandling, da forsvarer innehaver seg med at han hadde spurt om jeg hadde det på telefonen når jeg ringte.
Seriøst, hvem er det som skal skru her?! Jeg eller dem? Hvordan kunne Japantuning gjøre alt, og hvorfor skulle det plutselig ha blitt ett romprosjekt ala Apollo13 å mappe bilen :?:
Da unskyldte han seg med at han ikke hadde rett type kabel...

Dette hadde jeg jo selvfølgelig aldri svart at jeg hadde om jeg IKKE hadde det?! Så da bar det hjem igjen, uten at en dritt ble gjort med bilens oppsett.
Så til de som måtte vurdere å plassere bilen sin hos dem, think twice..har aldri i min autofile levetid vært borti makan til frekk og skamløs drittservice som der. Så er det sagt.
Dere som har bra service å snakke om derfra, good for you.
Har ingen interesse for å kjøre til Trondhjem med bilen på nytt igjen, for å få den mappet til å bestå COkravene. Det gidder jeg ikke, og siden det er mest småkjøring jeg bedriver, kan det være like greit å sette bilen til original stand istedet.

Det som teller her, er å få bilen i så nær original stand som mulig. Ikke bry dere om Apexien, den selges mest sansynlig om dette KAN la seg gjøre på en høvelig enkel, skånsom og økonomisk overkommelig måte.

Takk igjen folkens!


:

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:28 aug 2009 21:46
av Stian AB
[quote="marlboro1310"]Joda jeg er klar over at Apexien kan mappes rimelig presist hvis man legger tid og penger ned i benken. Mitt enbårne problem er at det ikke akurat florerer av personer som mapper Apexi her i nord-norge. Japantuning mappa bilen min i mai, til det oppsettet jeg kjører på nå, hovedproblemet er at bilen går sur på tomgang, derav svært høy CO. og videre bruker bilen en tank bensin på 30 mil blandet kjøring. Det er for mye, derfor vil jeg nå sette den til original stand.
En tank bensin på 30mil er vel ikke så gæli..Nå er vel ikke tanken på Mr2 stort større enn 35-40liter, altså bruker bilen litt over litern på blanda kjøring..

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:28 aug 2009 22:41
av marlboro1310
tanken på en MR2 er vel nærmere 50 liter inkludert reservetank, det er ikke problemet her.


:wink:

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:29 aug 2009 02:38
av lasse
Veldig offtopic her, men min bruker glatt 1,2-1,3 på mila, og bmw'n min bruker fort 1,5 :shock: , uansett hvordan man vrir og vender på det , så bruker skikkelige biler myyyyye bensin :wink:

EDIT: når jeg tenker meg om så har min brukt så mye som 2,9 på mila :shock: men det var på bane da... Jeg kjører forøvrig med originalsprut.

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:29 aug 2009 09:06
av marlboro1310
originalsprut!?

Re: Sette bilen i original stand (Gen3 MR2 Turbo)

Legg innLagt inn:29 aug 2009 18:05
av lasse
marlboro1310 skrev:originalsprut!?

Jepp, har justert trykket opp til 1,15 da, men tror kanskje jeg kjører litt hardt :oops: