Hjul-geometri på toyota mr2...
Legg innLagt inn:28 aug 2009 09:30
Jeg har sittet og tenkt litt på hvordan jeg skal få min mk1.8 lavere da den kun er 1cm lavere opp til kanalene enn min orginale mk1 med 30mm senkesett. Coiloverene er skrudd nesten helt ned, men jeg kjører på større hjul (d=60,8cm) enn den orginale som har d=57,7cm så der ligger nok svaret. Jeg vil ikke gå ned på dimensjon da større bremser krever 17" felger. Så eneste "fornuftige" løsningen vil da være å flytte opp innfestingene i karrosseriet....
Men det jeg lurer på er høyden som er bestemt da bilen ble konstruert, hvorfor akuratt den høyden? Er det fordi ved pendling med orginale dempere vill den nå lengre "ut" slik at den når maksimal feste ved "ytterpunktene" sammen med orginal camber og toe-in?
Legger ved en skisse som kanskje forklarer bedre:

Når en da bytter ut orginale dempere og fjærer med dempere/fjærer som pendler mindre, vil fortsatt den beste geometrien være den orginale (Selv om en ikke når like langt ut når en pedler)? Ser at flere levere avstandstykker som settes på bærekulene, så jeg tror en skal holde seg til den orginale geometrien, men kanskje dere "racere" har noen innspill/kunnskaper som kan hjelpe?

Når det gjelder fremme har jeg selv opplevd under ombyggingen av mk2 understell til å passe til styrestaget til mk1 hva feil høyde på staget iforhold til hubben...ser det er kit for å flytte styrestaget visst en senker for mye slik at gradene på styestaget blir feil i forhold til orginalt:

Så min siste lille tanke: Laveste punktet under bilen er nå 13,5cm, som er falsen der kanalene er sveiset. Hvor langt skal jeg gå ned? Jeg kan ikke gå mere ned enn 4cm da dempertårnene vil gå over panser (foran/bak),men er litt usikker på om jeg trenger å lage dempertårnene like lange som orginal...så jeg hadde håpet på en fri høyde under bilen på 7-8cm, for jeg tror ikke bilen har lengere vandring med coiloverene jeg har nå.
Men det jeg lurer på er høyden som er bestemt da bilen ble konstruert, hvorfor akuratt den høyden? Er det fordi ved pendling med orginale dempere vill den nå lengre "ut" slik at den når maksimal feste ved "ytterpunktene" sammen med orginal camber og toe-in?
Legger ved en skisse som kanskje forklarer bedre:

Når en da bytter ut orginale dempere og fjærer med dempere/fjærer som pendler mindre, vil fortsatt den beste geometrien være den orginale (Selv om en ikke når like langt ut når en pedler)? Ser at flere levere avstandstykker som settes på bærekulene, så jeg tror en skal holde seg til den orginale geometrien, men kanskje dere "racere" har noen innspill/kunnskaper som kan hjelpe?

Når det gjelder fremme har jeg selv opplevd under ombyggingen av mk2 understell til å passe til styrestaget til mk1 hva feil høyde på staget iforhold til hubben...ser det er kit for å flytte styrestaget visst en senker for mye slik at gradene på styestaget blir feil i forhold til orginalt:

Så min siste lille tanke: Laveste punktet under bilen er nå 13,5cm, som er falsen der kanalene er sveiset. Hvor langt skal jeg gå ned? Jeg kan ikke gå mere ned enn 4cm da dempertårnene vil gå over panser (foran/bak),men er litt usikker på om jeg trenger å lage dempertårnene like lange som orginal...så jeg hadde håpet på en fri høyde under bilen på 7-8cm, for jeg tror ikke bilen har lengere vandring med coiloverene jeg har nå.
