Side 1 av 2

300hk mr2

Legg innLagt inn:02 okt 2009 20:52
av Wrang
Nå som d blir vinter skal jeg trimme litt på min 3sgte 2.gen motor.
Hva trenger jeg for å nå 300hk på hjul???

Har allerede:
Hks luftfilter
Hks fcd
Blitz Nur-spec effektanlegg
Turbosmart boost controller
Lettet svinghjul
GTI kammer 2.gen
Kjører 1,2 ladetrykk

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:02 okt 2009 20:58
av hmsilset
Om det skal holde må du vel ha annen topp pakning og stempler? Om du kjører med original
ic har du 10-20 hk i motor å hente på en annen har jeg hørt.

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:02 okt 2009 21:09
av Wrang
hmsilset skrev:Om det skal holde må du vel ha annen topp pakning og stempler? Om du kjører med original
ic har du 10-20 hk i motor å hente på en annen har jeg hørt.
Har ståltoppakning og smidde stempler

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:02 okt 2009 21:32
av mralp
sprut/mapping, dp, fuelrail/dyser, kaldere plugger.

- Har aldri greid særig mer enn 300hp med original gen2 dyser/rail, hvilket ikke gir 300 på hjula ;)
- Turbo holder akkurat.
- IC trenger du ikke såfremt du ikke skal kjøre på bane. Har bremset 320-360 motorhester med original IC med både unichip og 2 typer sprut.

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:03 okt 2009 19:44
av Stian AB
Er vel ikke så dumt med større bensinpumpe også..

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:07 okt 2009 21:50
av Wrang
Hvor får jeg kjøpt disse delene???
mralp skrev:sprut/mapping, dp, fuelrail/dyser, kaldere plugger.

- Har aldri greid særig mer enn 300hp med original gen2 dyser/rail, hvilket ikke gir 300 på hjula ;)
- Turbo holder akkurat.
- IC trenger du ikke såfremt du ikke skal kjøre på bane. Har bremset 320-360 motorhester med original IC med både unichip og 2 typer sprut.

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:07 okt 2009 22:14
av mralp
Fuelrail/dyser; du greier deg med en fra gen3, men like greit å ta en fra:
http://www.wolfkatz.com

Plugger og småting er billig og kjapt fra:
http://www.twosrus.com

Anbefaler ikke XS downpipe, har hatt det selv. Gå for en aussie eller noe tilsvarende. Som oftest billigst på ebay.

Sprut må du nesten velge selv, velg noe kjent så du finner folk som kan mappe det :!:

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:07 okt 2009 22:16
av mralp
PS, velkjent problem med boostcreep med 3" hele veien, så 2,5" dp kan være en ide (Koster fort litt ekstra å porte wastegateutløp etc).

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:08 okt 2009 13:41
av lasse
mralp skrev:PS, velkjent problem med boostcreep med 3" hele veien, så 2,5" dp kan være en ide (Koster fort litt ekstra å porte wastegateutløp etc).
Ganske offtopic det her, men jeg jeg har 3" hele veien, og sliter kun med boostcreep hvis jeg vil kjøre på ca originaltrykk, har aldri hent meg på det trykket jeg kjører med til vanlig (1,1-1,15) Er det mange som sliter med boostcreep når man kjører høyere trykk enn originalt?

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:08 okt 2009 14:05
av James
lasse skrev:
mralp skrev:PS, velkjent problem med boostcreep med 3" hele veien, så 2,5" dp kan være en ide (Koster fort litt ekstra å porte wastegateutløp etc).
Ganske offtopic det her, men jeg jeg har 3" hele veien, og sliter kun med boostcreep hvis jeg vil kjøre på ca originaltrykk, har aldri hent meg på det trykket jeg kjører med til vanlig (1,1-1,15) Er det mange som sliter med boostcreep når man kjører høyere trykk enn originalt?
Har aldri hatt noe problem med boostcreep på verken mr2en eller gt4en. Da med 3" downpipe å over til 3,5" eksos på mr2en...

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:08 okt 2009 16:57
av mralp
Fikk det både på celicaen (gen2) og både på gen 2 og gen 3 motoren i mr2ene i kombinasjon med CT20B. Måtte porte wastegateutløpa etc. Med andre turboer har det dog ikke vært samme problem, så mulig det er comboen CT20B og 3" så lager krøll. Erfaringene er vist forskjellige, men uansett greit å ha i bakhodet :wink:

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:08 okt 2009 19:44
av James
mralp skrev:Fikk det både på celicaen (gen2) og både på gen 2 og gen 3 motoren i mr2ene i kombinasjon med CT20B. Måtte porte wastegateutløpa etc. Med andre turboer har det dog ikke vært samme problem, så mulig det er comboen CT20B og 3" så lager krøll. Erfaringene er vist forskjellige, men uansett greit å ha i bakhodet :wink:
Hadde CT20B med 3"downpipe på ST185 GT4en og aldri noe problem der heller... Snodig der der :roll:

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:08 okt 2009 22:31
av marlboro1310
hva er den tekniske forklaringa på boostcreep? er det at man mister trykk når man skal ha det?

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:08 okt 2009 22:50
av Mr_Storbrua
har forstått det sånn at den lader over det den skal, trykket går lettere gjennom turbo enn ut wastegate. Så den lader vel da det turbo'n kan lade. Men ikke ta mitt svar for helt god fisk. Noen må gjerne bekrefte det jeg tror. Eller avkrefte om jeg er helt på vidda..

Re: 300hk mr2

Legg innLagt inn:09 okt 2009 09:35
av lasse
marlboro1310 skrev:hva er den tekniske forklaringa på boostcreep? er det at man mister trykk når man skal ha det?
Det er at trykket stiger og stiger med mer turtall, om jeg f.eks stiller min til 0,6 med 3" hele veien, vil den ikke klare å holde det så lavt, stiger til rundt 1 uansett når man får litt turtall. Dette skjer fordi mottrykket i eksosen er så liten at eksosen heller går igjennon turboen enn wastegaten som den egentlig skal gjøre ved oppnådd trykk, blir faktisk mer motstand i wastegaten enn i turboen :wink: