Side 1 av 1

Størrelse på felg...

Legg innLagt inn:22 okt 2002 22:46
av Christian
Siden de gamle 14" felgene ble for små med nye bremser, har jeg lagt vinterdekk på de gamle 16" felgene mine.
Tenkte meg ikke helt om da jeg bestillte Falken 205/55-16 og har 20mm senkesett, så framdekket subbet i fjærskåla og full sving er umulig...greit nok.
(Det slutta å subbe etter ca 4 mil.) :twisted:
Siden jeg må ha meg nye sommerfelger lurer jeg litt på størrelsen dere andre bruker...noen her med 18"?
Må man i så fall ned på 30 profil dekk?
Fort å ødlegge felgene med så liten profil, og her er det DÅRLIGE veier.
Vurderer 215 dekk framme og 225/245 bak på 7.5" og 8/8,5".
Har kjørt på 205 framme og 225 bak hittil, men vil fylle ut litt til.

Legg innLagt inn:22 okt 2002 23:08
av CelicaTurbo
bruk denne for å få rulleomkretsen korrekt:

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Legg innLagt inn:23 okt 2002 02:36
av MR2turbo
Prøvde 265/35-18 bak, men syns det ble litt voldsomt.. Men jeg kjørte fra Våler til Stavanger på de.. siden jeg knuste en felg der oppe.. :?
Normalt kjører jeg 215/40-17 fremme og 235/40-17 bak, 8"felger på alle fire..
Bilde
Bilde

Legg innLagt inn:23 okt 2002 15:45
av erling
Har 215/40, 8x17 ET35 rundt hele, ikke så mye klaring fremme til fjærskåla og skjermkanten, men det har aldri subba. Satte på 25mm spacere bak måtte da legge inn "innerleppa" på skjermkanten.

Markus: Vet du innpress på de 18 tommerne? Er de 10x18?
:)

Legg innLagt inn:24 okt 2002 02:02
av MR2turbo
Erling: Jeg er ikke helt sikker men jeg kan se etter hvis du er interresert.. Tror at de er 10" breie, ja..
Hvordan fikk du lagt inn falsen på hjulbuen? Tenkte på å gjøre det samme sånn at jeg kan få hjulet litt lengre ut (spacer)... Men vet ikke hvem som kan hjelpe meg med det.. Trodde man trengte spes.verktøy for jobben??

Legg innLagt inn:24 okt 2002 20:05
av erling
MR2turbo skrev:Erling: Jeg er ikke helt sikker men jeg kan se etter hvis du er interresert.. Tror at de er 10" breie, ja..
Hvordan fikk du lagt inn falsen på hjulbuen? Tenkte på å gjøre det samme sånn at jeg kan få hjulet litt lengre ut (spacer)... Men vet ikke hvem som kan hjelpe meg med det.. Trodde man trengte spes.verktøy for jobben??
Ja, du må ha deg spacere! Bare husk å kjøpe skikkelige, sånne som skrus fast:Bilde Synes bilen ligger bedre i svingene med dem oxo.

Brukte hammer på falsen. :twisted: Bilde Men jeg øvde meg på den skjermen jeg snart skulle omlakkere, slik at det ikke gjorde så mye om jeg dreit meg ut. Men det gikk jo bra da.

Siden falsen er så vanvittig brei, turde jeg ikke å bare banke, var redd for at stålet skulle strekke seg feil plass. Så jeg tok tak i Bosch`n og kappet 5 snitt på tvers ut mot ytterkanten, slik at det ble flere mindre lepper å banke inn. Men før jeg kunne banke måtte jeg varme lakken i vinkelen slik at den oxo strekte seg, og ikke sprakk. Brukte da varmepistol og varmet til ca 70 grader (såpass at det er akkurat for varmt å ta på). Brukte vinylhammer da, den er litt snillere enn den vanlige.

Det er flere og flere dekksjapper som tilbyr valsing, da kan de jo flytte hele skjermkanten lenger ut oxo, det kan man ikke akkurat med hammer hjemme. :) Verktøyet skrus fast på navet og har en arm opp til skjermkanten med et "rullebretthjul" på enden. Har lurt litt på å lage en sånn rulle selv, men nå klarte meg uten denne gang. Men jeg har sett MR2 med kraftig valsede skjermer, og det så teit ut, når den bare bygger mer ut over sidelista. Du kan jo eksprimentere litt du oxo siden du skal hellakkere.. :)

Legg innLagt inn:25 okt 2002 14:33
av MR2turbo
Takk for info! Jeg skal nok gå i gang selv med litt "hærverk" på skjermen, ja ;) Hvor kjøpte du spacere? Ikke det at det haster, men kjekt å vite :)

Det hadde vært bra å sett hvordan hjulbuene dine var før jeg begynner, du skal vel ikke tilfeldigvis over fjorden i nærmeste fremtid?

Legg innLagt inn:25 okt 2002 22:01
av erling
Bestilte mine gjennom Blå Ring i Haugesund, og de bestilte dem hos Rieger i Tyskland. Kosta 1490,- for settet og venta i vel 4 uker på dem. Det blir ingen ubalanse når man har sånne som skrus fast, det er jo riktig navdiameter oxo. :)

De heter H&R, du kan jo likegreit bestille dem direkte, her: http://www.rieger-tuning.de/Fahrwerk/fahrwerk.html

Har ingen planer om tur til sørfylket, men gir selvsagt beskjed hvis jeg skal en tur. Kunne jo tatt noen bilder når jeg skifter til vintersko, hvis det kunne gitt et inntrykk..

Legg innLagt inn:27 okt 2002 21:03
av MR2turbo
Takk for linken!

Det hadde vært glimrende hvis du ville tatt et par bilder av det og sendt meg! :)

Legg innLagt inn:18 nov 2002 13:32
av dk2
Jøss, jeg trodde spacere var ulovlige i Norge? tar jeg feil? eller er dette noe dere bare skrur av før eu kontrollen? :P

Daniel

Legg innLagt inn:18 nov 2002 14:10
av MR2turbo
Dersom det foreligger TüF dokumentasjon på spacerene er det ikke ulovelig, men du må kontrollere bilen på biltilsynet og få det skrevet i vognkortet..
Men det vanlige er vel å bare skru de av før kontroll,ja ;)

Legg innLagt inn:18 nov 2002 18:54
av erling
dk2 skrev:Jøss, jeg trodde spacere var ulovlige i Norge? tar jeg feil? eller er dette noe dere bare skrur av før eu kontrollen? :P

Daniel
Jeg har EU-kontrollen på vinteren, og man må studere ganske heftig for å se spacerne med v.hjula. Men de er lette å se på S.hjula. Ikke allverden med arbeid å ta de av heller da, hvis de begynner å syte og bære seg. Vet ikke om jeg har no TÛV-papirer på dem heller.. Jeg har jo økt sporvidden på bakakselen med tilsammen ca 70 mm :P