Side 1 av 1

Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:20 okt 2009 16:07
av lasse
Er det mulig å justere effekten i en motor til et godt stykke under det som er originalt i den (uten at det er fare for å rase noe pga mager blanding+++), hva må eventuelt til? Datasprut? Justering av tenning? Ønsker meg så fælt en 3 gen 3s-gte som yter ca 156 hester av en eller annen grunn...

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:20 okt 2009 17:29
av Haugrud
Kan jeg få spørre hvorfor i all verden du vil det?

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:20 okt 2009 18:50
av GhostRider88
Haugrud skrev:Kan jeg få spørre hvorfor i all verden du vil det?

Gjetter jeg riktig om jeg skriver EU eller tollvesenet?

Hvordan du evt skal gjøre det vet jeg dessverre ikke.

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:20 okt 2009 19:38
av lasse
Om det er lov å juge så sier jeg ingen spesiell grunn :roll:

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:20 okt 2009 22:46
av celica_st185
restriktor f. eks :)

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:21 okt 2009 14:53
av lasse
celica_st185 skrev:restriktor f. eks :)

Som i en propp man har i innsuget på en måte? Har vært inne på tanken ja...

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:21 okt 2009 15:49
av pirkka
Vi kan bytte motor du få min med 156hk.Jeg vil ha turbo motor :D

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:21 okt 2009 16:42
av Haugrud
Vil tro han mente restriktor på eksosen, men kan jo bruke begge deler og...omtrent som å plombere en moped :P

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:21 okt 2009 17:39
av mralp
Stupe eksos funker gull; Med BLITZ 3" laddet jeg 1,2b (uten boostcontroller) og bilen gikk som et uvær. Byggde ny eksos og strupet den ned til under 1,75" = ladder maks 0,6 og bremset under 200hp (originalt 245 på denne). Hadde ingen praktisk betydning for meg da jeg min er original turbobil, men greit å vit at det funker om noen skulle ha behov for å strupe litt :D

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:21 okt 2009 17:54
av hmsilset
Høres bra ut dette:) Men om man har boostcontroller og stiller trykket ned til 0,1. Er det mulig?Blir co2 og tenning og sånt brukbart da,eller vil ting bli skadet? Har lite peiling jeg da :?

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:21 okt 2009 18:41
av celica_st185
Det er ikke mulig, da må du isåfall koble actuatoren helt av å kjøre med åpen wastegate.

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:21 okt 2009 18:45
av lasse
Det er såpass mye å hente der ja, kjørte jo med en overgang til 2" flexidel her for en liten stund siden, da fikk jeg også max 0,6 i trykk, får vel bli en blanding av det, kanskje en restriktor i innsuget og muligens litt mildere tenning, så går nok dette veien...
Har prøvd å stille trykket ned til 0, men pga ganske åpen eksos og trang wastegate blir det alltids litt trykk...

Hehe Pirrka: det er nok ganske uaktuelt, men turbomotor er så absolutt verdt det, det er GØY!

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:21 okt 2009 20:01
av mralp
Jeg prøvde litt forskjellige innsatser i eksosen og setups både med sprut og BC etc. Laveste jeg kom var 0.55b, ser ikke ut til å komme under det uansett hva man gjør. Med dårlig tilgang på luft (prøvde også med original luftfilterboks og heiv inn en pose) og trang eksos er du garantert godt under "vanlig" effekt.

Merk at CO blir høyere når du struper tilgangen på luft, mens lambda faller, så trikset mhp avgasser er ny kat fra f.eks biltema (koster under 1000kr). Da har du ca 0 i CO uansett (jeg hadde det ihvertfall), og så jobber du deg oppover mot CO 0,5 om lambda er feil. Merk også at lambda blir feil om du trekker luft i eksosen (utett/sprek i DP etc), så vær sikker på at alt er potte tett. Du ser om eksos er tett ved å lese av "o2 vol" på avgass, er den høy trekker du luft et sted :)

Lykke til!

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:21 okt 2009 20:28
av lasse
Takker for tipsene! Har nok ting å teste ut nå, ser litt lysere på ting :D
Får bare satse på at jeg kommer langt nok ned på hestekreftene...
Avgasser gir jeg foreløpelig ganske beng i, er kun effekten jeg er intressert i, men takk for tipsene der også :D

Re: Nedjustering av effekt

Legg innLagt inn:22 okt 2009 15:34
av TrustNo1
Hva med å pelle ut innmaten i turboen? :D