Side 1 av 2

Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:26 okt 2009 22:43
av MRPETTER
Lager en tråd her for en kamerat som "gir litt faen" i bilen sin for tiden tror jeg:P
Synes igrunn det er litt synd, siden det er en ganske bra mk1:)

MEEEN til saken(og hvorfor jeg lager denne tråden)
Jeg hjalp han med å skifte motor i bilen, og etter vi byttet motor så får han ikke gnist på coilen
Hva kan dette komme av?
Skjønner at det må være en elektrisk feil, men jeg ser hvertfall ikke noe når jeg har sett på det:/

Kan også legge med at han ikke har skrudd på eksosanlegg, ikke fyllt på kjøleveske og ikke har en clutch som funker(hvis dette skulle ha betydning)
Jeg lager denne tråden fordi jeg var med å byttet motoren, og er interesert i å finne ut av dette jeg å:)
Og siden han aldri får ræva i gir, så tenkte jeg at jeg kunne søke litt hjelp her :D

Så, anyone?: )

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:27 okt 2009 11:14
av MRPETTER
Må da vel være noen her som kan litt mer elektronikk enn meg? :P

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:27 okt 2009 11:24
av Amund
Regner med at alle sikringer og sånt er sjekka ut? og at alle ledingene er kobla i?

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:27 okt 2009 12:18
av Mk1Nymoen
HAH. Logget inn og skulle skrive denne tråden nå, så ser jeg dette!

Vel, jepp det er gjort, og alle er hele:) og jeg TROR at alle kontakter er i. Med unntak av en liten blå sukkerbit som det ikke ser ut som skal noe sted (!). Denne er jeg også usikker på om satt tilkoblet før operasjonen fant sted.
Vil presisere at den "nye" motoren er fra en '86 mod. Bilen som skal ristes liv i, derimot, er en '88 modell.
Skulle det være noen forskjell på ledningsnettene mon tro?
Prøvd å bytte hjerne og coil, men det gir ikke utslag.
Alt virket som det skulle helt til engineswap'n fant sted, noe som i grunn kan styrke mistanken om en forskjell mellom modellene.

Har vært en del til og fra, men nå setter kulda inn for alvor, så nå ryker sparegrisen på en smell og jeg synes jeg må få liv i den innen det bli for kaldt ute.

Dersom "Tha mk1-Doctor" finnes der ute, eller i det minste en som har hatt samme problem/har løsningen - ta kontakt! :D

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:27 okt 2009 13:23
av bose
Det er forskjell på 86 og 88 motorene ja. men om det er forskjell i styringa/elektronikket er jeg jaggu ikke sikker på!
Vet i hvertfall at motorblokkene er forskjellige.

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:27 okt 2009 13:50
av Amund
No husker eg ikkje 100% kordan original greiene var, men det er forskjell frå 86 til 88 ja. Når eg bytter motor sånn som det der, pleier eg å bruke det originale ledningsnettet, altså flytte det over på den nye motoren. Skjønner det sånn at det ikkje er gjort her? Det er også ein del sensorer som fort må flyttes over frå den gamle til den nye motoren.
Men om eg skjønner det rett, så har du kasta ut ein "rødtopp" og erstatta den med ein "blåtopp"?

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:27 okt 2009 19:00
av MRPETTER
Amund skrev:No husker eg ikkje 100% kordan original greiene var, men det er forskjell frå 86 til 88 ja. Når eg bytter motor sånn som det der, pleier eg å bruke det originale ledningsnettet, altså flytte det over på den nye motoren. Skjønner det sånn at det ikkje er gjort her? Det er også ein del sensorer som fort må flyttes over frå den gamle til den nye motoren.
Men om eg skjønner det rett, så har du kasta ut ein "rødtopp" og erstatta den med ein "blåtopp"?

Overlater denne tråden til bileier nå, men han har ledningsnett fra 88 modellen på en 86 motor;)

Og, ja han har nok smelt i en motor som ikke er like bra som den som satt der originalt....men den var ødelagt(om det var det du mente 8) )

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:27 okt 2009 19:49
av bose
hvem som er best av dem kommer ann på åssen mann ser på det
Blåtopp har en mer leken effekkurve(mere glad i turtall) enn det rødtopp har, pga at rødtopp har en tjukkere veiv som er tyngre og lavere rødlinje. :)

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:27 okt 2009 20:55
av Mk1Nymoen
bose skrev:hvem som er best av dem kommer ann på åssen mann ser på det
Blåtopp har en mer leken effekkurve(mere glad i turtall) enn det rødtopp har, pga at rødtopp har en tjukkere veiv som er tyngre og lavere rødlinje. :)
err, siden jeg med sikkerhet kan fortelle at jeg har et litt lavere kompetansenivå:
Det nærmeste relevante jeg husker, var at motoren jeg satte inn hadde et myyyye tynnere og lettere drivhjul.

Men tidligere sa du at ledningsnettet var litt forskjellig. kanskje det er forklaringen på en kontakt som tilsynelatende ikke har noe der å gjøre? :lol:

uansett... det er definitivt verdt forsøket å swappe ledningsnettet da?
pluss - hva mer bør jeg swappe i slengen?

Nesten litt flaut å være så grønn da det gjelder min egen bil......menmen

på forhånd: Tusen hjertelig :D

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:27 okt 2009 22:08
av bose
Ja swap over ledningsnettet også! også ecu (den ligger i bagasjeromsveggen inn mot motoren)

kan du sende bilde av den kontaken?

Ikke noe å være flau over! :D Tror samtlige på dette forumet er vært på litt "tynn is" noen ganger, er jo det mann lærer av! :D

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:28 okt 2009 06:22
av Amund
bose skrev:hvem som er best av dem kommer ann på åssen mann ser på det
Blåtopp har en mer leken effekkurve(mere glad i turtall) enn det rødtopp har, pga at rødtopp har en tjukkere veiv som er tyngre og lavere rødlinje. :)
Jaha? så derfor har dei blåtopp motorene eg har prøvd har turtallsperre på 7600 mens rødtoppene eg har prøvd har sperre på 8250?

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:28 okt 2009 06:26
av Amund
Mk1Nymoen skrev:
bose skrev:hvem som er best av dem kommer ann på åssen mann ser på det
Blåtopp har en mer leken effekkurve(mere glad i turtall) enn det rødtopp har, pga at rødtopp har en tjukkere veiv som er tyngre og lavere rødlinje. :)
err, siden jeg med sikkerhet kan fortelle at jeg har et litt lavere kompetansenivå:
Det nærmeste relevante jeg husker, var at motoren jeg satte inn hadde et myyyye tynnere og lettere drivhjul.

Men tidligere sa du at ledningsnettet var litt forskjellig. kanskje det er forklaringen på en kontakt som tilsynelatende ikke har noe der å gjøre? :lol:

uansett... det er definitivt verdt forsøket å swappe ledningsnettet da?
pluss - hva mer bør jeg swappe i slengen?
Poenget er i vert fall å bruke ledningsnett, sensorer (mange er like mellom motorrevisjonene) og ecu frå samme motor. I ditt tilfelle så ville eg brukt det som sto i bilen originalt, men ikkje skyt meg om eg tar feil.. :roll:
Nesten litt flaut å være så grønn da det gjelder min egen bil......menmen

på forhånd: Tusen hjertelig :D
Alle må begynne et sted, og alle har vert "grønnskollinger" på et eller anna tidspunkt. :wink:

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:28 okt 2009 14:38
av bose
Amund skrev:
bose skrev:hvem som er best av dem kommer ann på åssen mann ser på det
Blåtopp har en mer leken effekkurve(mere glad i turtall) enn det rødtopp har, pga at rødtopp har en tjukkere veiv som er tyngre og lavere rødlinje. :)
Jaha? så derfor har dei blåtopp motorene eg har prøvd har turtallsperre på 7600 mens rødtoppene eg har prøvd har sperre på 8250?
rart. jeg har faktisk motsatt erfaring, jeg har a/b testa blåtopp og rødtopp. men det er vel selfroklarende at en motor med tyngre veiv blir mindre turtallvillig?

Men nå er det faktisk forskjell på blå-topp motorene. Jeg har hatt aw11`r, og sperra på min forgie bil slo inn rett over 8, den jeg har nå sperrer rett før 8. begge har blåtopp motorer

Kan gammel/slitt RPM sensor eller gammel/slitt turteller-wire spille inn?
Mitt inntrykk er i hvertfall at blåtopp er en med turtallsglad motor enn det rødtopp er

Men back to topic igjen!:D

Tror Amund har nevnt det meste som burde gjøres, kan du envt sende et bilde av den pluggen som er "til overs" ?

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:29 okt 2009 14:27
av Mk1Nymoen
bose skrev: Tror Amund har nevnt det meste som burde gjøres, kan du envt sende et bilde av den pluggen som er "til overs" ?
Jess, skal ta meg en tur ut etterpå:)

Re: Hjelp! MR2 mk1

Legg innLagt inn:01 nov 2009 16:11
av Mk1Nymoen
Der! Endelig fått ræva i gir. :lol:
Den blå jævel'n der, har jeg ikke snøring på hvor skal:) Virker ikke som den rekker noe sted heller. Kan det være noe som er glemt/plassert feil?
PIC_0151.JPG
PIC_0151.JPG (159.23 kiB) Vist 659 ganger
PIC_0155.JPG
PIC_0155.JPG (112.63 kiB) Vist 659 ganger
PIC_0156.JPG
PIC_0156.JPG (122.87 kiB) Vist 659 ganger