TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motor gikk feil vei? GÃ¥r det an?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #341656  av lasse

Var ute og luftet gobilen litt i dag, da jeg av en eller annen merkelig grunn snurret i en rundkjøring :roll: i andre gir, bilen rullet da litt bakover før jeg fikk clutcha, motoren gikk veldig dårlig og fusket fælt på tomgang, ingen reaksjon når jeg ga gass, og når jeg hadde bilen i første gir og prøvde å smyge clutchen ut gikk bilen bakover :shock:

Konklusjonen min er da at motoren gikk feil vei? Er det mulig? Stoppa bilen fort som fy, og fikk ikke start på den igjen, fikk trillet bilen 30-40 meter (kunne ikke stå feil vei midt i en rundkjøring...) og prøvde å starte den igjen, da startet den og har gått helt fint siden. Synes det er helt sykt at den faktisk gikk andre veien, blir jo helt feil med innsprøyning og tenning, ikke skjønner jeg det ihvertfall...
 #341657  av hmsilset

på tide å legge meg når jeg leser sånt :D Tror ikke motoren gikk feil vei jeg da,men skal ikke si at det er umulig.Heller noe feil med girkassa.Om ikke så hadde det vært kult å satt den i 4 giret og rygga i 200kmt da :D
 #341710  av lasse

Tenkte girkasseras med en gang selv, men motorlampa lyste, den gikk såvidt rundt på tomgang, ingenting skjedde når jeg ga gass, så hadde nok neppe klart å rygge i 200...

Bilen går ihvertfall som ei kule nå, kjørte jo i hele går. Var bare helt sykt rart det som skjedde...
 #341713  av lasse

Nei, det høres jo helt fjernt ut, men det er på en måte den eneste logiske forklaringen jeg har på det...
Lignenede ting har jo skjedd før, men da har motoren bare stoppet.
 #341721  av Mr_Storbrua

Hadde en gammel camry som jeg har en mistanke om at noen ganger starta feil vei.. Ville ikke starte mens jeg kjinna, men når jeg slapp nøkkelen så starta motoren, men med noe fæle ulyder.. så røyk det ut av luftfilteret.. gikk heller ikke an å ruse motoren..
 #341751  av Fred

Har hatt et par eldre biler som dette har skjedd på når tenninga har vært helt på bærtur. Typisk stopper bilen, eller prøver å slå av tenninga ihvertfall, og motoren slår feil vei. Forgassermotorer dette skjedde på da. Coronan fortsatte innimellom å gå feil vei helt til jeg kvæla den. Litt spesiellt å slippe ut clutchen i første gir og bilen vil bakover. Men joa, er ikke ukjent det her.
Sikkert litt mer spesiellt på innsprut biler hvor man i utgangspunktet skulle tro at bensin tilførselen ble kutta når tenninga ble skrudd av da men..
 #341752  av Sølve

MRPETTER skrev:Men baklengs i 200 hadde vært ganske heftig da :D hehe
På den gamle Fiat Uno'en eg hadde, gjekk speedometeret feil vei i revers, så den gjekk faktisk i 180 baklengs :D
 #341837  av MRPETTER

Men en motor "kan jo ikke" gå feil vei?
Den vil jo uansett hvilken vei den går få kompresjon, så det må være girkassen som har snudd, ikke motoren:)
For når stemplene går opp og ned så er det jo ikke noe som heter feil vei egentlig?
 #341843  av pirkka

Motor kan gå feil hvis de er montert feil plugger da blir ettertenning og motor kan startte og gå feil vei.Husker "gamledager" spesiet hvis motor var trimmet da var veldig viktig og stoppe motor med gir samme tide skru av tenning for og ungå at motor starttet feil vei :D Kan tenkke hvis bilen snurrer høyt turtall fullgas og bli kvælt da er mye bensin i insug og plugger er varme er dette mulig at motor tenner feil vei.Girkasse kan de ikke vere :roll:
 #341844  av Mr_Storbrua

MRPETTER skrev:Men en motor "kan jo ikke" gå feil vei?
Den vil jo uansett hvilken vei den går få kompresjon, så det må være girkassen som har snudd, ikke motoren:)
For når stemplene går opp og ned så er det jo ikke noe som heter feil vei egentlig?
Det som menes med at motor går feil vei, er vel at veiva snur. Stempela kan jo ikke gjøre anna enn å gå opp og ned, men men om stempelet er på vei opp, å pluteslig blir tvingt ned igjen så snur veiva..

Eller så er jeg helt på jorde her.. Er ingen mekaniker..
 #341854  av ArildM

Girkasse kan jo ikke snu, men en motor kan snu.
Vet dette skjedde på en Zetor vi hadde en gang :mrgreen:

Neida, men det kan nok skje hvis et eller annet er feil i tenningen.

Veiva roterer jo 360 grader rundt, og denne kan jo rotere både "framlengs" og "baklengs", så hvis motor begynner å gå feil vei vil tenninga bli helt feil, den vil gå stygt, men samtidig vil den gå baklengs siden veiva nå roterer andre vei i forhold til hva den skal gjøre normalt.

Er ingen mekaniker jeg heller men det er i alle fall det eneste som gir mening hos meg. En girkasse kan aldri snu retning sånn helt uten videre, med mindre en tenker på revers.
 #341864  av lasse

Er nok garantert motoren som gikk feil vei, snurra jo og rulla bakover i 2 gir, så da ble den på en måte tvunget bakover, så den fortsatte nok bare der istedenfor å stoppe, er nok ikke helt sunt for motoren :roll:
Motoren stoppa med en gang jeg dro av tenninga...
 #341884  av pirkka

Totaktmotor gamle mobed er lett få gå feil vei bare justerer tenning lit sein og bakkestarter bakover :DMen moderne bilmotor kan ta skade hvis den går feil vei :?