TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • rÃ¥d ang polering

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #344559  av Giske
 
Castman: Dersom avfettingen tar plasten, er nok denne petroleumsbasert, var det som var problemet når jeg sprayet på min også, hehe. Men dersom du kjøper en som ikke er petroleumsbasert, skal ikke denne ødelegge plastikken :-)
 #344566  av Mr_Storbrua
 
Giske skrev:Jeg kjøpte chemical guys sin clay, er vel et par hunde gram og koster rundt 200,- tror jeg. Da tar jeg bare en bit av den, baker den litt i hendene og så er den klar til bruk. Så når du ser overflaten på den begynner å bli møkkete, kan du bake den på nytt. Hvor mange ganger du kan bruke hver "klatt" avhenger av hvor mye dritt som sitter i lakken din.

Når jeg sier polering, mener jeg da altså "rubbing". Voksing er voksing, det fjerner ikke riper. Når jeg polerer, kjører jeg over bilen med maskinen flere ganger, men ulike produkter. Først et grovt poleringsmiddel som også til vanlig blir kalt rubbing, den er ganske grov. Deretter bruker jeg en som er veldig finkornet for å fjerne evt riper rubbingen har laget, og for å få opp glansen. Til slutt hiver man på lakkforsegling og/eller voks :-)

bl.a. scandicshine har clay, og meguiars har også clay i sin produktserie. Meguiars får du kjøpt hos bilxtra :-)
Regner vel med du vet det, men grov rubbing skal du kun bruke om du må.. Den tar veldig mye, å er veldig fort å gå gjennom lakken med.
 #344570  av Giske
 
Mr_Storbrua skrev:
Giske skrev:Jeg kjøpte chemical guys sin clay, er vel et par hunde gram og koster rundt 200,- tror jeg. Da tar jeg bare en bit av den, baker den litt i hendene og så er den klar til bruk. Så når du ser overflaten på den begynner å bli møkkete, kan du bake den på nytt. Hvor mange ganger du kan bruke hver "klatt" avhenger av hvor mye dritt som sitter i lakken din.

Når jeg sier polering, mener jeg da altså "rubbing". Voksing er voksing, det fjerner ikke riper. Når jeg polerer, kjører jeg over bilen med maskinen flere ganger, men ulike produkter. Først et grovt poleringsmiddel som også til vanlig blir kalt rubbing, den er ganske grov. Deretter bruker jeg en som er veldig finkornet for å fjerne evt riper rubbingen har laget, og for å få opp glansen. Til slutt hiver man på lakkforsegling og/eller voks :-)

bl.a. scandicshine har clay, og meguiars har også clay i sin produktserie. Meguiars får du kjøpt hos bilxtra :-)
Regner vel med du vet det, men grov rubbing skal du kun bruke om du må.. Den tar veldig mye, å er veldig fort å gå gjennom lakken med.
Det er ikke den groveste som er å få tak i:-) jeg bruker selvfølgelig den kun etter behov! men den finere compounden, tar ikke vaskeriper på min bil.

En annen ting som jeg har glemt å nevne, er at man alltid bør prøve finest mulig compound først, dersom ripene ikke går med denne, kan man gå grovere og grovere. For de som bruker poleringsmaskin, hører det til forskjellige poleringsputer med ulikt cut, til de forskjellige produktene :-)
 #344571  av Mr_Storbrua
 
Giske skrev:
Mr_Storbrua skrev:
Giske skrev:Jeg kjøpte chemical guys sin clay, er vel et par hunde gram og koster rundt 200,- tror jeg. Da tar jeg bare en bit av den, baker den litt i hendene og så er den klar til bruk. Så når du ser overflaten på den begynner å bli møkkete, kan du bake den på nytt. Hvor mange ganger du kan bruke hver "klatt" avhenger av hvor mye dritt som sitter i lakken din.

Når jeg sier polering, mener jeg da altså "rubbing". Voksing er voksing, det fjerner ikke riper. Når jeg polerer, kjører jeg over bilen med maskinen flere ganger, men ulike produkter. Først et grovt poleringsmiddel som også til vanlig blir kalt rubbing, den er ganske grov. Deretter bruker jeg en som er veldig finkornet for å fjerne evt riper rubbingen har laget, og for å få opp glansen. Til slutt hiver man på lakkforsegling og/eller voks :-)

bl.a. scandicshine har clay, og meguiars har også clay i sin produktserie. Meguiars får du kjøpt hos bilxtra :-)
Regner vel med du vet det, men grov rubbing skal du kun bruke om du må.. Den tar veldig mye, å er veldig fort å gå gjennom lakken med.
Det er ikke den groveste som er å få tak i:-) jeg bruker selvfølgelig den kun etter behov! men den finere compounden, tar ikke vaskeriper på min bil.

En annen ting som jeg har glemt å nevne, er at man alltid bør prøve finest mulig compound først, dersom ripene ikke går med denne, kan man gå grovere og grovere. For de som bruker poleringsmaskin, hører det til forskjellige poleringsputer med ulikt cut, til de forskjellige produktene :-)
Da er jeg helt enig med deg :)
 #345501  av stianøverland
 
til rubbing er det en hard pute og til polish er det en myk pute.

på jobben bruker vi
farecla G3 rubbing
Bilde
KENT nanotech polish (hvis denne blir brukt riktig, kan du knuse bunnen av en flaske, sette den på panseret og den sklir bare av uten det blir en ripe)
Bilde




men privat er jeg mye mer glad i 3m produktene

gul rubbing: 3M Perfect-it III Extra Fine Compound
Bilde
blå polish: 3M Perfect-it III Ultrafina SE
Bilde

ett produkt som er veldig kjekt å bruke etter rubbinga(for å se om alle ripene er vekk) er Kent All Purpose Cleaner Foam, et citrusbasert vaskeskum, det tar ALT av rester etc :)
Bilde
 #346235  av loft
 
lest litt her og står mye om midler osv osv..
Til sommern skal jeg selge min toyota celica 1.8 , 97mod.. som ca ca har gått 200 000km (til sommern)
Lakken er ikke perfekt og kan se for meg en SKIKKELIG polering hadde gjort det bra. Toyota polerte og vaska hele bila mi en gang da de skifta frontfanger og hjulskjerm, og de ble virkelig bra.

Hva anbefaler dere hvis jeg ska fjerne småriper og virkelig få denne til å skinne godt? (btw den er svart) Priser og utstyr..
 #346243  av Giske
 
For å få bilen blankest mulig, er jo det beste å bruke poleringsmaskin, men det er kanskje litt overkill hvis det ikke er noe du har tenkt å gjøre så ofte, da det koster litt.
Men hvis du har tenkt å ta hele bilen på "tradisjonelt vis" vil jeg anbefale den nye scratch x til meguiars, den er helt genial på småriper og kan fint brukes for hånd! jeg la ut en tråd her for noen mnd siden, prøvde den i dørhåndtakene på bilen min, og det ble en klar forbedring!
Scratch x koster rundt 200,- mener jeg å huske..
Dette produktet kan brukes over hele bilen for å få bort vaskeriper o.l, men du må regne med endel timer, samt en gåen skulder dagen derpå, hehe.
 #346407  av JePe
 
Giske skrev:For å få bilen blankest mulig, er jo det beste å bruke poleringsmaskin, men det er kanskje litt overkill hvis det ikke er noe du har tenkt å gjøre så ofte, da det koster litt.
Men hvis du har tenkt å ta hele bilen på "tradisjonelt vis" vil jeg anbefale den nye scratch x til meguiars, den er helt genial på småriper og kan fint brukes for hånd! jeg la ut en tråd her for noen mnd siden, prøvde den i dørhåndtakene på bilen min, og det ble en klar forbedring!
Scratch x koster rundt 200,- mener jeg å huske..
Dette produktet kan brukes over hele bilen for å få bort vaskeriper o.l, men du må regne med endel timer, samt en gåen skulder dagen derpå, hehe.
Sier meg enig med den, tenkte jeg skulle teste Scratch X fra Meguiars jeg også og ble imponert over resultatet, anbefales!