TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • rÃ¥d ang polering

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #341690  av celicagt4205nord
 
Har polert min svarte 2007 avensis nå nylig med en ganske hard polering fra turtlewax,synes nå att bilen er ganske tørr å matt i lakken,også vanskelig å få bort alle produktrestene i lister å lignende...er det noen som har noen tips til hva denne bilen trenger,å er det noen som har prøvd swisswax på bilen?er det helt suverent eller?
 #341693  av jacquelin
 
Man må alltid bruke finere og finere produkter, de grove produktene tar de grove ripene, så trenger man andre produkter for å fjerne ripene det første produktet lager. :) Final Touch fra Meguiar's kan brukes til å fjerne produktrester. Men det er mange bedre produkter som er lettere å fjerne, Meguiar's har mange. :) Har ikke brukt Turtle Wax, men det regnes vel ikke for å være så veldig bra. :P Og SwissWax har vel de dyreste tingene, så skal gjerne litt til før det er nødvendig. :)
 #341701  av celicagt4205nord
 
jacquelin skrev:Man må alltid bruke finere og finere produkter, de grove produktene tar de grove ripene, så trenger man andre produkter for å fjerne ripene det første produktet lager. :) Final Touch fra Meguiar's kan brukes til å fjerne produktrester. Men det er mange bedre produkter som er lettere å fjerne, Meguiar's har mange. :) Har ikke brukt Turtle Wax, men det regnes vel ikke for å være så veldig bra. :P Og SwissWax har vel de dyreste tingene, så skal gjerne litt til før det er nødvendig. :)
sitter å leser litt innepå detailers club,samt att jeg er inne på swisswax å ser litt,må si jeg klarer ikke å ta innover meg hva jeg trenger der,det er jo så sinnsykt mye produkter...åsså er jeg jo amatør innen bilpleie,tenkte bare att siden jeg nå har en "dyr"bil har jeg veldig lysst å ta godt vare på den å gi den den pleie den trenger både inni og utvendig,ser for meg en ren å blank bil,å med blank mener jeg blankere enn din fleste andre biler,tenker att til våren skal jeg ha handla inn en del bilpleie sånn att bilen skal se litt ekstra ut..men som sagt,jeg føler meg litt mindre lur nå som jeg ser inne på alle sidene som omhandler bilpleie,bruker du ett produkt må du bruke det andre produktet først,å det produktet etter..mange ord å uttrykk "wetlook"??.ja ja..kanskj jeg er blitt litt klokere til våren..handler nok litt etter litt :D
 #341702  av hmsilset
 
Å lese har mange blitt smarte av :) Det gjelder å bruke de tipsa du synes virker logisk og lære av å prøve og feile selv.Jeg har lyst å begynne med bilpleie i tillegg til jobben, men gidder jo ikke lese :D
 #341705  av celicagt4205nord
 
hmsilset skrev:Å lese har mange blitt smarte av :) Det gjelder å bruke de tipsa du synes virker logisk og lære av å prøve og feile selv.Jeg har lyst å begynne med bilpleie i tillegg til jobben, men gidder jo ikke lese :D
samme her,har mest lysst å kjøpe en masse dritt,om jeg trenger det eller ikke,kanskje for det ser stilig ut,eller for det koster en del,er vertfall veldig lett påvirkelig angående sånne ting :D .har bare lysst å ha masse bilpleieprodukter sånn att når jeg føler for det kan jeg gå ut å holde på å slå ihjel noen timer :D
 #341706  av hmsilset
 
celicagt4205nord skrev:
hmsilset skrev:Å lese har mange blitt smarte av :) Det gjelder å bruke de tipsa du synes virker logisk og lære av å prøve og feile selv.Jeg har lyst å begynne med bilpleie i tillegg til jobben, men gidder jo ikke lese :D
samme her,har mest lysst å kjøpe en masse dritt,om jeg trenger det eller ikke,kanskje for det ser stilig ut,eller for det koster en del,er vertfall veldig lett påvirkelig angående sånne ting :D .har bare lysst å ha masse bilpleieprodukter sånn att når jeg føler for det kan jeg gå ut å holde på å slå ihjel noen timer :D
Har huset fult av utstyr og produkter jeg :D Leste litt på detailers club nå.Det var skikkelig homo lesning med foamgun og greier.Jeg skal ikke polere biler i millionklassen, så synes alt sånt er teit.Masse arbeid vil gi bra resultat.jeg har polert biler 3 ganger før jeg har vært fornøyd noen ganger.
Vedlegg
1CAOK5SG1.jpg
1CAOK5SG1.jpg (53.42 kiB) Vist 4883 ganger
2.jpg
2.jpg (53.73 kiB) Vist 4883 ganger
 #341707  av celicagt4205nord
 
joda,mange av de karene går skikkelig til verks når det gjelder bilpleie,tenker ikke gå så hardt til verks,bilen skal jo tross alt brukes også,det tror jeg ikke jeg hadde fått meg til å gjøre visst jeg skulle brukt flere dager på å få polert å forsegla en bil slik som dem..men greit å ha litt "basic" innen bilpleie.
 #342317  av Giske
 
For å gi deg en liten innføring, kan jeg jo gi deg en liste over produkter jeg bruker da!
Dette er produkter som er mye brukt av bl.a gutta på detailersclub, så de er av god kvalitet.

Det første jeg gjør er jo å vaske bilen (nei, foamgun/lance o.l er ikke en nødvendighet, men det gjør at såpeskummet holder seg på bilen lenger, fjerner mer dritt, og gjør det resterende arbeidet mer skånsomt for lakken). Når jeg vasker bilen, pleier jeg bare å spyle bilen, spraye på avfetting, sause inn med såpe (med vaskehanske -ikke- svamp). Spyler av igjen, tørker bilen, og går deretter videre til neste skritt:

Clay: En liten klump med leire som blir brukt sammen med noe som kan minne om en slags såpeblanding, ofte calt claylube. Denne clayen fjerner asfaltrester, piggdekkstøv og andre godsaker som avfetting og vask ikke fjerner. Her ser du et bilde av hvor mye dritt som ikke gikk bort i vask:
Bilde

Deretter kan man gå over til poleringen. Hvilke produkter du trenger, avhenger litt av om du skal bruke poleringsmaskin eller om du polerer for hånd..

Selv bruker jeg maskin, og har produkter fra scholl, bruker to typer polish. En grov (blir som rubbing) og går deretter over med en veldig finkornet høyglanspolish. Disse produktene kan brukes for hånd, men man får gjerne det beste resultatet med maskin.

Som en avslutning bruker jeg lakkforsegling, og et par lag med voks fra swissvax.

Voila, en lang prosess, men resultatet er definitivt verdt det!

Jeg hadde et lite uhell med noe sterk avfetting, og fikk en bil som så slik ut:
Bilde

dette fikset jeg med polering for hånd :-D

Bilde
 #344258  av Ã¸.f
 
Bare vær forsiktig med clay, den kan ripe noe :? .
Jeg bruker produkter fra autoglym, lett å jobbe med og lett å få tak i til en ok pris :D
 #344263  av hmsilset
 
ø.f skrev:Bare vær forsiktig med clay, den kan ripe noe :? .
Jeg bruker produkter fra autoglym, lett å jobbe med og lett å få tak i til en ok pris :D
Er viktig å bruke clay når det er e god del plussgrader i lufta og kun om bilen er så og så helt ren for sand og dritt.

Hehe, er litt morro å lese mitt forrige innlegg i denne tråden.Bestiller produkter for 13000kr i romjula :D

Antall varer: 59
Vekt: 25.86 kg
Total sum: 13985,-


Produkter merket med *** er ikke på lager.
Varer som ikke er på lager blir ettersendt når de kommer inn.
Ant. Navn Pris Totalt



SONUS SFX-3 Final Finish and Wax Pad (Blue)
115,- 115,-



Scholl wool pad medium 145 mm
140,- 140,-



Scholl polishing pad orange large 170 mm
155,- 155,-



Scholl finishing gray large 170mm
155,- 155,-



Chemical guys wheel guard
225,- 225,-

***

3M Masking Tape 233+ 18 mm x 55 m (3/4 inch thick)***
65,- 650,-



Riccardo Clay
200,- 600,-



18L bøtte combo, med gritguard, såpe og washmitt
400,- 400,-



Chemical guys Grime reaper 1 gallon
425,- 425,-

***

Chemical guys Microfiber revjunator***
155,- 155,-



Softest applicator 3 pack
105,- 105,-



Swissvax Shield Sett
1299,- 1299,-



Swissvax Waschpudel
149,- 149,-



Premium chenille microfiber wash mitt
115,- 230,-



Scholl S40 1 kg
425,- 425,-



Streak free glass towel
60,- 60,-



PRO-DETAILER+SPRAY White Carnauba Quick Detailer UV Protectant
155,- 155,-



CHEMICAL GUYS SHIRT "CAR CARE MANIACS" ( LARGE SIZE)
150,- 150,-



Scandic Shine CHEAPO
40,- 200,-

***

Duragloss Car Wash Concentrate #901***
120,- 120,-



Bilberry safe wheel cleaner 5L
395,- 395,-



Poly Foam Wax Applicator
60,- 60,-



Chemical guys pro applicator 2 pack
149,- 149,-

***

Optimum Tire Shine***
160,- 160,-



Duragloss CCP (Clear Coat Polish)
220,- 220,-



Orange plush microfiber
70,- 70,-

***

Optimum Car wash***
160,- 160,-

***

Chemical guys MIRACLE DRYER ABSORBER 25" x36" ELITE DELUXE***
160,- 320,-

***

Chemical Guys Pete's 53'- Black Pearl Signature Paste Wax***
290,- 290,-



MONSTER MICROFIBER EXTREME THICKNESS Microfiber Towel W/Black
120,- 120,-



ELITE DELUXE SUPER PREMIUM MICROBIFER
80,- 80,-



Flex 3403 VRG polermaskin liten 1300w 1100-3700 o/min
3990,- 3990,-



Scholl Concepts sprayflasker 1L
100,- 300,-



Chemical guys EXPRESS INSTA SPEED WAX GOLD 16oz
199,- 199,-



NanoLotus® Bilglass Forsegling Profesjonell Sett
349,- 349,-

***

Scholl S17 nano compound medium 1kg***
425,- 425,-



Scholl gul cutting pad
120,- 240,-



Scholl bakplate til 5"-6.5" pads
225,- 225,-

***

Chemical Guys Jetseal 109***
320,- 320,-
 #344284  av Ã¸.f
 
Clay kan og vil ripe både når det er kaldt og varmt og uansett hvilket glidemiddel du bruker :)
Den vil også ripe om du har helt ren bil og kun fjerner nuppene.
 #344522  av Giske
 
ø.f skrev:Clay kan og vil ripe både når det er kaldt og varmt og uansett hvilket glidemiddel du bruker :)
Den vil også ripe om du har helt ren bil og kun fjerner nuppene.
Det er riktig, men disse går bort under poleringen :-)
Om man ikke clayer, kan man risikere at man drar nuppene rundt omkring når man polerer, og det blir heller ikke så bra.

Dersom man har en litt sterk avfetting, kan man kjøre et par runder med den, så forsvinner det meste :-)

hmsilset: Så ut som en bra handleliste det der:-D husker jeg svei av noen tusen på min første bestilling jeg også :-p
 #344554  av castman
 
Giske skrev:
ø.f skrev:Clay kan og vil ripe både når det er kaldt og varmt og uansett hvilket glidemiddel du bruker :)
Den vil også ripe om du har helt ren bil og kun fjerner nuppene.
Det er riktig, men disse går bort under poleringen :-)
Om man ikke clayer, kan man risikere at man drar nuppene rundt omkring når man polerer, og det blir heller ikke så bra.

Dersom man har en litt sterk avfetting, kan man kjøre et par runder med den, så forsvinner det meste :-)

hmsilset: Så ut som en bra handleliste det der:-D husker jeg svei av noen tusen på min første bestilling jeg også :-p
Må man ha ny clay sak for hver gang man renser bilen? Og hvor kjøper man dette? har brukt en helvetes sterk avfetting og den tar også alt sammen, men den er dessverre grisedyr og tar fargen på all plastikk den skulle komme borti..!
 #344555  av Mr_Storbrua
 
castman skrev: Må man ha ny clay sak for hver gang man renser bilen? Og hvor kjøper man dette? har brukt en helvetes sterk avfetting og den tar også alt sammen, men den er dessverre grisedyr og tar fargen på all plastikk den skulle komme borti..!

trenger ikke ny clay hver gang. 3M sin clay er hvertfall ganske dyr, men jeg har faktisk brukt den i noen år. men trenger en lett rubbing etterpå.. eller maskin polish. Det jeg kaller for en polering. Tror det er litt forskjellig hva folk mener er en polering, noen regner polering som kun voksing, det gjør ikke jeg.Clay (om det er lenge siden siste voksing) så en lett polering (rubbing) så voks :)
 #344558  av Giske
 
Jeg kjøpte chemical guys sin clay, er vel et par hunde gram og koster rundt 200,- tror jeg. Da tar jeg bare en bit av den, baker den litt i hendene og så er den klar til bruk. Så når du ser overflaten på den begynner å bli møkkete, kan du bake den på nytt. Hvor mange ganger du kan bruke hver "klatt" avhenger av hvor mye dritt som sitter i lakken din.

Når jeg sier polering, mener jeg da altså "rubbing". Voksing er voksing, det fjerner ikke riper. Når jeg polerer, kjører jeg over bilen med maskinen flere ganger, men ulike produkter. Først et grovt poleringsmiddel som også til vanlig blir kalt rubbing, den er ganske grov. Deretter bruker jeg en som er veldig finkornet for å fjerne evt riper rubbingen har laget, og for å få opp glansen. Til slutt hiver man på lakkforsegling og/eller voks :-)

bl.a. scandicshine har clay, og meguiars har også clay i sin produktserie. Meguiars får du kjøpt hos bilxtra :-)