TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 1997 Corolla 1,3L (4E-FE) med høyt oljeforbruk - Ã¥rsaker?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #341740  av ungua
 
Hei, vi har en finfin Corolla fra 1997 som bruker opp mot en liter olje på 1000km. Bilen bruker i tillegg kjølevæske, men det er usikkert hvor mye. Vi har levert bilen til Toyotaverkstedet hos Jæger i Bergen, og mot en tusenlapp fikk vi beskjed om at de ikke finner noe lekkasje, at vi skal kjøre 3000km, holde øye med væskeforbruket og så komme inn igjen. Bilen har hatt drømmeeiere med slektninger hos Toyota Hønefoss, med hyppig service, understellsbehandling osv., og har aldri opplevd å bli brukt på en måte som skulle tilsi at toppakningen er svidd eller noe i den duren. Motoren går heller ikke varm ifølge den fungerende temperaturmåleren. Corollaen har kun gått 123000km med en 4E-FE-motor, og jeg skjønner ikke hva som skjer her. Bilen brukes forholdsvis lite, og i all hovedsak til langkjøring, litt mer bykjøring for inntil halvannet år siden. Nå har jeg fått anbefalt dette forumet og håper at noen her kan bidra med tips om hva som kan ha gått galt. :)
 #341756  av TR-Toyota
 
Bruker bilen olje OG frostvæske sitter du igjen med et par trolige årsaker:

1: motoren er slitt og bruker olje, samt at du har en frostvæske lekkasje en plass (ved skjøter/pakninger/o-ringer, vannpumpe etc...)

2: Toppakning er defekt og bilen vil/kan bruke både olje og frostvæske, og som oftes (avhengig ov hvor ille det er) vil også begynne å ryke mer fra eksos - frostvæske vil lage hvitaktig røyk, mens høyt oljeforbruk vil ofte kunne sees som blåskjær i røyk (fra eksos)

det er forholdsvis enkelt å sjekke om toppakning er gåen (ofte vil det være rester av olje i frostvæske ekspansjonstank f.eks) med tilgang til avgass apparat kan dette også brukes til å rimelig enkelt sjekke om toppakning er gåen..


4efe motoren er ikke altfor kjent for å bruke særlig olje, men den kan helt klart skje det også.. det at du skal kjøre 3000km er en slik olje forbuksskjema de bruker ved garanti/reklamasjon og er for å finne ut hvor mye bilen faktisk bruker av olje på en viss kjørelengde, for å finne ut om det er godkjent eller underkjent om man kan kalle det det...

slik du forklarer er toppakning en trolig årsak dersom du ikke har lekkasjer av frostvæske fra andre steder som forklart over...
 #342361  av ungua
 
Takk for et godt svar! Ifølge Toyotaverkstedet er det ingen lekkasjer av frostvæske, men en titt i motorrommet avslører at det er utrolig vanskelig å se ned i kjølevæskebeholderen. Det er en lang hals, som går rundt noe annet, slik at man ikke får sett væsken egentlig. Synlig forbruk har det ikke vært siden verkstedbesøket, men bilen har nesten ikke vært i bruk heller. Røyk har vi heller ikke observert.
Flott at du kan gi tilbakemelding angående motorserien også! :) Men jeg regner med at en 12 år gammel bil uansett ikke kvalifiserer for noe garantisak? Det er veldig synd fordi bilen, som sagt, er i så utrolig god stand ellers. Men den reparasjonen på 15000+ kr for toppakning, eventuelt 20000kr med planering og kontrollmåling, står ikke i forhold til bilens verdi.
 #342364  av TR-Toyota
 
Hvis det har vært byttet frostvæske eller deler i frostvæske systemet, slik at det kan ha kommet luft i systemet, evt at ikke man har fått ut all luft når man fylte frostvæske igjen, så kan dette gjøre at frostvæsken synker, og at man derfor må etterfylle - som igjen kan virke som den bruker frostvæske - noe den da ikke gjør.

Da vil riktignok frostvæsken ikke synke for alltid, og da vil man slippeå etterfylle etter en stund ... Hvordan er det med varme i bilen: blir bilen riktig driftsvarm, og funker varmeapparat slik det skal?

Tanken på disse er litt knotete, men med å ta av lokket og lyse nedi med lommelys , ¨så er det rimelig greit å se nivå, ettersom du da får "lyst" opp væsken, og gjør den bedre synlig gjennom ekspansjonstanken.

Noe garanti er det nok absolutt ikke, nei.

Avhengig av hvordan toppakning kan være blåst KANdet komme følgende:

- olje i frostvæske-
-forbruk av frostvæske
-forbruk av olje
-unormal røky av eksos (hvor mye avhenger da av hvor mye defekt det er..)

Klarte ikke verksted å finne ut om toppakningen var defekt?

EDIT: nå er jo toppakning relativ enkeltå bytte på disse motorene, ikke tar det kjempe lang tid heller, og sjelden at toppen har blitt skjev er det også, kanskje (hvis den er gåen) noen kan bytte den for en rimeligere peng for deg?
 #342507  av ungua
 
Takk for enda et raskt og kompetent svar! Føler jeg får mer ut av dine bidrag enn den tusenlappen Toyota-verkstedet sugde til seg ... Beskjeden vi fikk var begrenset til at de ikke fant noe konkret lekkasje og derfor regner med "indre forbruk", og at vi skulle komme tilbake etter 3000km kjøring. I en litt lengre samtale kom det frem at hvis toppakningen er gåen så må vi regne med 15-20000kr uansett, og verkstedmannen som ringte var fort enig i at dette er en investering som ikke lønner seg i en slik bil lenger. Husker det fra langt tilbake at en gammel Volvo jeg hadde (30 år & 340000km, vel å merke) skulle koste meg 6000kr for den samme jobben, men der var det i hvert fall ikke noe vits i å gi et slikt oppdrag. :roll: Er generelt lite fornøyd med verkstedbesøket der, skulle også få bilen tilbake etter en time, som ble til fire timer. Men det skal gå an å finne noen andre som kan gjøre den jobben, ja. :)
Varmeapparatet i bilen fungerer helt utmerket, motorens temperaturmåler går fra "C" til driftstemperatur i midten av skalaen i rimelig tid, og forblir der. Motoren går ikke synlig varm.
 #342518  av 1JZFreak
 
Toppakning er ikke dyrt, er bare jobben som koster her.
Finner nokk noen som kan gjøre dette for laangt under halv pris!

Hvor bor du da? Må da være en liten hobby mekaniker i nærheten.
Naboen min fikser altslags biler hele tiden. Kan tenke meg han kunne gjort dette vesentlig rimeligere!

Skrudd noe selv? Jeg hadde en Nissan 200sx, skiftet toppakning selv, er ikke så vanskelig. Alt er merket opp med register reima, så er ikke problem så lenge du får satt den på rett plass igjen =) mener den pakninga kosta mellom 700 - 1300 kr en plass?
 #342617  av junkern
 
hmmm. dette var et kjent problem.
olje forbruk kan jeg med 6års erfaring som mekaniker på toyota tørre å si at dette skyldes nok cox på ventiler,slitte ventiltettninger og spempelringer som sitter fast.
kjølevæsken er også et kjent problem med noen av dem da den har lett for å "gjemme" seg i motor og derfor mange ganger ikke blitt lutet ordentlig på service. prøv å tøm den for kjølevæske og luft skikkelig.
hvis du ikke har gjort dette før vil det si: lag en trakt som passer i radiator hullet(påfyllingen) og fyll på med kjølevæske til traketen er sirka halvfull,trykk litt på kjøleslanger for å sikre at væsken kommer inn i alle slanger, start opp bilen med trakten stående i radiatoren,sånn at luften kommer ut og kjør bilen på ca 3000rpm helt til vifta slår inn, pass på å etterfylle trakten hvis den går tom. det er også greit å ha varmeapparatet på 1 på full varme.

deretter fyller du opp reservoaret til den er på merket sitt for full og bruk en tusj eller noe å merke av tanken på der kjølevæske nivået er. kjør så bilen en god tur og se om det har forsvunnet noe.
hvis det har gjort det er man tilbake på det andre her ahr nevnt, dvs toppakning ol. siden toyota ikke hadde funnet noen lekkasjer fra vannpumpe ol.

håper dette var til hjelp.
btw hvis du skal ha av toppen ved pakningsbytte, bytt for all del ventil tettninger og stempelringer også, så slipper du å gjøre jobben 2 ganger.
 #342626  av TR-Toyota
 
alt i alt veldig fornuftig innlegg, MEN kan vel neppe sies å være vanlig med oljeforbruk på 4E-FE motorene, hvertfal ikke de årene jeg har jobbet i Toyota..

Synes også det er "rart" at en makaniker med tilgang til avgass apparat ikke klarer å gjøre mer for å finne ut om topp pakning er defekt, enn å sjekke for utvendig lekkasje, samt å sette opp et oljeforbruks skjema?

mulig det bare er meg men...
 #342791  av junkern
 
vi har i allefall hatt mange 4e-fe motorer sammen med 4a-fe motorer med høyt oljeforbruk pga cox og stempelringer som sitter fast.
er helt enig med det med avgass problem,dette burde absolutt vært tatt da avgass sier nesten alt om dette probleme fks. høyt co2 og eller høy o2 avgass eller h2o. anbefaller å stikke innom et verksted til og forhøre meg ang dette,og spørre hvorfor dette ikke ble gjort. hadde skjønt hvis det var en nyere motor/bil med kontrollskjema og 3000km kjøring da dette er det vi må vise frem til toyota norge for å få godkjent rep på garanti. andre bilen utenfor garanti tar vi en mere utfyllende kontroll med bla. avgass,kontoll av væsker og kontroll av sot ol.
 #438115  av bjovas
 
Lurte litt på om jeg skulle starte en ny tråd, men siden jeg også har et oljespørsmål om en Corolla 97 1,3L tenkte jeg at det kanskje var relevant å fortsette her. :)

Corollaen min har vært eksemplarisk siden jeg kjøpte den i 2005, men nå har jeg omsider fått en oljelekkasje. (Har i det siste merket en tikkelyd, mulig sammenheng her?)

Skal kjøre bilen til svigers i helga for fiksing, men må jo da selvsagt toppe opp med olje før jeg kjører av sted. Men idiotspørsmålet er da: Må jeg fylle på eksakt samme type olje som er fra før, eller er det ikke så nøye om det blir blanding?
 #438116  av Roye
 
bjovas skrev:Lurte litt på om jeg skulle starte en ny tråd, men siden jeg også har et oljespørsmål om en Corolla 97 1,3L tenkte jeg at det kanskje var relevant å fortsette her. :)

Corollaen min har vært eksemplarisk siden jeg kjøpte den i 2005, men nå har jeg omsider fått en oljelekkasje. (Har i det siste merket en tikkelyd, mulig sammenheng her?)

Skal kjøre bilen til svigers i helga for fiksing, men må jo da selvsagt toppe opp med olje før jeg kjører av sted. Men idiotspørsmålet er da: Må jeg fylle på eksakt samme type olje som er fra før, eller er det ikke så nøye om det blir blanding?
Ikke farlig å fylle på annen olje, det viktigste er at oljen har mer eller mindre lik viskositet som den som er i (selv om jeg aldri har opplevd noe problem med å blande utover dette heller). Helsyntetisk 5-40w eller delsyntetisk 10-40w passer greit på 90-talls motorer som har gått litt (100000+). Har du funnet ut hvor lekkasjen er hen? Hvis den er utenfor motor kan det være greit å få det fikset, litt kjipt å måtte fylle ofte for at det blir liggende utenpå motor osv. Er det inni er det bare å kjøre helt til EU'n sier at avgassene blir utenfor verdiene.