Du kan få mye effekt ut av kam og chip, men motoren har ikke spesielt godt av det. Så anbefalt effektøkning er noe helt annet en teoretisk mulig effektøkning.
Husk på at ventilene skal ha nok kjøling, og at motoren også skal gå bra og reint på turtall under 4000rpm, for det er faktisk der du kjører mestedelen av tiden så lenge du kjører på vei.
Skal du ikke gjøre noe mer med motoren enn en Chip, effektanlegg og luftfilter, bør du ikke gå for noen ekstrem kam heller. Personlig ville jeg nok ikke overskredet rundt 20hk ekstra som kammen henter ut. Mest fordi du ikke vil få noen god motor på lave turtall. Den vil få tilført for mye blanding pga for lang åpningstid, med mindre du har en egen chip som er programmert etter kammens styring og ventilåpningens lengde.
Hvis du ikke har så stor peiling på dette selv, ville jeg nok heller tatt kontakt med et trimfirma. De kan sansynligvis hjelpe deg med det du lurer på.
Legg merke til en liten ting angående trim. Du får nok ikke så mye ekstra morro som du håper. 20 hk er ikke spesielt mye egentlig. Til sammenlikning har 2.gen og 3.gen 3s-ge motorene ca 20 hk i effekt forskjell. Men bilenes ytelse er så og si identiske med de to forskjellige motorene.
Hvis du virkelig vil ha effektøkning må vel et Bolton turbokit være en bedre løsning?
En anne løsning er å strippe bilen for vekt. Isolering, interiør, reservehjul osv. Tipper du kan få vekk nærmere 100kg, men selvfølgelig på bekostning av komfort.
Men med tanke på priser på trim, er det ikke like greit å bare hive i en ferdig turbomotor med en gang?
