Side 1 av 1

Kam?

Legg innLagt inn:20 nov 2009 04:15
av thomasb
Hei.

jeg lurer på om jeg skal bytte kam på bilen. jeg har en 2,0 gti motor i min mr2 og lurer på om jeg vil merke mye forskjell ved å bytte kammene?

Hvor finner man trim kam til mr2? og hva merke bør man ha?

Re: Kam?

Legg innLagt inn:20 nov 2009 20:00
av inzane2012
vist du skal bytte kammer så kan du kanskje til og med få mer utav bilen med en chip :)
orginalt er ECU'en ganske bra programert, så du får ikke noe særlig effekt av å chippe den før du begynner å endre på ting som kammer og A/F ratioen :)
så skal du først bytte kammer, så ta det helt ut og kost på deg skikkelig eksos og luft filter :)

Re: Kam?

Legg innLagt inn:20 nov 2009 23:34
av thomasb
Jeg ser på denne siden at de har litt forskjellig..

http://www.horsepowerfreaks.com/perform ... ngine/Cams

har sett litt på den hks kammen Men hva mm og sånn skal man ha?

Re: Kam?

Legg innLagt inn:21 nov 2009 14:16
av thomasb
I dag har jeg surfet litt rundt på nettet og finner bare hks kammer til 3s-gte og jeg har 3s-ge så lurer på om noen vet om en nettside som selger hks kam stag til min mr2?

Re: Kam?

Legg innLagt inn:23 nov 2009 12:12
av Master
hks kammene til 3s-gte er de samme som er til 3s-ge. (egentlig er dem til 3s-ge, men passer i turbo også) :D

Så lenge du kjøper til rett generasjon (2.gen eller 3. gen) så er det samme!

Re: Kam?

Legg innLagt inn:23 nov 2009 17:46
av thomasb
Ok.

er vel ingen som vet hvor mye efekt man kan få ut av kam og chip?

Re: Kam?

Legg innLagt inn:24 nov 2009 00:16
av magnesmurf
Du kan få mye effekt ut av kam og chip, men motoren har ikke spesielt godt av det. Så anbefalt effektøkning er noe helt annet en teoretisk mulig effektøkning.

Husk på at ventilene skal ha nok kjøling, og at motoren også skal gå bra og reint på turtall under 4000rpm, for det er faktisk der du kjører mestedelen av tiden så lenge du kjører på vei.

Skal du ikke gjøre noe mer med motoren enn en Chip, effektanlegg og luftfilter, bør du ikke gå for noen ekstrem kam heller. Personlig ville jeg nok ikke overskredet rundt 20hk ekstra som kammen henter ut. Mest fordi du ikke vil få noen god motor på lave turtall. Den vil få tilført for mye blanding pga for lang åpningstid, med mindre du har en egen chip som er programmert etter kammens styring og ventilåpningens lengde.
Hvis du ikke har så stor peiling på dette selv, ville jeg nok heller tatt kontakt med et trimfirma. De kan sansynligvis hjelpe deg med det du lurer på.

Legg merke til en liten ting angående trim. Du får nok ikke så mye ekstra morro som du håper. 20 hk er ikke spesielt mye egentlig. Til sammenlikning har 2.gen og 3.gen 3s-ge motorene ca 20 hk i effekt forskjell. Men bilenes ytelse er så og si identiske med de to forskjellige motorene.

Hvis du virkelig vil ha effektøkning må vel et Bolton turbokit være en bedre løsning?
En anne løsning er å strippe bilen for vekt. Isolering, interiør, reservehjul osv. Tipper du kan få vekk nærmere 100kg, men selvfølgelig på bekostning av komfort.

Men med tanke på priser på trim, er det ikke like greit å bare hive i en ferdig turbomotor med en gang? :wink:

Re: Kam?

Legg innLagt inn:24 nov 2009 17:30
av thomasb
Jo du har vel rett i det. kanskje jeg bare skal bytte til turbomotor.

ekle ofte det beste:P

Re: Kam?

Legg innLagt inn:24 nov 2009 17:32
av mr2storbrua
thomasb skrev: ekle ofte det beste:P
Den var ny :wink:

Re: Kam?

Legg innLagt inn:24 nov 2009 20:21
av inzane2012
di få bolt-on turbo kitta for 3s-ge har vert mye dyrere enn prisen for ett rear-cut fra en orginal turbo motor...
pluss at jeg vil tro det er umulig å få det godkjent vist du bygger om 3s-ge motoren med turbo, mens vist du får tak i ett rear-cut så du i det minste en liiiiiiiiiiiiiten sjangse på å få det godkjent vist du klarer å sope sammen all dokumentasjonen og har en god og hyggelig dialog med BT ;)