Side 1 av 5

Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:24 nov 2009 01:43
av trd2000gt
Er kun noen får tusenlapper igjen til jeg kan begynne ombyggingen av mr2'en min til en widebody, men vil gjerne vite på forhånd om det er noe problem
å få den igjennom teknisk godkjenning og hva som eventuelt må til for å få den på skilt. Hvis ikke blir det bare enormt mye verdifull tid og penger som går tapt.

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:24 nov 2009 03:52
av magnesmurf
Stylingkit får du vel godkjent på vanlige TÜV papirer som bør medfølge stylingkittet?

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:24 nov 2009 04:20
av hmsilset
Trenger vel ikke ha tuv papirer på noen styling så lenge den ikke går i mange rare retninger eller stikker ut mye lengre enn originalt, og widebody er ikke så
jevla wide :D Men du må jo ha felger med annen innpress bake ihvertfall, og da må du ha spacere som er tuv godkjent og som blir godkjent på biltilsynet.

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:24 nov 2009 13:03
av christer
jeg har widebody kit på min.
har blitt stoppa 2 ganger av biltilsynet og 1 gang på etterkontroll.
men de har ikke sagt noe som helst på det.
så da vil jeg tro det skulle gå greit.

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:24 nov 2009 16:22
av celicat23
Av alt jeg har hørt igjennom all tid jeg har drivd med biler, inkludert fra biltilsynet selv, så kreves det godkjenning når du bredder bilen. At noen har blitt stoppa med bredda bil uten at de har fått mangel lapp eller blitt avskiltet betyr ikke noe mer enn at de hadde flaks.

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:24 nov 2009 16:44
av Mr_Storbrua
Man må vel opp og vise bilen og forandra på vognkort så fort man endrer på noe av det som står i vognkortet*? Bilens fysiske størrelse (Lengde, bredde og vekt)?

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:24 nov 2009 16:52
av pirkka
Helt enig med celicat23 alt av teknisk forendring av bilen må vere godkjent av biltilsynet.Best og ta kontakt med dem og bygge bilen etter at BT er enig med deg :D

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:24 nov 2009 18:17
av trd2000gt
Har hørt så mye rart om hva som blir godkjent og ikke så er veldig usikker, men er er det noen som veit hvem jeg bør snakke med for å få greie på dette?

Jeg har nemlig hørt at man må få bilen godkjent hos toyota for at biltilsynet skal godkjenne den :roll:

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:24 nov 2009 20:15
av inzane2012
det gjelder vel bare om du skal endre sporvidden på bilen vel?? husker jeg leste om en som dreiv kjøre skole i bergen som bredda calibra'en sin en god del, men han fikk den gjennom uten å måtte godkjenne ombygginga...
men uansett så kan du jo alltids ta en kikk i kjøretøy forskrifte, for vist det ikke står noe om at du må godkjenne bredding, så kan du slå i borde med den, for da kan ikke BT gjøre noe annet enn å godta det...

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:24 nov 2009 20:33
av Mr_Storbrua
inzane2012 skrev:det gjelder vel bare om du skal endre sporvidden på bilen vel?? husker jeg leste om en som dreiv kjøre skole i bergen som bredda calibra'en sin en god del, men han fikk den gjennom uten å måtte godkjenne ombygginga...
men uansett så kan du jo alltids ta en kikk i kjøretøy forskrifte, for vist det ikke står noe om at du må godkjenne bredding, så kan du slå i borde med den, for da kan ikke BT gjøre noe annet enn å godta det...

Så lenge han skal ha wide body, så kommer han vel til og endre sporvidde også.. da han mest sannsynlig spacer ut hjula for å få de ut til hjulbuen.. de står jo ganske langt inn originalt på en mr2 mk2..

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:25 nov 2009 00:58
av trd2000gt
jeg kommer nok ikke til å bruke spacere, blir nok mest sannsynelig bredere hjul istede (275 eller 285) men betyr det at sporvidden endrer seg da også? :)

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:25 nov 2009 01:33
av mr2storbrua
For å få plass til bredere hjul, må du endre innpresset, noe som blir det samme som å bruke spacer. Så dersom det skal bli fint med widebody er du nødt til å endre sporvidden...

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:25 nov 2009 14:30
av lasse
Kan jo bare ha "visningshjul" også, er jo ikke sånn at det ikke går med originalfelger på widebody, det bare ser skikkelig mongo ut.
Treffer du feil fyr på trangsynet kan du ende opp med å måtte hoste opp tüv papirer på stylingen ja, en kompis måtte det på a3'n sin, var visst trafikkfarlig for fotgjengere med styla biler... (snakk om front/bakfanger og sideskjørt her)

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:25 nov 2009 22:10
av trd2000gt
mr2storbrua skrev:For å få plass til bredere hjul, må du endre innpresset, noe som blir det samme som å bruke spacer. Så dersom det skal bli fint med widebody er du nødt til å endre sporvidden...
Skjønner, men spacere er jo ulovlig såvidt jeg veit, men ikke innpress :)

Forresten lasse, Tüv-papirer kommer jeg til å skaffe uansett, men etter det jeg har hørt så må det mer til enn bare tüv for å få godkjent en bil hos biltrangsynet eller er jeg helt på jordet her folkens? :roll:

Re: Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

Legg innLagt inn:25 nov 2009 22:41
av Mr_Storbrua
Tror ikke det er så vanskelig så lenge du har tüv. Men er kanskje vanskeligere når det gjelder motor oppgraderinger eller noe sånn.

Spacere er vel uloclig uansett ja, men om du skal fylle ut hjulbuen med felgene så må du jo ha felger som stikker lenger ut.. Da forandrer du sporvidden, å da må det godkjennes..

Men det enkleste er vel bare å snakke med BT om dette, å høre hva som godkjennes, og hva som kan godkjennes. Og gjøre dette før du begynner på jobben.. Hos biltilsynet gjelder ikke "lettere å få tilgivelse enn tillatelse" Der er det vel heller omvendt.