TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • mr292s mr2 mk2 3SGE-3VZ-FE

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #393584  av mr292
 
Vell, man vet aldri når tåka oppstår, men om det blir Skikkelig krise, tåka kommer tett og plutselig, og jeg ikke har mulighet til å kjøre fra de bak meg (p.g.a bil foran meg etc.) får jeg bare stoppe å kople om til tåkebaklys.

eventuellt blir det så jeg velger å kople både tåkebaklys og ekstra bremselys i de innerste lysene. (etter acr, ble litt hastverk's kopling for å fixe kjøleboks i bagasjen) det "optimale" hadde vært konstantstrøm med manuell bryter til 12v uttaket (slik at kjøleboksen kan stå på uten å ha parklys på)
 #393588  av Mr_Storbrua
 
Kan ikke tenke meg noe mer irriterende enn folk som kjører med tåkelys bakover.. De fleste glemmer tydeligvis å slå de av.. Jeg har ikke noe problem med å se biler i tåka, selv uten tåkelys på..
 #393599  av magnesmurf
 
Når det er tjukk tåke og mørkt ute er jeg glad folk bruker tåkebaklys. Da synes bilen på 50 meters avstand isteden for at man må 20 meter innpå før man ser den.
Hvis man kommer i greit sig på motorvei og en eller annen pyse foran kjører 40 pga tett tåke er det fryktelig greit å ha litt mer enn 20 meter å bremse ned på :wink:

Men er helt enig i at folk som bruker tåkebaklys når det ikke er tjukk tåke er jævlig plagsomt :evil:
 #393605  av Mr_Storbrua
 
man har vel ikke "greit sig" i tett tåke? men nok off topic..
 #393633  av ad92
 
Blitt en skikkelig godsak den bilen din, få på noen sideskjørt så er du i mål ! : )
 #404078  av mr292
 
Da har det gått ett halvår siden sist jeg oppdaterte her.
Deler opp litt i kategorier.
Bilen ble forresten EU godkjent forrige uke. måtte bytte øvre tårnlager foran da disse var rimelig ferdige.
samt feste batteri og fjerne "tåkelys som ikke virker"
dette var bare ei toyota landcruiser 120 tåkelykt jeg "hang til pynt" i fronten, denne skal på igjen og med xenon i etterhvert. må bare få lagt brakkett til andre siden.

Generelt:
Har kjøpt meg vinterbil(da jeg nå bor i trondheim, by=salt)type volkswagen Golf 2,betalte vrakpant. Alt av stereo blir "lånt" bort til denne bilen.

Stereoprosjekt:
- har montert polk Audio MM 6,5" komponentsett.
- handlet inn 2x Rockford fosgate p3l-s10 10" slim subwoofere.
- gjort ferdig "forsterkerboks" med braketter, hengler, stofftrekking osv.
- støpt "pynteplate" i glassfiber, enda ikke trukket denne i stoff.
- kjøpt kabler, ledd og annet tilbehør.
mangler egentlig bare å få montert Hovedenhet, her SKAL jeg ha noe bra. enten 2.din spiller med "alt" eller så satser jeg på å få inn noe "tablet", bestillte meg en "dummy" samsung galaxy tab 8.9" for å se om det går an å montere denne (vil ha så stor skjerm som mulig) dette muliggjør også trådløst bredband eller wifi og andre "datarelaterte" ting i bilen :)

Motor:
Godkjenne/ombygge gti'n til 3.gen Turbo.
Dette er første prioritet fremover, i år 2012 har bilen vært 10 år i norge, det betyr avgiftsfri ombygging.
3.gen skal skaffes, la inn bud på en krasja 96 mod j-spec turbo i sverige for noen timer siden.
håper på å hente denne i mellomjula.
får jeg ikke tak i den må jeg finne annen plass.
Kommer nok til å jobbe med biltilsynet utover vintern, samt skaffe deler/dokumentasjon og gjøre klar motor (vask, clutch, regreim, vannpumpe o.l)
Tror også jeg skulle kosta på meg ny eksos på motoren om jeg kjøper den i fra sverige. stygg etter min mening.


Understell:
Etterhvert som motorn har tatt plass er det understell som skal oppgraderes, bremser og TUV godkjente coilovers har jeg i tankene, dette kan bli leeenge til. Jeg begynner å bli lysten på å prøve bilen på bane :P.
Dette betyr at både interiør og eksteriør får bare vente, selv om jeg skal se å få fullført stereo prosjektet ved siden av.
Hadde i utgangspunktet tenkt å "fullføre" eksteriøret med Greddy sideskjørt og rogue motorsport vinge. men alt dette havner enda lenger bak på lista.


ble mye skriving og deling av planer dette. lite skjer nå da bilen bare skal stå inne i vinter. og jeg må tjene penger. blir nesten litt redd av å tenke på at alle planene koster endel penger. Man tjener jo ikke all verden av å være lærling :-|, ser ut til at jeg må droppe mat i 2012.
 #404081  av Andrepedersen
 
Godt å høre at det er flere som velger å ta opp kampen mot trangsynet :)
Det høres ut som du har en god plan, og krysser fingrene for at den svenske mr2'en blir din!

Lykke til :mrgreen:
 #404645  av mr292
 
Da har jeg morsomme nyheter, litt utrivelige for min del da.

Bilen har stått ute en stund nå, fikk ikke start etter motorvask.
i Juletiden har noen forsøkt å stjele bilen min, dvs. hærpa dør/tenningslåser med div. tilbehør.
Det morsomme er at bilen allerede så robba ut. (bilradio og ramme rundt luftsluser/cdspiller/varmeapparat var også ute), OG bilen var like "motvillig" til å starte for tyven sin del, så den har ikke rørt seg av flekken. var bare en snartur innom bilen i kveld sammen med en kamerat for å teste om det er mulig å montere en samsung galaxy tab 8.9" i bilen. dette skal gå =)
det var da jeg merka inbruddet.

Jeg fikk derimot ikke låst dørene ettersom de automatisk låser seg opp igjen, (den tror at nøkkeln står i tenninga)
Vil denne "sperra" fjernes ved å ta av kontakten til vindusheis, elektrisk dørlås osv? noen som vet?
 #404656  av Audun F
 
mr292 skrev:Jeg fikk derimot ikke låst dørene ettersom de automatisk låser seg opp igjen, (den tror at nøkkeln står i tenninga)
Vil denne "sperra" fjernes ved å ta av kontakten til vindusheis, elektrisk dørlås osv? noen som vet?
Eh, hæ? Er du sikker på at det er det som er problemet? Har aldri vært borti at det er vanskelig å låse dørene med nøkkelen i tenninga ;)
 #404664  av magnesmurf
 
Skal ikke være noe problem å låse døra med nøkkel i tenningen.
Tror nok heller problemet ligger i låseknappen ved vinduheisen. Kobler du ut denne skal du hvertfall få låst døra med nøkkel uten at den låser seg opp, men du mister sentrallås funksjonen.
 #404687  av mr292
 
å låse døra med nøkkeln går ikke, selv ikke å låse innenifra med den "manuelle" knotten funker. døra bare låser seg opp igjen i 2 sek, har alltid vært slik når nøkkeln står i tenninga.
selv om jeg prøver å "holde" knotten i "lås" posisjon, så prøver bilen å åpne låsen hvert andre sekund eller noe, altså umulig.

skal koble ut bryterpanelet i førerdøra i morgen slik at jeg får låst bilen. samt også plukke ut restene av tenningslåsen slik at man kan starte bilen på "normalt" vis. det neste da blir å se om jeg klarer å starte driten, for å gi den en "siste" kjøretur (inn til lager/mekkeplass) for deretter å rive av skiltene. disse har jeg ikke tenkt skal på igjen før det står 245hk i vognkortet.
 #409992  av mr292
 
fortsettelsen: bilen ble frakta til garasje, gikk faktisk ikke an å låse døra selv om jeg kopla ut bryterpanelet.
borra ut restene av tenningslåsen og fjerna den, så jeg fikk skrudd av tenningsbryteren manuelt (med tang), kunne da låse døra.

Kommer til å gå tregt med bilen fremover, kjøpte meg netopp en "økonomibrems".
altså ett hus, stort å gammelt og med mye renovasjonsbehov.
mye må gå med på oppussing, å mye må gå til nedbetaling av lån. samt skal gjennoppta mc lapp kjøring når det blir bar vei i trøndelag.
med tanke på at jeg skal i førstegangstjeneste i januar, og ikke har fast jobb (er bare lærling) så sier det seg selv at det ikke er all verdens med penger.
er jo av slike grunner folk selger sine biler. men MR2'n SKAL IKKE BORT, da får jeg heller klare meg uten bruksbil. å hus.

om jeg får positiv respons fra den trege svensken med mr2 turbo så skal jeg kjøpe den uansett da, er noe jeg vil kalle ett "kupp".
 #418974  av mr292
 
Ferdig utdanning, ny jobb, Nye planer =)
Bilde

etter ett halvt år med venting ga jeg opp å vente på at ett forsikringsselvskap i sverige skulle vrake en 3s-gte
gikk for fristelsen å handla en Camry V6 som jeg fikk hivd BILLIG etter meg.
denne motoren får duge i mr2'n blir sikkert mye morsommere enn 3s-ge uansett :)

har bestillt:
- dør/tenningslåssett til mr2'n
- røde hjørneglass til 94+baklyktene. (usa versjon) (twosrus)
- røde blinklysglass til baklykter (støpes av en fyr i england)
- gassdemper til motorluke (twosrus)

Til "ny" motoren er det bestillt:
- Fidanza letta svinghjul til 2gr motor/v6 ombygging (twosrus)
- 3vz/5vz toppdekselpakninger (ebay)
- reg. reim sett med vannpumpe (ebay)
- custom motorfeste (woodsport.org)

har også anskaffet 3S-gte trykkplate fra haugrud her inne :)

har plukka litt på camry'n ett par kvelder og gjort klart løfteutstyr.
rakk ikke å jobbe noe idag (eller dagen som var) men regner med å ha motoren ute om jeg rekker en liten arbeidsøkt like etter jobb. har husjobbing og svartarbeid som må pakkes inn iløpet av dagen også :-| stress.

Bilder kommer når deler kommer :) evt. ett "hurra" bilde når motor er ute :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10